اتحادیه اروپا درحالی تحریم‌های سخت‌گیرانه را عاملی برای اعمال فشار بر ایران برای ادامه مذاکرات عنوان می‌کند که ایران پیش از این ادامه مذاکرات را پذیرفته بود.

به گزارش خبرآنلاين، در دو هفته گذشته بارها و بارها موضوع مذاکرات ايران و 1+5 مطرح شد. از همان روزي که داوود اوغلو بار سفر بست و به ايران آمد تا در ديدارش با وزير خارجه کشورمان از پيام اشتون براي ادامه مذاکرات خبر دهد. از همان روزي که علي لاريجاني رئيس سابق تيم مذاکره کننده هسته‌ای به بازديد همتايان کنوني و سابق خود به ترکيه رفت. ادامه اين ديد و بازديدهاي ديپلماتيک را علي صالحي انجام داد. مقصد او هم ترکيه بود تا در آنجا اعلام کند ايران موافق ادامه مذاکرات با اتحاديه اروپا است.
اما نتيجه اقبال ايران به مذاکرات چه بود؟ تحریم‌های یک‌جانبه بيشتر! آن هم با لحني مواخذه جويانه. کاترين اشتون پس از آنکه 27 کشور اروپايي را در اعمال تحريم نفتي و بانکي ايران همراهي کرد، در يک نشست خبري حاضر شد تا بگويد هدف از اين تحریم‌ها چه بوده است. «هدف از تحريم، کشاندن ايران به ميز مذاکره است. تحریم‌ها هدف نيستند يک روش دو وجهي هستند براي فشار به ايران تا برگردد به ميز مذاکره»
اشتون اصلاً اشاره اي به پذيرش مذاکرات از سوي ايران نکرد و گفت: از راه‌های مختلف اين موضع را به ايران گفتيم. در اکتبر گذشته به جليلي نامه نوشتم، در مذاکرات و تماس‌هایم با صالحي نيز اين موضوع دنبال کردم و گفتم که می‌خواهیم برگرديم به مذاکره و به پيشنهادهايي که پيش از اين در ترکيه ارائه داديم. يا اينکه آن‌ها پيشنهادهاي جديد خودشان را بياورند.
رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا ابراز اميدواري کرد که ايران واكنش مثبت نشان دهد و به ميز مذاكرات بازگردد.
اشتون با ذكر اين ادعا كه آژانس در گزارش خود درباره مسائل مبهم در برنامه هسته‌اي ايران ابراز نگراني كرده است، گفت: ايران بايد نشان دهد كه به تعهداتش پايبند است.
رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر تحريم‌ها بر اقتصاد اروپا گفت: در تحريم بايد مسائل مختلفي را در نظر گرفت كه به كل اقتصاد اتحاديه اروپا مربوط مي‌شود. ما اين مسائل را بررسي كرديم و آثار منفي را مورد بررسي قرار داديم. اتحاديه اروپا در نشست ماه آوريل بررسي خواهد كرد كه آيا تحريم‌ها آثار منفي داشته‌اند يا خير.
اشتون هم‌چنين گفت كه برخي كشورها مي‌توانند با اين اتحاديه همكاري كنند و برخي هنوز تصميمي نگرفته‌اند و براي اعمال فشار براي ايران به راه‌هاي ديگري فكر مي‌كنند.
/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195402

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صالح IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    28 66
    به نظرم مذاکره در چنین وضع و تحریمهایی اصلا معقول نیست و ایران باید این مذاکرات را مشروط به لغو تحریمها کند
  • صادق IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    22 56
    حالا موقع خوبیست که به کشورهایی دیگر نشان دهیم که هدف از مذاکره حل مسئله هسته ای ایران نیست .پس باید از این موقعیت نهایت استفاده رو کرد