عکس های مراسم ایــــنـــــجـــــا
حجتالاسلام والمسلمين سيدحسن خميني در هجدهمين گردهمايي پيشکسوتان جهاد و شهادت در جمع سرداران دوران دفاع مقدس، به تبيين فلسفي دلايل پيروزي انقلاب اسلامي پرداخت. او علت غايي انقلاب اسلامي را اجراي تعاليم اسلامي خواند و اظهار كرد: علت غايي انقلاب بايد با توجه به فاعل، ماده و صورت آن، تبيين شود. بيترديد يکي از مهمترين غايات انقلاب اسلامي، اجراي تعاليم اسلامي بود. هيچکس نميتواند انقلاب سال ٥٧ را تحليل بکند و به اين نتيجه نرسد که يا تنها هدف اين معلول و يا يکي از مهمترين اهداف آن، اجراي تعاليم اسلامي بود.
يادگار حضرت امام ادامه داد: بايد پرسيد اين اسلام چه چيزي در دل خود داشت که مردم را به وجد و حرکت درآورد؟ قبل از انقلاب هم افراد بسياري از اسلام گفتند اما امام کدام قطاع و بخش فراموش شده اسلام را مطرح کرد و با ارايه آن مردم را به صحنه آورد؟
سيدحسن خميني در ادامه به تبيين عناصر اصلي قرائت امام از اسلام پرداخت و اظهار كرد: تعاليم اسلامي داراي يک کالبد و يک روح ميباشند. يکي از مهمترين اجزاي کالبد تعاليم اسلام که به عنوان علت غايي انقلاب اسلامي به مردم معرفي شد، استقلال بود. اين دستور صريح اسلام که ميگويد نبايد مسلمانها تحت سلطه باشند. «الاسلام يعلوا و لا يعلي عليه» اصل اساسي اسلام است. جامعه اسلامي نبايد وابسته به غير باشد.
وي افزود: مسلمان نبايد محتاج هيچ جامعه کفر بنياد باشد. ممکن است با ديگران تعامل داشته باشد، اما حتما بايد بتواند در ابعاد مختلف روي پاي خود بايستد و بايد همواره بتواند سرنوشت خود را تعيين کند.
وي افزود: قطعا يکي از آرزوهاي ملت ايران پس از انقلاب ٥٧، استقلال بود. در تاريخ ايران از مشروطه به اين طرف، هيج حادثهاي نيست که تنها يا مهمترين عامل تاثيرگذار آن، عامل خارجي نباشد. ملت ايران، استقلال را مانند يک عقده تاريخي دنبال ميکرد و آن را در تعاليم اسلام يافت.
وي عنصر دوم را آزادي عنوان و اظهار كرد: در اسلام کرامت انسان، در آزادي او است. به فرموده علي (ع)، خدواند انسان را آزاد آفريده و نبايد بنده ديگري باشد. آزادي به عنوان يکي از اساسيترين عناصر اسلامي، در شعار «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» تحقق يافته است.
سيدحسن خميني، عنصر سوم را پيشرفت و عدالت دانست و گفت: بسياري فکر ميکنند پيشرفت و رفاه، جزو تعاليم اسلامي نيست. در حالي که بايد گفت اينها اساسيترين عالم اسلام است. دين اگر واقعي باشد بايد به مسائل توجه کند.
وي افزود: حديث نبوي ميگويد؛ «کاد الفقر ان يکون کفرا». فقر به کفر ميانجامد نه حتي شرک. فقير مشرک نميشود بلکه وجود خدا را بکلي انکار کند.
وي در ادامه اظهار كرد: امام همه ابعاد تعاليم اسلامي را نشان داد. زکات و نماز و روزه جزو تعاليم اسلام هستند، اما همه تعاليم اسلام نيستند. اينها همه، دين هست، اما همه دين نيست. مردم در پيشاني بلند و در سيماي رهبر کبير انقلاب، تعاليم اسلام را ديدند، اما نه تعاليمي که نشانه تحجر و وابستگي و عقب ماندگي بود. مردم در پيشاني امام، ديني را ديدند که رفاه و پيشرفت و آزادي و استقلال اساس آن بود. نگاهي به شعارهاي آن روز به راحتي ميتواند شاهد اين مدعا باشد: فردا که بهار آيد آزاد و رها هستيم / نه ظلم و نه زنجيري، در اوج خدا هستيم.
وي ادامه داد: شعارهاي آن روز را بايد تحليل محتوايي کرد. ممکن است آن روز اين شعارها را کسي با اين تحليلها بکار نميبرد اما در پس اين شعارها، حقايق زيادي وجود دارد.
سيدحسن خميني در ادامه در تبيين علت غايي انقلاب اسلامي، به تعميمي تاريخي از عصر رسالت اشاره و اظهار كرد: هدف انقلاب هرچه بلند باشد به بلندي بعثت نبي اکرم(ص) نيست. پيامبر(ص) ميفرمايد «اني بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». من مبعوث شدهام که مکارم اخلاق را در جامعه کامل کنم. آن چيزي که غايت اصلي انقلاب ماست اين است که همه انسانها و تک تک اجزاي جامعه و در مجموع خود جامعه، بهتر شود.
وي در ادامه با بيان اينکه «بايد توفيق انقلاب را با هدف نهايي آن بسنجيم» گفت: بايد بدانيم تک تک افراد جامعه چقدر خوب شدهاند. بايد بپرسيم، آيا تک تک ما خوب بودهايم؟ آيا چنين بوديم که اگر کسي از ما انتقاد کرد، از مرز اخلاق فراتر نرويم؟
يادگار حضرت امام ادامه داد: بيادبي ريشه جامعه را ميخشکاند. کينه، جامعه را نابود ميکند. ما ياد گرفتهايم به محض اينکه با طرف مقابل صحبت ميکنيم اول بگوييم مردک و بعد با او حرف بزنيم. اگر با هم اختلاف داريم، چرا بايد به هم بيادبي کنيم؟ بيادبي کينه را رشد ميدهد و وحدت را از بين ميبرد و اقتدار ملي را نابود ميکند و آن وقت، درهاي جامعه بسوي بيگانه باز ميشود. بيگانه از دلهاي ما وارد ميشود نه از مرزهاي کشور.
وي تاکيد کرد: بايد براي نيل به اهداف غايي انقلاب، جلوي بي ادبيها را بگيريم. کساني که بيادبي ميکنند دانسته يا ندانسته، درها را به روي بيگانهها باز ميکند. به قول آن شاعر؛ «چه کسي ميخواهد من و تو ما نشويم؟ خانهاش ويران باد.»
وي به نقل از امام(ره) گفت: يکي از رموز پيروزي انقلاب، وحدت بود و همين وحدت رمز بقاي انقلاب است. بايد موانع وحدت را از بين ببريم يکي از مهمترين موانع وحدت، بداخلاقي است.
سيدحسن خميني اظهار كرد: يکي از مهمترين نشانههاي بياخلاقي، دروغ است که در جامعه ما رايج است. تهمت ديگر عنصر بداخلاقي است که متاسفانه در جامعه ما رواج دارد.
يادگار امام در ادامه گفت: مبارزه با بياخلاقي، با اخلاق امکانپذير است نه بي اخلاقي. اين واقعيت است كه با بياخلاقي نميشود مقابل بداخلاقيها و بياخلاقيها ايستاد و از همين جاست که من ميگويم کدام جمع شايستهتر از پيشکسوتان جهاد و شهادت هستند که پيشگامان اخلاق در جامعه باشند؟
وي افزود: هر يک از پيشکسوتان عرصه جهاد و شهادت، يک حوزه نفوذ دارند و بايد از اين حوزه نفوذ براي بسط اخلاق و جلوگيري از بداخلاقي استفاده کنند.
سيدحسن خميني ادامه داد: آنچه آفت اين کشور است و در صورت تداوم حتما جامعه را از بين ميبرد، بداخلاقيها است. غيبت، دروغ، تهمت، بدخواهي، کينه، بغض، حسد و... جامعه را تباه ميکند.
وي افزود: امام قبل از اينکه مدرس اصول و فقه باشد، مدرس اخلاق است. به نوشته مرحوم مطهري، شاگردان امام همواره در حوزه اشراق او بودند.
وي خاطرنشان كرد: اخلاق گفتني نيست عمل کردني است. به قول ابوسعيد ابوالخير، همه بايد برخيزيم و براي خدا يک گام به جلو برداريم تا جامعه از بداخلاقي رهايي يابد.
مجمع پيشکسوتان جهاد و شهادت نام اجلاسيهاي است که از فرماندهان لشکرهاي سپاه و ارتش و همچنين مسوولان اصلي دفاع مقدس تشکيل يافته است. در مراسم ياد شده علاوه بر سردار محسن رضايي فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در دوره دفاع مقدس و امير ملکزاده فرمانده وقت ارتش جمهوري اسلامي، جمع زيادي از فرماندهان جنگ هشت ساله حضور داشتند.
/2727