زنجیره تامین‌کنندگان چینی محصولات اپل بار دیگر خبر ساز شدند. یک روزنامه کره جنوبی گزارش داد که کارگران چینی کارخانه‌های اپل به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از سایر همتایان خود در سرتاسر جهان دریافتی دارند.

Cnet نوشت: Korea Daily، با استناد به منابع موثق، کارگران کارخانه‌های چینی که آی‌پد تولید می‌کنند، روی هم رفته به ازای هر آی‌پد تنها 8 دلار دریافت می‌کنند که این میزان 1.6 درصد کمترین قیمت فروش آی‌پد است.
در همین گزارش آمده است که کارگران کره‌ای این کارخانه به ازای هر آی‌پد 34 دلار دریافت می‌کنند که 6.8 قیمت فروش آن است.
در طول چند ماه گذشته اعتراضات زیادی نسبت به وضعیت و شرایط بد کارخانه‌های اپل در سراسر آسیا شده است. هفته گذشته هنگامی که گروه‌های ناظر SumOfUs و Change.org در پشت درهای فروشگاه‌های اپل تجمع کردند این اعتراضات به نقطه اوج خود رسید. این تجمع کنندگان از سازندگان آی‌فون تقاضا می‌کردند که محیط کاری بهتری را برای آنها فراهم کند. این افراد همچنین طومار بلند بالایی با امضای 250 هزار نفر در مورد روابط اپل با Foxconn امضا کردند. تجمع اینها درواقع واکنشی بود نسبت به مصاحبه‌ای که اخیرا CNN با یک کارمند 18ساله Foxconn، کلیدی‌ترین تامین کننده اپل، پخش کرد. این خانم که به منظور حفاظت از هویت خود، نام مستعار چن را انتخاب کرده بود درباره اضافه کاری‌های اجباری و عدم دریافت مزایا و مرخصی صحبت می‌کند. او همچنین در مورد کار خود که الصاق برچسب بر روی آی‌پد است می گوید که این کار او را تبدیل به یک موجود مکانیکی کرده است.

 


خانم چن به CNN گفت : این کار به شدت خسته کننده است و من بیش از این نمی توانم آن را تحمل کنم. همه روزها شبیه به هم شده. احساس روزمرگی می‌کنم و حتی گاهی اوقات فکر می‌کنم که دارم مانند یک حیوان زندگی می‌کنم.
اپل در پاسخ به نگرانی‌های منتقدانش، اوایل همین هفته اعلام کرد که از FLA ،انجمن حمایت از کارگران، خواسته تا ممیزی‌های جدیدی در مورد امکانات Foxconn در شنژن و چنگوا وضع کند و بعد از اینکه این ممیزی‌ها کامل شد همین کار را برای سایر شرکای اپل هم انجام دهد. اپل همچنین گفته است که بعد از این که کار FLA تمام شد، امکانات تولیدکنندگان بیش از 90 درصد محصولات دوباره مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این اخرین خبر هم در مورد چگونگی پرداخت پول به کارگران چینی هم ممکن است بر تعیین این ممیزی‌ها اثر بگذارد. با این وجود اپل گفته است که ما به هیچ عنوان در مورد شرایط بد کاری خود را متهم نمی‌دانیم و افزوده است که این شرایط از شرایط بسیاری از کارخانه‌های دیگر در صنعت ما خیلی هم بهتر است. تیم کوک : مدیر عامل شرکت اپل روز گذشته در یک کنفرانس مربوط به سرمایه گذاری گفت هیچ کس در صنعت ما شرایط کارخانه هایش بهتر از اپل نیست و قصد هم ندارد آن را بهتر کند. کوک در ادامه گفت: به کار گرفتن کودکان عملی بسیار شنیع است که در زنجیره تامیین کنندگان اپل این عمل بسیار نادر است.
اپل هنوز درباره گزاش Korea Daily اظهار نظری نکرده است.

2121

منبع: خبرآنلاین