۰ نفر
۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۰

چین که طی 3 دهۀ اخیر سالانه رشد اقتصادی 10% را تجربه کرده بود، امروز با فشار بیشتری از سوی جامعۀ جهانی برای آرامتر کردن حرکت برق آسای موتور تولید خود روبروست.

اظهارات هفتۀ پیش رابرت زولیک، رییس بانک جهانی که ماههای آخر ریاست خود بر بانک جهانی را می گذراند در خصوص سیاست های نادرست چین، زنگ خطری برای اژدهای زرد بود که گفته میشد تا چند سال دیگر با کنار زدن ایالات متحدۀ آمریکا، اقتصاد جهان را قبضه خواهد کرد.
هرچند مقامات اروپایی و آمریکایی بارها به پکن در خصوص سیاست های غلط اقتصادی هشدار داده بودند و پکن نیز هربار با خودسری از اجرای آن سر باز زده بود، اما این بار گزارش منتشر شده از سوی بانک جهانی می تواند برای چینی ها اندکی هزینه ساز باشد.
چین که طی 3 دهۀ اخیر سالانه رشد اقتصادی 10% را تجربه کرده بود، امروز با فشار بیشتری از سوی جامعۀ جهانی برای آرامتر کردن حرکت برق آسای موتور تولید خود روبروست.
چینی ها که با پایین نگاه ارزش یوآن، حجم صادرات خود را افزایش داده اند، با انتقادات شدیدی از سوی مقامات آمریکایی طی سالهای اخیر روبرو بوده اند. تیموتی گایتنر، رییس خزانه داری آمریکا می گوید: سیاست چین نه تنها برای کشورها زیانبار است بلکه می تواند کل سیستم اقتصاد جهانی را مختل کند.
اما به اعتقاد برخی از کارشناسان آمریکایی ها در محکومیت سیاست های چینی ها کمی اغراق می کنند. چرا که طبق اعلام موسسه کردیت سوئیس سهم ایالات متحده آمریکا در واردات محصولات چینی در سه ماهۀ دوم سال 2005 از 7.6% به 7% در سه ماهۀ چهارم سال 2011 کاهش یافته است. این در حالی است که سهم چین در واردات محصولات آمریکایی از 14.1% به 19% افزایش یافته است. از همین روست که چین این تبلیغات آمریکا را در راستای تصاحب بازارهای چین از سوی آمریکا می داند.
از طرفی برخی از کارشناسان چینی بر این اعتقادند که هرگونه تغییر در ارزش یوآن می تواند چین را به سوی بحرانی بزرگ کشانده که در نهایت ی تواند اقتصاد جهان را فلج خواهد کرد. در صورت تغییر ارزش یوآن، این مسئله می تواند بر صادرات چین تأثیر مهمی داشته باشد. از این رو این سوال مطرح است که اگر تغییر در ارزش یوآن تبعات خطرناکی برای اقتصاد جهان دارد، پس چرا ایالات متحدۀ آمریکا همواره بر تغییر سیاست های چین و افزایش قیمت یوآن تأکید می کند؟
واقعیت آنست که ایالات متحده آمریکا طی سالهای اخیر با کاهش مشاغل صنعتی روبرو بوده که بخشی از آن به دلیل رقابت در عرصۀ جهانی و همچنین افزایش نقش چین است. اما نباید فراموش کرد که پولها تنها بخش کوچکی از معادلات اقتصاد جهانی هستند. از این رو راهکار موثر در اینست که آمریکا بیشتر به سمت افزایش تولید برود و چین نیز اندکی از تولید فاصله بگیرد.
چین 10 سال است که به سازمان تجارت جهانی پیوسته و با صادرات بالا توانسته میزان ذخیرۀ ارزی خود را به 3200 میلیارد دلار برساند. چین بالاترین میزان ذخیرۀ ارزی را در میان کشورهای جهان دارد و اروپا امید دارد برای عبور از بحران بدهی از چین کمک قابل توجهی دریافت کند.
کنگرۀ حزب کمونیست چین قرار است در پاییز آینده تشکیل شود و نقشۀ راه جدید اقتصادی را تدوین کند.

 

ترجمه: زهرا خدایی
31263
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    4 3
    چین رو هر کاری کنند باز هم صادراتش سر به آسمون میزنه این تقلاها هم بی فایده است