29 اسفند سال 81، آمریکا با حمله به عراق، مقدمات سرنگونی صدام را فراهم کرد. <BR>

به گزارش خبرآنلاین، آیت​الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس، در آخرین روزهای اسفند سال 60، در مصاحبه​ای با مجله عربی «الموقف العربی» چاپ قبرس درباره مواضع ایران نسبت به سرنگونی صدام حسین، آینده دیگری را برای نجات مردم عراق از این حاکم ستمگر تصور کرده بود.
بخش​هایی از این مصاحبه را در ادامه بخوانید:
  • ما سرزمین عراق را نمی​خواهیم و چشم طمع به یک وجب از خاک آن ندوخته​ایم. اگر نیروهای ما توانستند نیروهای عراق را عقب برانند، در مرز دو کشور مستقر خواهند شد. زیرا ما ترجیح می​دهیم رژیم عراق توسط ملت مسلمان عراق سرنگون شود. ما همه امکانات را در اختیار این ملت می​گذاریم تا بتواند این رژیم را سرنگون کند.
  • چنانچه ملاحظه کنیم که ورود به سرزمین​های عراق برای سرنگونی رژیم این کشور یک وظیفه شرعی است، دریغ نخواهیم کرد. سرنگونی حکومت بعث برای ما یک هدف استراتژیک است و ما از این هدف عقب نشینی نمی​کنیم. این تنها بهای قربانی​های بیگناه جنگ ناجوانمردانه عراق علیه اسلام است.
  • پیشنهاد عربستان و پیشنهادات مشابه آن برای آتش بس با عراق و مذاکره برای جبران خسارات را نمی​پذیریم. چرا که مساله ضرر و منفعت نیست. مساله حق و باطل است. مساله اسلام و کفر است. پول نمی​تواند این قربانی​های بیگناه را که در جنگ جان خود را از دست دادند، بازگرداندو تنها چیزی که می تواند آن را جبران کند و مناسب است، سقوط صدام و قیام حکومت مردمی اسلامی در عراق است.
  • نمی خواهیم در سایه رژیم فعلی عراق، به هیچ توافقی با بغداد برسیم. این سری نیست که آن را فاش کنم. صدام حسین توسط میانجی​ها موافقت کرد طبق مواد و شرایط قرارداد الجزایر و بدون قید و شرط، عقب نشینی کند. ولی ما این پیشنهاد را رد کردیم و با هرگونه توافقی مخالفت خواهیم کرد. مادامیکه رژیم فعلی عراق، طرف دوم توافق باشد. این توافق باید با ملت عراق و پس از پیروزی امضا گردد. ما حاضر نیستیم دست از حمایت ار سازمان های مخالف رژیم عراق برداریم.

متن کامل این مصاحبه در آخرین شماره از روزنامه جمهوری اسلامی در سال 1360 منتشر شده است.

 

/2929

منبع: خبرآنلاین