کتاب «هویت و بحران مدرنیته» اثری است از حسین خورشیدی که به بررسی تطبیقی رمان «جالی خالی سلوچ» محمود دولت‌آبادی و کوچه مدق نجیب محفوظ پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «هویت و بحران مدرنیته» اثری است از حسین خورشیدی که به بررسی تطبیقی رمان «جالی خالی سلوچ» محمود دولت‌آبادی و کوچه مدق نجیب محفوظ پرداخته است.
در بخش چکیده‌ای از این اثر که حسین خورشیدی به موضوع «توصیف صحنه در آغاز صحنه» در آثار هر دو نویسنده اشاره می‌کند آمده: «اولین آفتاب صبح در زمان جای خالی سلوچ این‌طور تصویر می‌شود: خورشید همچنان در لایه‌ای از ابرهای خشک و بی‌رمق، ابرهایی که شادی دل هیچ دهقانی را برنمی‌انگیختند، گم بود. اثر ابرهایی چنین تنها این بود که راه بر خورشید می‌گرفتند. سودشان تنها نیرویی بود که به سرما می‌دادند. گزشی که به باد دلگیری را به حد می‌رساندند. ریگستان و کویر زیر سینه سردشان قاق کشیده و پوسته‌شان پنداری یخ بسته بود. چغر اخمی چغر به چهره داشتند و با هرچه بود و نبود قهر می‌نمودند. پدری عبوس فرزند مرده چرا باز زاده نمی‌شدند؟ فرزندان؟ چرا باز نمی‌آمدند؟ (رگباری دولت‌آبادی، ۱۳۶۱: ۲۹)

این توصیف از خورشید با فضای غم‌گرفته آغاز رمان و دلواپسی‌های مرگان مناسب است و هم اینکه فضای کلی داستان را نشان می‌دهد. در کوچه مدق نیز آفتاب در حال غروب است.

خورشید رو به ناپیدایی می‌رود و کوچه مدق در لفافی از شفق غروب پیچیده می‌شود. دیوارها که فضای کوچه را از سه طرف همچون تله‌ای به دام انداخته‌اند، بر افق تیرگی‌اش می‌افزایند. دری از صنادقیه به آن گشوده می‌شود و آنگاه فرازی بی‌ترتیب تا کوچه ادامه می‌یابد. یک طرفش دکانی است و قهوه‌خانه‌ای و یک نانوایی و در طرف دیگر دکانی و کاروان‌سرایی... (محفوظ، ۱۳۷۸: ۱۱، ۱۲)

بنابراین هر دو رمان با تصویرهایی اندوهبار آغاز می‌شوند و ادامه می‌یابند و سایه این اندوه تا آخر بر رمان افتاده است.»

این کتاب با قیمت ۴۰ هزار تومان توسط انتشارات سولار در ۲۶۴ صفحه به چاپ رسیده است.

۲۴۵۲۴۵

منبع: بدون منبع