سال قبل پیامکهایی به برخی ارسال شد و محتوای آن این بود که به علت تمکن مالی از دریافت یارانه انصراف دهند.

زهرا تالانی:بعد از آن هم ماجرای 28 هزار تومان مابه التفاوت یارانه ها پیش آمد.در گزارش زیر مراحل نحوه انصراف یا عدم انصراف آن آورده شده است:
به گزارش خبرآنلاین،هفت خوان برای اعلام یا عدم انصراف یارانه وجود دارد.برای این کار سه راه وود دارد. راه اول مراجعه حضوری است که تنها جایی که برای مراجعه حضوری مردم در نظر گرفته شده دبیرستان البرز تهران واقع در چهارراه کالج است و یک اپراتور در سایت رفاهی گزینه عدم انصراف را برای مراجعان ثبت می کند.


مراحل انصراف یا عدم انصراف اینترنتی
اما اگر اینترنت دارید می توانید به سایت (www.refahi.ir) بروید و این کار را انجام دهید.در سایت سامانه اعلام حساب خانوار سه گزینه تعلام شماره حساب،تعلام اطلاعات یارانه پرداختی و انصراف وجود دارد.در ابتدا حتی اگر نمی خواهید انصراف دهدید باید این گزینه را انتخاب کنید.
مرحله دوم باید کد ملی و شماره سریال شناسنامه سرپرست خانوار را وارد کنید.
در مرحله سوم کار اصلی شروع می شود.در صفحه باز شده عبارت "اینجانب .... انصراف خود را از دریافت کل مبلغ یارانه اعلام می نمایم."در زیر متن هم شماره همراههای شما آورده شده که باید یکی را انتخاب کنید. اگر جزو انصرافی هستید بعد از انتخاب گزینه تایید صفحه دیگری برای شما باز می شود و در همان لحظه پیامکی حاوی کد انصراف برای شما انصراف ارسال می شود.شما با وارد کردن این کد گزینه تایید را می زنید و یارانه شما از این پس قطع می شود.
مرحله چهارم برای کسانی است که نمی خواهند از دریافت یارانه انصراف دهند.در مرحله بعد نوشته شده"اینحانب .... انصراف خود را از دریافت نیمی از مبلغ یارانه اعلام می کنم."در اینصورت گزینه تایید را می زنید و باقی مراحل را مانند مرحله سوم انجام می دهید.در غیر اینصورت گزینه عدم انصراف را بزنید و وارد مرحله پنجم شوید.
مرحله پنج برای اعلام انصراف یا عدم انصراف از دریافت مابه التفاوت مرحله اول و مراحل بعدی است.در این صفحه نوشته شده است:"اینجانب .... انصراف خود را از دریافت مابه التفاوت مرحله اول و مراحل بعدی اعلام می نمایم."
اگر می خواهید از دریافت این مابه التفاوت انصراف دهید گزینه تایید را انتخاب و مراحل گفته شده در مرحله سوم را تکرار کنید.در صورت تمایل به عدم انصراف از این قسمت هم باید گزینه عدم تایید را انتخاب کنید و وارد مرحله بعدی شود.
مرحله شش مخصوص کسانی است که تمایلی به انصراف ندارند.در این قسمت نوشته شده "اینجانب ... مایل به انصراف از دریافت یارانه نیستم." پس از انتخاب تایید برای شما یک پیامک حاوی کد عدم انصراف فرستاده می شود و وارد مرحله بعدی می شوید.
در مرحله هفت که همان آخراست باید کد دریافتی را در جای مشخص وارد کنید سپس پیغامی برای شما ارسال می شود که درخواست عدم انصراف شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.بنابراین پس از این مراحل هم هنوز مشخص نیست که با عدم انصراف شما موافق خواهد شد.


تلفنی انصراف دهید
اگر قصد دارید که تلفنی انصراف دهید باید صبر ایوب داشته باشید چون تلفن این سازمان مدام بوق اشغال می زند.پیش از این هم مسئولان اعلام کرده بودند که مراکز ارتباطات با مشتریان بانک ملی به شماره 6414،بانک سپه 1557،بانک تجارت 1554،بانک کشاورزی 81301،رفاه 8525،ملت 1556،مسکن 1830،صادرات 9602 و پست بانک ایران به شماره 9604 پاسخگوی سوالات مردم در این زمینه هستند.

 

سوالات رایج کدامند؟
سامانه رفاهی سازمان هدفمندی یارانه‌ها (refahi.ir) بخشی دارد که به سوالات مردم پاسخ می دهد.در این بخش عمده سوال مردم در مورد حذف یارانه و یا چگونگی عدم انصراف است.در جدول زیر عمده سوالها و پاسخهایی که کارشناسان سازمان داده اند آمده است:
 

سوال

پاسخ

زنانی که با وجود اینکه طلاق گرفته‌اند و حکم رسمی دادگاه صادر شده است، همچنان در خانوار همسرشان ثبت شده‌اند و یارانه آنها به حساب زوج واریز شده است برای دریافت یارانه خود چه کار باید کنند ؟

 

استانداری‌ها از طریق IP که مرکز آمار در اختیار آنها قرار داده، می‌توانند وارد سامانه مرکز آمار شده و مشکل این خانوارها را رفع کند.همچنین زوجه از تاریخ 20 همان ماه می‌تواند ضمن مراجعه به سامانه refahi.ir نسبت به اعلام و ثبت شماره حساب خود اقدام کند.

زنانی که از همسر خود جدا شده‌اند و حضانت فرزندان به عهده مادر است، اما یارانه فرزندان به حساب پدر واریز شده است برای دریافت یارانه فرزندان خود چه کار کنند؟

در اینگونه موارد باید توجه داشت که یارانه فرزندان به حساب هریک از زوجین که کفالت(تأمین مخارج زندگی) فرزندان را بر عهده دارد واریز خواهد شد. لذا صِرف داشتن حکم حضانت فرزندان نمی‌تواند مبنای دریافت یارانه فرزندان توسط مادر باشد. حال اگر مادر حکم کفالت بچه‌ها را داشته باشد، می‌تواند با در دست داشتن مستندات به استانداری مراجعه و نسبت به تغییر سرپرستی بچه‌ها در سامانه مرکز آمار اقدام نماید. در این صورت یارانه مرحله‌ای که اشتباهاً به حساب پدر واریز شده، در مراحل بعد از حساب وی کسر و به حساب مادر واریز خواهد شد.

سرپرست فوت شده و هنوز در سامانه‌های مرکز آمار و وزارت رفاه لحاظ نشده است ؟

 

 

لازم است در اسرع وقت نسبت به اصلاح اطلاعات خانوار خود در سامانه مرکز آمار اقدام کنید.

سپس از تاریخ 20 همان ماه، مادر یا عضوی دیگر از خانوار باید به یکی از شعب بانکی که حساب یارانه سرپرست قبلی در آن بوده مراجعه و حساب جدیدی را به این منظور افتتاح و در سامانه refahi.ir ثبت کند.

 

خانوارهایی که سرپرست آنها به یکی از دلایل ذیل، صلاحیت یا امکان دریافت یارانه نقدی خانوار را ندارد، جهت تغییر سرپرست برای دریافت یارانه چه باید بکنند؟

با اعتیاد سرپرست خانوار به مواد مخدر، زندانی بودن سرپرست خانوار در داخل یا خارج از کشور، محجوریت و یا سفاهت سرپرست خانوار ومتواری بودن سرپرست خانوار ،همسر خانوار باید با در دست داشتن اسناد و مدارکی که در دستورالعمل ماده (9) آیین‌نامه ماده (7) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به آن اشاره شده، جهت تکمیل فرم تغییر سرپرست به فرمانداری شهرستان خود مراجعه کند.

 سرپرست جدید خانوار از تاریخ 20 همان ماه باید ضمن مراجعه به سامانه refahi.ir نسبت به اعلام و ثبت شماره حساب خود جهت دریافت یارانه خانوار از مراحل بعدی اقدام کند.

آیا افرادی که در شُرُفِ طلاق هستند و جدا از هم زندگی می‌کنند، می‌توانند به‌صورت جداگانه یارانه خود را دریافت کنند؟

در صورتی که افراد مزبور در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار به‌صورت یکجا و در قالب یک خانوار ثبت‌نام کرده باشند، همچنان به‌عنوان یک خانوار محسوب شده و یارانه کل اعضای خانوار به حساب سرپرست واریز خواهد شد. به عبارت دیگر مبنای تفکیک یارانه زوجه از حساب یارانه زوج، صرفاً ثبت رسمی طلاق خواهد بود.

 

 

45232
 

منبع: خبرآنلاین
"