جواد مرشدی؛ آخرین جمعه اردیبهشت بود که حمیدرضا درجاتی، عکاس ورزشی، در پی برخورد خودروی مسابقهای با او در پیست اتومبیلرانی ورزشگاه آزادی جان خود را از دست داد.
۲ روز پس از این حادثه جلسه ای به ریاست معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. وزیر ورزش و جوانان هم در پی این حادثه دستور تعلیق تمامی فعالیتها در این پیست را صادر کرد.
درهای پیست اتوموبیلرانی باز است
در همین رابطه مدیر ورزشگاه آزادی به خبرگزاری" خبرآنلاین" گفت :من در خصوص تصادف پیست اتومبیلرانی صحبتی نمی کنم، بهتر است در این مورد با خود آقای صبوریان رئیس فدراسیون اتومبیلرانی صحبت کنید.
مدیر ورزشگاه آزادی در خصوص باز بودن درهای پیست اتومبیلرانی هم گفت:اگر چه موقعیت ملکی پیست در مجموعه آزادی است ولی این فدراسیون در مجزا دارد و پیست در اختیار خود فدراسیون است. وی اضافه کرد: موقعیت اداری این فدراسیون در بخشی از پیست است و کارکنان به کار خود ادامه می دهند.
خمارلو افزود: اگر چه در پیست باز است ولی بنا به دستور وزیر مسابقات درآن برگزار نمی شود.
این در حالی است که کوروش صبوریان سرپرست فدراسیون اتومبیلرانی پاسخگوی پیگیری ۶ روزه تلفنی و پیامکی خبرآنلاین نبود و سوالات و ابهامات رسانهها را تاکنون با سکوت بدرقه کرده است. نکته اینجاست در گزارشی که برای فراکسیون ورزش مجلس تهیه شده، بیشترین سهم تقصیر به کوروش صبوریان، سرپرست فدراسیون، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، تیم فنی و مسئول کمیته سرعت اتومبیلرانی، نسبت داده شده است. این گزارش، عدم رعایت استانداردهای ایمنی در پیست و کوتاهی در مدیریت و نظارت را بهعنوان دلایل اصلی وقوع حادثه عنوان میکند.
حضور مسئولان مربوطه در مجلس
رئیس فراکسیون ورزشی مجلس نیز در پاسخ به اینکه آیا اهمال کاری در این خصوص صورت گرفته به "خبرآنلاین"گفت :ما جزئیات را نمی دانیم و در این خصوص صحبت کرده ایم و بنا شد مسئولان مربوطه بیایند در فراکسیون ورزش و پاسخ دهند که علت چه بوده است و توضیحات خود را ارائه دهند تا ما بعد از شنیدن جزیئات نظرات خودمان را بدهیم.
محمد مهدی فروردین زمان حضور مسئولان مربوطه را ۱۱ خرداد اعلام کرد و ادامه داد: قرار است روز یکشنبه وزیر به اتفاق همه عوامل فدراسیون به مجلس بیایند و جواب بدهند. وی تصریح کرد مدیر مجموعه آزادی هم باید بیاید و همچمین باید همه عوامل و کسانی که مجوز برگزاری مسابقه را صادر کرده اند نیز بیایند.
دیه ۵۰ - ۵۰
همچنین رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درمورد پرداخت دیه مرحوم درجاتی با بیان اینکه پرداخت دیه عکاس مرحوم به فدراسیون مربوط نمی شود به "خبرآنلاین" گفت:، حتما اتومبیل مقصر برای شرکت در مسابقه دارای بیمه بدنه و شخص ثالث بوده است و دیه آقای درجاتی بایدتوسط شرکت بیمه کننده پرداخت شود.
دکتر غلامرضا نوروزی ادامه داد :مسئله مهم این است که الان این تصادف را ۵۰ - ۵۰ زده اند و این بنده خدا دچار ضرر خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که چرا ۵۰ - ۵۰ هم این واکنش را نشان داد و گفت:من نمی دانم ضمن اینکه این بنده خدا در جای امن ایستاده بوده است و نمی دانم بر چه اساس و چه کسی این تصادف را ۵۰-۵۰ اعلام کرده است!
عدم ورود پلیس به تصادف پیست اتومبیلرانی
پیرو این گفته دکتر نوروزی موضوع را از معاونت اجتماعی راهنمایی رانندگی تهران بزرگ پیگیری کردیم که آنها از عدم ورود پلیس به این حادثه خبر دادند.
سرهنگ فیروز کشیر به "خبرآنلاین " گفت: این حادثه در یک محیط محصور و بسته اتفاق افتاد، نه در معابر عمومی مانند بزرگراه همت، خیابان آزادی، خیابان جردن یا بزرگراه صیاد. بنابراین، این محل تحت نظارت مستقیم پلیس راهنمایی و رانندگی نیست و پلیس بهطور مستقیم در آن نقشی ندارد. این مکان متعلق به یکی از نهادهای خصوصی یا عمومی است و کنترل کامل ترافیک، ایمنی و امنیت آن نیز بر عهده همان ارگان برگزارکننده است.
وی با اشاره به اینکه در چنین محیطهایی، تنها در صورتی که برگزارکنندگان حادثه یا مسئولان محل بهصورت رسمی از پلیس درخواست کمک یا کارشناسی کنند، پلیس اجازه ورود و بررسی خواهد داشت افزود:در مورد این حادثه نیز، تا جایی که من اطلاع دارم، هیچگونه تماسی با پلیس برقرار نشده و از ما نیز درخواست کمکی صورت نگرفته است. به همین دلیل، در مصاحبههایی که داشتم، تأکید کردم که اگر از پلیس برای کارشناسی تصادف یا بررسی علت حادثه درخواستی شود، ما میتوانیم ورود کنیم.
از پلیس درخواستی برای بررسی سانحه نشده است
سرهنگ کشیر برای اطمینان از گفته خود در زمان مصاحبه با فرمانده منطقه ارتباط تلفنی برقرار کرد و از آن سوی خط شنیده شد که نه درخواستی برای کارشناسی از پلیس شده، و نه دستوری از مافوق به ما برای بررسی صادر شده است، هرگونه ورود ما منوط به دستور مقامات و تقاضای رسمی از پلیس است.
وی در پاسخ به این سوال که بر چه اساس این سانحه ۵۰- ۵۰ اعلام شده است گفت:ما فیلم حادثه را مشاهده کردهایم و طبق ظاهر ماجرا، میتوان حدسهایی در مورد مقصر بودن یکی از خودروها (ظاهراً راننده پژو ۲۰۶ که از سمت راست وارد صحنه شده) داشت. اما تشخیص نهایی بهعهده کارشناسان رسمی و بیمه است. چون این رویداد در قالب یک مسابقه ورزشی برگزار شده، ورزشکاران و خودروها تحت پوشش بیمه ورزشی هستند. لذا بررسی دقیق حادثه باید توسط کارشناس بیمه انجام شود.
سرهنگ کشیر ادامه داد :من از اینکه چرا ۵۰- ۵۰ اعلام شده است اطلاعی ندارم وچنین چیزی از طرف پلیس تأیید نشده است. این ابهام نیازمند بررسی دقیقتر توسط کارشناسان رسمی است. اگر محل ایستادن عکاس ایمن نبوده، مسئولیت آن نیز باید بررسی شود. عکاس که بهدلخواه خود وارد پیست نشده، پس این مسئله باید در جای خود بررسی شود.
عوامل رسانه ای شدن این تصادف
معاونت اجتماعی راهنمایی رانندگی تهران این نوع حوادث در محیطهای بسته را مسبوق به سابقه دانست و اضافه کرد: به عنوان مثال، در گذشته در محیطهای کارگاهی یا کارخانههایی مانند تولیدکنندگان چیپس و پفک، مواردی رخ داده که کارگران یا عابران در محل دچار حادثه شدهاند. در آن موارد، برگزارکننده با پلیس تماس گرفته و ما ورود کردیم، کروکی کشیدیم، مقصر را مشخص کردیم و موضوع را پیگیری نمودیم.
مثالی دیگر هم از مجموعههایی مانند ایرانخودرو داریم که گاهی در محیط داخلیشان تصادفاتی رخ میدهد، اما تا زمانی که خود آن مجموعه از ما درخواست نکند، ما ورود نمیکنیم. در واقع، مانند شهروندان عادی که پس از تصادف با ۱۱۰ تماس میگیرند، این مجموعهها نیز باید چنین درخواستی بدهند. اگر در این مورد هم اصحاب رسانه و عکاسان حضور نداشتند، شاید این خبر اصلاً رسانهای نمیشد.
وی در پایان گفت: اگر ادعا شود که حادثه ۵۰-۵۰ بوده، این موضوع میتواند به ضرر مرحوم تمام شود و از نظر وجدانی و حقوقی جای تأمل دارد.
آخرین وضعیت حادثه مسابقات اتومبیلرانی
همچنین معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان نیز درگفتگو با "خبرآنلاین" روز حادثه را چنین توصیف کرد:بلافاصله پس از وقوع حادثه، سرپرست فدراسیون با بنده تماس گرفت و موضوع را مطرح کرد. ایشان عنوان کردند که در بیمارستان حضور دارند. بلافاصله پس از آن، آقای وزیر نیز با من تماس گرفتند و دستور دادند که با همکاری تیم پزشکی فدراسیون در بیمارستان حاضر شویم و روند درمانی فرد آسیبدیده را با جدیت پیگیری کنیم.
با حضور آقای دکتر اردیبهشت، در بیمارستان حاضر شدیم و با خانواده این عزیز، از جمله مادر گرامیشان، ملاقات کردیم. سپس به اتاقی که وی در آن بستری بود مراجعه کردیم. در آن زمان، پزشکان در حال تلاش برای احیای ایشان بودند؛ در چند نوبت شرایطشان بحرانی شده بود که احیا صورت گرفته بود و در نهایت، دستگاههای اکسیژنرسانی متصل شده بودند. دکتر اردیبهشت و تیم پزشکی تمام تلاش خود را به کار گرفتند، اما متأسفانه حدود یک ساعت بعد، خبر تلخ درگذشت ایشان به ما اعلام شد.
محمد شروین اسبقیان ادامه داد:دوباره آقای دنیامالی نیز دستور ویژهای صادر کردند تا همان شب جلسهای فوری در محل حادثه با حضور کادر فنی، عوامل برگزاری مسابقات، مسئول ایمنی، کمیته فنی، سرپرست و دبیر فدراسیون تشکیل شود. در این جلسه، موضوعات مربوط به حادثه بررسی و مقرر شد گزارشی جامع تهیه و ارسال شود.
دومین جلسه نیز در وزارت ورزش با حضور کارشناسان خبره و مسئولان فنی برگزار شد. در این نشست، فیلم مسابقه بازبینی شد و توضیحات لازم توسط افراد مربوطه ارائه شد. همانطور که مطلع هستید، چنین حوادثی باید با دقت بالا بررسی شود تا دلایل آن به طور دقیق مشخص گردد.
توقف فعالیت پیستها هدف ما نیست
معاون وزیر از پیگیری جدی دو موضوع "تعیین دقیق علت حادثه" و"پیشگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده"خبر داد و افزود:در همین راستا، روز شنبه جلسهای نیز با حضور وزیر ورزش برگزار شد و ابعاد حادثه مورد بررسی قرار گرفت. برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی، آقای وزیر دستور ویژهای صادر کردند مبنی بر اینکه تا زمان انجام ممیزی کامل ایمنی پیستهای اتومبیلرانی و موتورسواری، هیچگونه مسابقهای برگزار نشود. هدف این است که اطمینان حاصل شود تمامی استانداردهای ایمنی لازم از نظر شرایط محیطی، ایمنی خودروها، و ایمنی ورزشکاران رعایت میشود.
این دستور به کلیه استانها، هیئتهای استانی، مدیران کل و فدراسیون ابلاغ شده است. البته، توقف فعالیت پیستها هدف ما نیست؛ چرا که جوانان زیادی به این رشتهها علاقهمندند و باید بتوانند در شرایطی ایمن به تمرینات خود ادامه دهند.
وی با بیان اینکه در خصوص علت حادثه، بررسیهایی در حال انجام است و قرار است کارشناسان رسمی و خبرگان این حوزه نیز نظر خود را اعلام کنندگفت: پس از مشخص شدن نتایج بررسیها، فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری اطلاعرسانی خواهد کرد.
اسبقیان همچنین در خصوص خبری مبنی بر اینکه تقصیر حادثه "۵۰-۵۰" اعلام شده گفت:باید عرض کنم که تاکنون هیچ نظر رسمی در این باره اعلام نشده است. اینکه "۵۰-۵۰" به چه معناست مشخص نیست؛ آیا منظور ۵۰ درصد تقصیر خودرو بوده و ۵۰ درصد موقعیت عکاس؟
در حال حاضر، بررسیهای قضایی نیز توسط کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان ورزشی در حال انجام است و قرار است طی هفته جاری، نظرات آنها نیز دریافت شود. همچنین نظرات کارشناسان مستقل خارج از فدراسیون نیز مد نظر خواهد بود.
خودروهای مسابقه ای بیمه ورزشی دارند
معاون قهرمانی وزیر ورزش در خصوص بیمه خودروی منحرف شده و وضعیت راننده مقصرنیز گفت: خودروها در آن پیست دارای بیمه ورزشی هستند. رانندهای که در این تصادف حضور داشت، در حال حاضر در منزلشان به سر میبرند و خوشبختانه تنها آسیبدیدگی جزئی داشتهاند که تحت درمان قرار گرفته و مشکل خاصی ندارند.
وی درپاسخ به اینکه چرا رئیس فدراسیون پاسخگو نیست و به تلفن خود جواب نمی دهد هم گفت:البته باید در نظر داشت که ایشان بهتازگی و در مقام سرپرستی وارد این مسئولیت شدهاند و تحت فشارهای روحی و روانی ناشی از این حادثه قرار دارند.
۲۱۲۱۲