به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، رضا نباتی، کارشناس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در آستانه سالروز رحلت جانسوز معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) در یادداشتی به موضوع استفاده مطلوب از «صفحه امام» در کتب درسی پرداخته است. متن این یادداشت به شرح زیر است:
بنابر روایت ایکنا، سالروز رحلت حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی بهانهای است تا یکی از مطالبات مکرر مقام معظم رهبری از کتابهای درسی و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی که اتفاقاً در هفته معلم امسال نیز بیان شد، مورد بررسی قرار گیرد.
در ابتدای ۹۹۲ عنوان کتاب درسی، صفحهای با عنوان «صفحه امام» وجود دارد که مزین به تصویر و سخنان نورانی امام خمینی(ره) و یا درباره ایشان است. با وجود درخواستهای مکرر برای خارج کردن این صفحه از انفعال و طرح اندیشههای حضرت امام (و امامین انقلاب اسلامی) از طریق درج رمزینههای سریع پاسخ (QR CODE) تا کنون چنین اقدامی صورت نگرفته است. انتظار میرود مانند درج عبارت نورانی «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم» ذیل آیه «بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ» در همه کتابهای درسی، نسبت به این پیشنهاد چندساله هم اقدام مؤثری صورت گیرد.
در چند سال اخیر با تغییر جریان مدیریت در معاونت پژوهشی آموزش و پرورش (سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی) شاهد تغییرات کلی و جزئی در کتابهای درسی بودهایم. تغییراتی که گاهی حاشیههای پر رنگی نیز برای نظام آموزشی در سطح جامعه به دنبال داشت. یکی از آن تغییراتی که در همه ۹۹۲ عنوان کتاب درسی شاهد بودیم اضافه کردن «ذکر صلوات» و عبارت شریف «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم» ذیل آیه «بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ» بود. این که ذکر شریف صلوات با چه مبنای علمی و معرفتی و بر اساس چه بررسیهای پژوهشی و میدانی به همه ۹۹۲ عنوان کتاب اضافه شد، خود داستان دیگری است. اما این که چرا تا کنون «صفحه امام» به کلیشهایترین صفحه کتابهای درسی تبدیل شده، مطلب مهمی است که پس از درخواستهای مکرر برنامهریزان و کارشناسان و مؤلفان کتابهای درسی از مدیران سازمان پژوهش برای اصلاح و ارتقای این صفحه، دیگر نباید از کنار آن به راحتی عبور کرد، چرا که برخورد دوگانه با چنین موضوعی که در یک بخش بدون رعایت ملاحظات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تا این سطح از عمق و گستره در برنامههای درسی اعمال نظر میشود و در مقابل نسبت به صفحه امام(ره) که بهترین فرصت و ظرفیت برای تحقق بخشی از منویات رهبر معظم انقلاب است، عکسالعملی نشان داده نمیشود، قابل درک نیست.
در همین زمینه چند نکته و پیشنهاد قابل طرح است:
ـ مقام معظم رهبری بارها به غفلت برنامهها و محتواهای کتابهای درسی در طرح مباحث مربوط به معارف انقلاب اسلامی، شناخت امام و معرفی اسناد لانه جاسوسی اشاره فرمودهاند. «صفحه امام» یکی از صفحاتی است که میتوان از آن در نشر معارف انقلاب اسلامی استفاده کرد.
_ پیشنهاد میشود، این صفحه به «صفحه امامین انقلاب اسلامی» ارتقا یابد تا ضمن تنوع و روزآمدی بیشتر، دانشآموزان و معلمان از طریق امکانات و ابزار الکرونیکی مانند رمزینه سریع پاسخ، به متون و تصاویر و نیز فیلمها، موشنگرافیها، اینفوگرافیها و ... دسترسی داشته باشند.
ـ درباره «صفحه امام» در اغلب کتابهای راهنمای تدریس معلم، مطالب تکمیلی و نیز روش تدریس آن ذکر نشده است، از آنجا که کتابهای درسی نیازمند آموزش از سوی معلم است، در طراحی، تدوین، تولید و تدریس این صفحات، علاوه بر توجه به استفاده از تجارب معلمان، در کتابهای راهنمای تدریس معلم درباره اهداف، مفاهیم و روش تدریس «صفحه امامین انقلاب» مطالب و شیوههای مناسب تدریس ارائه شود.
ـ در طراحی، تدوین، تولید و تألیف «صفحه امامین انقلاب» متناسب بودن متن و تصاویر (اعم از عکس، فیلم، صوت، موشنگرافی و اینفوگرافی) با عنوان و موضوع درس و مباحث آموزشی توجه شود و تا حد امکان نقطه نظرات امامین انقلاب اسلامی در باب مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی متناسب با کتاب ارائه شود.
ـ برای این منظور کارگروه خاصی تشکیل و با هماهنگی مؤلفان کتابهای درسی محتواهای مناسب تربیت را در قالبهای نو و جذاب برای دانشآموزان طراحی، تولید و تدوین کنند. این گروه باید به این صفحه به عنوان یک درس که باید از سوی معلم تدریس شود نگاه کنند و طبیعتاً همه شرایط لازم برای ارائه موفق آن از سوی معلم در کلاس درس را فراهم آورند.
ـ با توجه به اهمیت سازمان پژوهش به عنوان «قلب نظام آموزشی» (تعبیر مقام معظم رهبری) به ویژه در سالهای اخیر به دلیل بروز اتفاقات و حواشی نامطلوب؛ مراقبت از نفوذ افکار و اندیشههای «سکولار» و نیز «شبه انجمن حجتیه» در فرایند طراحی، تدوین، تولید و تالیف برنامهها و کتابهای درسی و بستههای تربیت و یادگیری، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که به توجه هر چه بیشتر نهادهای تربیتی و امنیتی نیاز دارد.
در پایان امید است با توجه به نکات و پیشنهادهای ارائه شده، کتابهای درسی موجود و بستههای تربیت و یادگیری نوپدید در زمینه معرفی هرچه مؤثرتر شخصیت امامین انقلاب اسلامی عمیقتر و وسیعتر از گذشته عمل کند. انشاءالله.