محبوبه عمیدی: بی.ام.و در طراحی سری 6 که بخشی از خودروهای کوپه و دارای سقف تاشوی این شرکت را شامل میشود، تلاش کرده همیشه ظاهر اسپرت خودروها را حفظ کند. این تلاش در زمانی که کریس بنگل طراحی این خودروها را به عهده داشت، به بیراهه رفت و به تولید خودروهایی زشت و غولآسا منجر شد؛ اما پس از 2 سال وقفه بی.ام.و نمونههای تازهای از این سری را در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی کرده که زیبا، اسپرت و قدرتمند به نظر میرسند.
همانطور که مرسدس بنز تمام توانش را برای تولید خودروهای AMG خود به کار گرفته، نمونههای M هم بهترینهای بی.ام.و هستند. تازهترین نمونههای ساخت این شرکت نهتنها باید با خودروهای M5 و M1 که از بهترین خودروهای شهری بهشمار میروند، رقابت کنند بلکه باید بتوانند انتظارات خریداران را از سری 6 و امکانات متفاوت آن تأمین کنند.
به گزارش گیزمگ، در قلب این خودروی تهاجمی یک موتور دوتوربویی 8 سیلندر با آرایش V و به ظرفیت 4.4 لیتر به کار گرفته شده که از گروه M5 اقتباس شده است. برای این خودرو جعبه دنده 7سرعته با دو کلاج تعبیه شده و نیرو تنها به چرخهای عقب خودرو انتقال پیدا می کند.
با حداکثر دور موتور 7200 دوربردقیقه، موتور خودرو قدرتی معادل 560 اسببخار تولید میکند و گشتاور نهایی را به 680 نیوتنمتر خواهد رساند. با چنین قدرتی شتابگیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت کوپه M6 به زمانی معادل 4.2 ثانیه نیاز خواهد داشت و برای نمونه جدید بی.ام.و M6 با سقف تاشو این زمان تنها 0.1 ثانیه بیشتر است. برای رسیدن به سرعت نهایی این دو خودرو که به 250کیلومتربرساعت محدود شده، به 11.8 ثانیه زمان نیاز است(از حالت توقف) و جالب انجاست که خریداران Driver’s Pack میتوانند بیشترین سرعت را تا 300 کیلومتربرساعت افزایش دهند.
این خودرو از تکنولوژی جدید "Active Sound Design" برای افزایش هیجان سرنشینان بهره میبرد که اطلاعات سرعت و بار روی موتور را از ECU گرفته و پس از پردازش، از طریق سیستم استریو، صدای موتور را به صورت مصنوعی داخل کابین پخش میکند. صدای تولید شده در کابین به صورت یکنواخت پخش شده و همچنین سیستم به گونهای هوشمند طراحی شده است که در مواقعی که راننده در حال رانندگی سریع است و یا در حال ویراژ دادن است، صدا بیشتر و خشن تر تولید میشود. این سیستم همچنین در حالتهای رانندگی Sport نیز صدای بیشتری تولید میکند.
برای این خودرو شاسی اختصاصی طراحی شده و در فضای داخلی آن از چرم، آلومینیوم و فیبرکربن استفاده شده است. بدنه خودرو کمی متفاوت از نمونههای دیگر سری 6 طراحی شده که از میان آنها میتوان به پنجره مشبک سیاه و بزرگ جلوی خودرو، شکل قوس بالای چرخهای آن و اسپلیترهایی از جنس فیبرکربن اشاره کرد.
ام.6 در سرعت 100 کیلومتر در ساعت 10.3لیتر بنزین میسوزاند و در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت، میزان مصرف به 12.4 لیتر میرسد. کاهش 30 درصدی گازهای گلخانهای نسبت به مدلهای قبلی از دیگر ویژگیهای شاخص این مدل است که با تولید 230 گرم دیاکسیدکربن در هر 100 کیلومتر، 33.4درصد از مدلهای دیگر کمتر آلایندگی دارد.
ام.6 دارای جعبه دنده 7 سرعته دستی و 6 سرعته خودکار است که با تکنولوژی Twin power قدرت موتور را به چرخهای عقب منتقل میکند. سرعت انتقال قدرت با استفاده از فنآوری Privelogic از موتور به چرخها تنها 0.34 ثانیه است. دیسکهای ترمزهای سرامیکی سبکوزنی نیز در این خودرو شده تا بتواند فقط در 3.2 ثانیه، این خودرو را از سرعت 160 کیلومتر برساعت به توقف برساند. دیسکهای 400 میلیمتری در جلو و 396 میلیمتری در عقب با 6 گیره پیستونی تمامی تدابیر امنیتی را رعایت کرده است.
سقف سبکوزن خودرو نیز به صورت تمام الکترونیکی باز و بسته میشود. شکل هندسی بدنه طوری طراحی شده تا بهترین عملکرد را در تمام شرایط جوی داشته باشد. طراحی باله عقب نیز به گونهای است که خودرو با رسیدن به سرعت 130 کیلومتر در ساعت به اندازه 20 سانتیمتر و با رسیدن به سرعت 260 کیلومتر تا 60 سانتیمتر به طور خودکار باز میشود تا خودرو به حالت پایداری بیشتری برساند.
53273