شاید در نگاه اول تصور کنید خودرویی با چهار چرخ باریک، دچار مشکل یا حتی سوژه‌ای طنز باشد؛ اما واقعیت ماجرا چیزی کاملاً متفاوت است.

امیرمسعود عابدین: دیدن یک تایر باریک زیر خودرو چندان غیرمعمول نیست. در بیشتر موارد، این تایر موقتا به جای یک چرخ نصب می‌شود، در حالی که سه چرخ دیگر تایرهای عادی هستند. اما زمانی که هر چهار چرخ مجهز به این نوع تایر باریک باشند، اوضاع واقعاً عجیب می‌شود. اخیراً یک دستگاه پژو ۲۰۸ در یک پارکینگ مشاهده شده که روی چهار تایر باریک قرار داشت. داستان این تایر باریک چیست؟

چرخ‌های همه‌کاره: دلیلی موجه برای وجود یک محصول عجیب

هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد، دلیل کاملاً موجهی برای وجود این محصول وجود دارد. این چرخ‌ها برای مراکز تعمیر و نگهداری طراحی شده‌اند تا خودروهایی که نمی‌توانند حرکت کنند را جابجا کنند. برای مثال زمانی که ترمزها گیر کرده باشند یا گیربکس از کار افتاده باشد، می‌توان از این چرخ‌های همه‌کاره استفاده کرد. این چرخ‌ها برای خودروهای برقی با باتری کاملاً خالی نیز بسیار کاربردی هستند.  

چرخ همه‌کاره که توسط شرکت فرانسوی اینووکار (Enovcar) ساخته شده، از طریق یک توپی قابل تعویض که با ۱۰ پیچ محکم می‌شود، متصل می‌گردد. این چرخ‌ها بر روی وسایل نقلیه با چهار مهره چرخ، مانند این پژو، یا با پنج مهره چرخ، کار می‌کنند. اینووکار هشدار می‌دهد که خودروها نباید با سرعت بالای ۸ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشند.

حالت اسپینر و محدودیت‌ها

همچنین یک حالت اسپینر (spinner mode) نیز وجود دارد که چرخ آزادانه در هر جهت می‌چرخد. این حالت شامل اضافه کردن یک حلقه چرخان برای تسهیل چرخش، پارک کردن یا چرخاندن خودرو در جای خود است. با این حال، این حالت فقط در سرعت‌های زیر ۳ کیلومتر در ساعت کار می‌کند. جابجایی بین حالت‌های غلتکی (roller) و اسپینر حدود ۳۰ ثانیه طول می‌کشد.

محدودیت دیگر وزن مجاز است؛ حداکثر بار مجاز برای هر چرخ ۱۰۰۰ کیلوگرم و وزن خود چرخ ۱۰ کیلوگرم است.

منبع: motor۱

۲۲۷۳۲۲

منبع: خبرآنلاین