به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تیمی از مرکز تحقیقات آیرودینامیک چین به رهبری «هوانگ جیانگتائو» توانستهاند با توسعه یک پلتفرم نرمافزاری نوین، همزمان صدها پارامتر پیچیده طراحی، از جمله کاهش سطح مقطع راداری، بهینهسازی جریان هوا، کنترل پایداری و افزایش رانش موتور را بهصورت یکجا و بدون افزایش چشمگیر هزینههای پردازشی بهینهسازی کنند.
آنها برای اثبات کارایی این روش، پهپاد آمریکایی X-47B را انتخاب کردند؛ پهپادی که نماد جاهطلبیهای تسلیحاتی پنتاگون در اوایل دهه ۲۰۱۰ بود، اما به دلیل ناتوانی در ترکیب همزمان ویژگیهای پروازی، مخفیکاری و قدرت موتور، در سال ۲۰۱۵ کنار گذاشته شد.
حل «نفرین ابعاد بالا» در طراحی هواگردها
در یک مقاله تخصصی چینی آمده است که پژوهشگران توانستهاند با استفاده از روشی خاص به نام «محاسبات حساسیت هندسی» و شرایط مرزی ویژه، محاسبات پیچیده طراحی را سادهتر کنند و از مشکلی به نام «نفرین ابعاد بالا» جلوگیری کنند؛ مشکلی که معمولاً در طراحیهای دارای متغیرهای زیاد پیش میآید.
این نوآوری به مهندسان اجازه میدهد که صدها پارامتر طراحی، از زاویه ورودی هوا گرفته تا مواد جاذب امواج راداری (RAM)، را بهطور همزمان تحلیل و بهینهسازی کنند، آنهم بدون نیاز به ابررایانههای گرانقیمت یا آزمایشگاههای تونل باد.
شبیهسازی صدها برابر سریعتر از قبل
در روش جدید، با مدلسازی یکپارچه میدانهای الکترومغناطیسی و آیرودینامیکی، اثر پوششهای جاذب رادار بهصورت مستقیم وارد معادلات طراحی شده و نتیجه آن، کاهش چشمگیر زمان و منابع مورد نیاز در شبیهسازی است. رسانهی South China Morning Post این روش را مشابه متدهای نوینی مانند DeepSeek در دنیای هوش مصنوعی توصیف کرده است.
گامی مهم در رقابت نسل ششم
این دستاورد همزمان با سردرگمی و تأخیر در پروژههای نسل ششم جنگندهها در آمریکا منتشر شده است؛ جایی که برنامههایی نظیر NGAD با مشکلات مالی و فنی مواجهاند. چین در همین زمان با توسعه جنگندههای پنهانکار نسل بعدی خود نظیر J-36 و J-50، به نظر میرسد در حال سبقت گرفتن از غرب است.
در صورت اثبات موفقیت عملی این نرمافزار در طراحی واقعی، ارتش چین میتواند بدون نیاز به نمونهسازیهای پرهزینه فیزیکی، طراحی هواگردهای رزمی پیشرفته را سرعت داده و میدان رقابت آینده را به نفع خود تغییر دهد.
منبع: interestingengineering
۲۲۷۲۲۷