به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، خداوند در آیات ۲۳ تا ۳۰ سوره مبارکه یوسف به ماجرای یوسف و همسر عزیز مصر میپردازد که چگونه یک دشمنی از درون خانه رخ میدهد و تهایتا پیامبر خدا بی گناه مورد تهمت قرار میگیرد و مجازات میشود.
بنابر روایت فارس، این آیه نشان میدهد که دشمن همیشه در میدان، اسلحه به دست و رودرروی ما نیست و گاهی دشمن در کنار ما و در خانه ما است و با یک غفلت ضربه اش را ناگهانی میزند. پس برای رویارویی با چنین دشمنانی هم باید آماده بود، هم به خدا پناه برد.
دام وسوسه؛ دشمنی از درون خانه
در این بخش از داستان یوسف، دشمنی تازه و خطرناک رخ میدهد، اما برخلاف برادران یوسف که دشمنیشان آشکار بود، این بار دشمنی پنهان و درونخانهای است؛ از سوی همسر عزیز مصر. آیه ۲۳ نشان میدهد که این زن، که از موقعیتی قدرتمند برخوردار است، با تمام ترفندهای زنانه سعی میکند یوسف را به گناه بکشاند. در اینجا دشمن نه با شمشیر و توطئه بیرونی، بلکه با زبان نرم، ظاهر فریبنده و وسوسه عمل میکند. دشمنی که به نام عشق و هوس در لباس زیبا پنهان شده است.
پناه بردن به خدا؛ راهکار در برابر دشمن نفسانی
یوسف در اوج فشار وسوسه و تنهایی، راهی جز پناه بردن به خدا نمیبیند. در آیه ۲۳ میگوید: «قالَ مَعاذَ اللّهِ...» این واکنش، نشان میدهد که دشمنشناسی واقعی با تقوا آغاز میشود؛ اینکه انسان بداند نفس امّاره و هوسهای دیگران چگونه میتوانند مسیر انسان را منحرف کنند. دشمن اینجا ظاهر دوست دارد اما دلش آلوده است، و تنها ذکر خدا و شناخت مرزها میتواند نجاتبخش باشد.
فرار بهجای فریب؛ دشمنی که بیرحمانه دنبال قربانی است
در آیه ۲۵، یوسف برای نجات خود، راه فرار را انتخاب میکند. این نشان میدهد که دشمن نفسانی، اگرچه بیسلاح است، اما تا جایی پیش میرود که شخصیت انسان را نابود کند. یوسف، بهجای درگیر شدن در کشمکش بیثمر، خود را از محیط گناه جدا میکند؛ چراکه بعضی دشمنان با ماندن در کنارشان، شکست حتمی است.
اتهامزنی؛ تکنیک دشمنان پنهان
زن عزیز مصر وقتی با رسوایی مواجه میشود، در آیه ۲۵ و ۲۶ سعی میکند همه تقصیر را به گردن یوسف بیندازد. اینجا دشمن نهتنها وسوسهگر است، بلکه دروغپرداز و بیانصاف نیز هست. اما خدا از زبان یک شاهد حقیقت را آشکار میکند. این صحنه نشان میدهد که دشمنان ممکن است برای پوشاندن گناه خود، حقیقت را وارونه جلوه دهند، اما در نهایت حق برملا خواهد شد.
زخم زبان جامعه دشمنی پنهان زنان دربار
در آیات ۲۹ و ۳۰ وقتی موضوع آشکار میشود، زنان دیگر شهر هم وارد میدان میشوند و زبان به سرزنش و تمسخر باز میکنند. اینجا نوع دیگری از دشمنی را میبینیم: زخمزبان جامعه. دشمنی که با ظاهر غیبت و شایعه، اما در باطن با حسد و کنجکاویِ بیمارگونه همراه است. دشمنان گاهی لبخند میزنند، اما در دل طعنه میزنند و آبروی انسان را میبرند.
دشمن همیشه روبهرو نیست
این بخش از داستان یوسف نشان میدهد که دشمن همیشه شمشیر به دست یا نقشهکش نیست. گاهی دشمن در لباس محبت، از درون خانه، با زبان نرم و ظاهر زیبا، دل انسان را هدف میگیرد. دشمنشناسی یعنی شناخت وسوسهها، شناخت نیتها، و بالاتر از همه، شناخت راه پناه به خدا.
این آیات را با صدای شهریار پرهیزکار ببینید و بشنوید.