سیتروئن SM مدل ۱۹۷۳، شاهکار مشترک فرانسه و ایتالیا، با طراحی آینده‌نگرانه، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک افسانه‌ای و قلب تپنده V۶ مازراتی، همچنان پس از نیم قرن یک گرند تورر منحصربه‌فرد و رویایی است؛ خودرویی که امروز با بهبودهای گسترده و بازسازی کامل، در آستانه حراجی تاریخی قرار دارد.

امیرمسعود عابدین: در سال ۱۹۵۵، سیتروئن خودروی DS را معرفی کرد، یک سدان آینده‌نگرانه که رانندگی با آن حتی امروز هم یک تجربه جذاب است. این خودرو کیفیت سواری عجیبی داشت، به‌گونه‌ای که رانندگی با آن را به حرکت روی ابرها تشبیه می‌کردند. این خودرو طراحی داخلی و خارجی خیره‌کننده و نوآوری‌های فنی فراوانی داشت. نام مخفف آن به زبان فرانسوی به معنای "الهه" (déesse) بود و این نام مستعار خودرو شد. تنها چیزی که این خودرو نداشت، یک موتور قابل‌توجه بود. اما تا سال ۱۹۶۸، سیتروئن شرکت مازراتی را خریداری کرد و در آستانه تولید شاید بزرگترین گرند تورر تاریخ فرانسه قرار گرفت.

امروز در وب‌سایت Bring a Trailer، یک سیتروئن SM مدل ۱۹۷۳ وجود دارد که با مجموعه‌ای از بهبودها، به خودرویی حتی بهتر برای راننده تبدیل شده است. این خودرو که توسط نابغه طراحی خودرو، روبرت آپرون (Robert Opron) طراحی شده، یک کوپه به شدت غیرعادی اما زیباست. قسمت عقب این خودرو وقتی باریک می‌شود و به پایین می‌آید و روی سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک خود می‌نشیند، شبیه هیچ چیز دیگری جز یک فضاپیمای پارک شده نیست!

داستان‌های مختلفی در مورد اینکه حروف اختصاری SM به چه معناست وجود دارد، اما با توجه به نحوه رانندگی آن، می‌تواند به معنای "Sublime Movement" (حرکت عالی یا والا و باشکوه) باشد.

قلب ایتالیایی در کالبد فرانسوی

در ابتدا، SM ها با موتور ۲٫۷ لیتری عرضه می‌شدند که حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت داشت. این قدرت برای آن زمان کافی بود، اما موتور برای حداکثر شتاب به دور موتور بالا نیاز داشت. موتور V۶ مجهز به سه کاربراتور وبر در این نمونه، به حجمی بیش از ۳٫۱ لیتر افزایش یافته و ۲۱۵ اسب بخار قدرت و مهم‌تر از آن، ۳۲۴ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت، تجربه GT را بهتر می‌کند. گیربکس نیز از نوع پنج سرعته دستی است.

ویژگی‌های پیشرفته فراتر از زمان

در سیتروئن SM، علاوه بر نرمی شگفت‌انگیز سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک، یک سیستم فرمان پیشرفته به نام DIRAVI به کار رفته بود که حساسیت آن با افزایش سرعت به‌صورت خودکار کاهش می‌یافت و مجهز به مکانیزم «خودمرکزگر هوشمند» بود؛ یعنی فرمان پس از رها شدن، در هر شرایطی نرم و دقیق به حالت مستقیم برمی‌گشت. این فناوری که در دههٔ ۷۰ میلادی بسیار جلوتر از زمان خود بود، در ابتدا کمی زمان می‌خواست تا راننده به حس متفاوت و واکنش بسیار سریع آن عادت کند، اما پس از تجربه‌اش، فرمان تقریباً هر خودروی دیگری در آن دوره در مقایسه با دقت، ظرافت و روانی SM زمخت به نظر می‌رسید.

این نمونه همچنین دارای سیستم تهویه مطبوع و شیشه‌های برقی است؛ حتی برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران در سال ۱۹۷۳! یک اتصال مدرن برای رسانه‌های دیجیتال نیز به آن اضافه شده است. این خودرو به طور گسترده بازسازی شده، از جمله رنگ‌آمیزی مجدد و مجهز شدن به رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی با ظاهر قدیمی.

یک قطعه تاریخی روی چرخ

کیلومترشمار خودرو کارکرد ۱۶ هزار کیلومتری را نشان می‌دهد. SM شاید بهترین خودرویی باشد که سیتروئن تا به حال ساخته و شبیه هیچ چیز دیگری نیست؛ زاده شده از یک الهه فرانسوی با قلب ایتالیایی، از شرکتی با میراث قهرمانی در گرند پری.

لازم به ذکر است که حراج این خودرو در ۱۳ آگوست به پایان می‌رسد.

منبع: caranddriver

۲۲۷۳۲۲

منبع: خبرآنلاین