پس از ۱۸ سال، نیسان با افسانه‌ای به نام GT-R R۳۵ خداحافظی کرد.

امیرمسعود عابدین: بالاخره اتفاقی که انتظار می‌رفت رخ داد؛ نیسان با خودروی محبوب GT-R خداحافظی می‌کند. پس از ۱۸ سال تولید، مدل R۳۵ به پایان خط مونتاژ خود رسیده است. حدود ۴۸ هزار دستگاه GT-R از سال ۲۰۰۷ در کارخانه توچیگی تولید شده‌اند. آخرین نمونه ساخته شده، یک مدل Premium T-Spec با رنگ Midnight Purple بود که قرار است به یک مشتری در ژاپن تحویل داده شود.

بازگشت احتمالی گودزیلا

اما این یک خداحافظی موقتی است. ایوان اسپینوزا، مدیرعامل و رئیس نیسان، به طرفداران اطمینان می‌دهد که گودزیلا دوباره بازخواهد گشت: "به تمام طرفداران GT-R در سراسر جهان می‌گویم که این یک خداحافظی همیشگی نیست؛ هدف ما این است که نام GT-R روزی دوباره بازگردد. "

البته، ادامه صحبت‌های او نشان می‌دهد که R۳۶ به این زودی‌ها نمی‌آید: "تنها چیزی که می‌توانم از شما بخواهم، صبر است. اگرچه ما امروز برنامه دقیقی نداریم، اما GT-R در آینده تکامل یافته و دوباره ظهور خواهد کرد. "

آینده‌ای نامشخص برای GT-R

نیسان پیش‌زمینه‌ای از مسیر R۳۶ ارائه داده است. کانسپت دیوانه‌وار Hyper Force با ۱۳۴۱ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت، مسیر آینده این خودرو را نشان می‌داد و جمعیت زیادی را در نمایشگاه خودروی ژاپن ۲۰۲۳ شگفت‌زده کرد. هنوز مشخص نیست که آیا نسل بعدی GT-R کاملاً برقی خواهد بود یا برای یک نسل دیگر موتور بنزینی خواهد داشت.

چالش‌های نیسان و تأثیر آن بر GT-R

در حال حاضر، نیسان با چالش‌های بزرگ‌تری روبروست. این شرکت در تلاش است تا از یک وضعیت مالی وخیم بهبود یابد. در حالی که یک سوپراسپرت خاص می‌تواند به بازسازی چهره آسیب‌دیده این برند کمک کند، اما یک محصول با تیراژ پایین نمی‌تواند وضعیت مالی آن را اصلاح کند.

کاهش هزینه، راه‌حل این مشکل است. به همین دلیل، نیسان در حال آماده شدن برای تعطیلی هفت کارخانه و تعدیل ۲۰ هزار شغل تحت برنامه "Re:Nissan" است. این شرکت همچنین قصد دارد پیچیدگی قطعات را ۷۰ درصد کاهش داده و پلتفرم‌های خود را از ۱۳ به تنها ۷ پلتفرم محدود کند.

با توجه به این شرایط، تصور بازگشت زودهنگام یک محصول بسیار خاص و منحصر به فرد مانند GT-R دشوار است، هرچند مدیران نیسان مشخص کرده‌اند که R۳۶ همچنان بخشی از برنامه بلندمدت آن‌هاست.

نیسان GT-R R۳۵ یکی از قدیمی‌ترین خودروهای ژاپنی بود، هرچند که عمر طولانی آن در مقایسه با تویوتا لندکروزر سری ۷۰ ناچیز است. تویوتا از سال ۱۹۸۴ مدل J۷۰ را تولید می‌کند و ۴۱ سال بعد، این خودروی آفرودر کهنه‌کار همچنان در ژاپن، استرالیا و خاورمیانه به فروش می‌رسد.

منبع: motor۱

۵۸۳۲۲

منبع: خبرآنلاین