به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، در جهانِ پیچیدهٔ روابط انسانی، نقشهکشی و توطئه واژههای آشنا اما شومی هستند که ردپای آنها را در لابهلای اخبار سیاسی، پروندههای قضایی و حتی تراژدیهای شخصی میتوان یافت. این کنشِ تاریک که ریشه در حسد، طمع یا ترس دارد، اغلب در پشت پردهای از ظرافت و فریب طراحی میشود؛ گامهایی حسابشده برای آسیب زدن به دیگری، حذف رقیب یا دستیابی به موفقیتی ناپاک. اما پرسش کلیدی اینجاست که آیا این نقشهها در نهایت به نتیجهای که طراحش در سر میپروراند، ختم میشوند؟
بنابر روایت فارس، تاریخ، بارها ثابت کرده است که دامهایی که برای دیگران گسترده میشوند، در نهایت گریبانگیر خودِ صیاد میگردد. این تنها یک گزارهٔ اخلاقی نیست، بلکه یک قانونِ اجتماعیِ تقریباً گریزناپذیر است که خود را در سقوطِ سیاستمدارانِ پشتهمانداز، سقوطِ اقتصادیِ تاجرانِ کلاهبردار و انزوای اجتماعیِ افرادِ خیانتکار نشان میدهد.
در واقع فرجامِ کار کسانی که برای دیگران نقشه میکشند، هرگز به شکوه و پیروزی که تصور میکردند، منتهی نمیشود. بلکه مسیر آنها به رسوایی، پشیمانی و نابودی ختم میگردد؛ سرنوشتی که در قرآن کریم و احادیث معصومین به آن اشاره شده و در دادگاههای امروزی و صفحات روزنامهها نیز به عینیت دیده میشود.
آیتالله العظمی جوادی آملی در یکی از سخنرانیهایشان به آیه ۴۳ سوره فاطر ؛ وَ لا یَحیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلاَّ بِأَهْلِه...حیلهگریهای سوء تنها دامان صاحبانشان را میگیرد؛ اشاره دارند که در ادامه میخوانیم.
خیلیها برای دیگران نقشه میکشند! و به حسب ظاهر هم موفق میشوند! اما این نقشهای که میکشی تو را در محاق میگذارد خودت گیر میکنی، این را چه کسی میفهمد؟ فرمود:«وَ لا یَحیق» لا یحیق یعنی لا یحیق، اگر چه حاق یحیق را به احاطه معنا کردند، یعنی تو را به محاق میاندازند مواظب باش برای کسی نقشه نکش! این از کجا پیدا میشود؟ «وَ لا یَحیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلاَّ بِأَهْلِه»[۱] این کتاب قرآن که این نکات را فرموده، آیا بوسیدن ندارد؟! ای کاش هر شب قرآن به سر داشتیم! این حرفها هیچ جا پیدا نمیشود.
این فرد خیال میکند نقشه کشیده برای اینکه کسی را از پا در بیاورد و او را از پا در آورد تمام شد! فرمود این تو را به محاق میاندازد، حالا ممکن است او چند روزی آسیب ببیند بعد ما جبران میکنیم، اما تو را در محاق میگذارد، محاق نه یعنی مثل غده سرطانی، نه، این «حاق یحیق» تنها «احاط یحیط» نیست وقتی انسان در محاق بیفتد هیچ جا را نمیبیند، کسی که گرفتار غدهای شد هیچ جایی ندارد چه کار میتواند بکند؟ این دو تا عذاب دارد: یکی درد آن بیماری است و یکی اینکه صدایش به هیچ جا نمیرسد.