محمد رضا بازگیر: طی خبر منشر شده از سوی روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، براساس اطلاعیه پلیس راهور کیش مالکان خودروهای آمریکایی و یا حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی تا تاریخ ۱۴۰۴/۰۶/۲۰ مهلت دارند برای خروج خودروهای خود تحت رویه پلاک خروج موقت از جزیره کیش اقدام کنند که پس از این تاریخ، امکان ارائه هیچ گونه خدماتی برای این خودروها وجود نداشته و چنانچه مالک خودرو به موقع نسبت به انجام امور اداری اقدام نکند، هرگونه مسئولیت و عواقب ناشی از این تعلل بر عهده مالک خواهد بود و پلیس یا نهاد های مربوطه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارند.
این در حالی است که طی سالهای اخیر به دلیل صدور صدها بخشنامه غیرقانونی و مغایر با قوانین چگونگی ایجاد مناطق آزاد ایران و قوانین دست و پاگیر گمرکی و ممانعت پلیس راهور از جمله ممنوعیت خروج خودروهای ۲۵۰۰ سی سی به بالا از جزیره کیش از جمله به مطالبات و اعتراضات شدید ساکنین که جزوی از شهرهای ایران ایران محسوب شده نه یک کشور خارجی می باشد که طی سالیان متوالی نگرانیها گستردهای را در بین ساکنان و مالکان خودروهای مذکور به وجود آورد که این محدودیتها باعث گردید که بسیاری از خودروهای جزیره کیش با یک بخشنامه کاملا غیرقانونی نتوانند از یک شهر به شهرهای دیگر کشور تردد نمایند و مالکان آنها با مشکلات جدی در استفاده از خودروهای خود بعنوان یک شهروند ایرانی مواجه گردند.
هرچند که چند ماه پیش محمد کبیری با حضور در گمرک کیش با تأکید بر مطالبه کیشوندان و فعالین اقتصادی و همچنین اهمیت تسریع و تسهیل خروج انواع پلاک خودروهای کیش از جزیره، ضمن دفاع از مطالبات بحق جزیره نشینان به همگان از جمله گمرک ایران و راهور کیش گوشتزد نمود که هیچ شرطی برای صدور مجوز تردد وجود ندارد و از نظر سازمان منطقه آزاد کیش، هرکس با هر مدل خودرویی، با هر برند، با هر پلاک و با هر حجم موتوری باید بتواند از جزیره با رعایت قوانین خارج شود و این تصمیم درست و شجاعانه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در راستای پیگیری مطالبات مردمی برای خروج خودروها از جزیره کیش و لزوم تسریع و تسهیل ایاب و ذهاب بین منطقه و سرزمین اصلی کشورمان از جمله موضوعاتی بود که در شرایط رکود بازار و گرانی سرسام آور بلیط هواپیما توانست به کم شدن استرس ساکنین و فعالین اقتصادی در این جزیره مرجانی و محصور در آب کمک شایانی نموده و رضایت حداکثری مردم و فعالین اقتصادی جزیره را بدنبال داشته باشد
اما کوتاه آمدن عجیب و قابل تامل مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بسیاری از فعالین اقتصادی و کیشوندان را به فکر فرو برده است که چگونه براساس اطلاعیه پلیس راهور کیش آنهم به استناد یک بخشنامه پوسیده سال 1392 و آنهم در دولت های قبل تر که طبق این بخشنامه غیرقانونی خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی پلاک جزیره کیش نمی توانند پلاک گذر موقت را دریافت نموده و وارد کشور خودشان شوند را مجددا و در عین ناباوری این ممنوعیت را برقرار گردیده است .
اما آنچه جای سوال است اینکه چرا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش حاضر به دفاع از حق و حقوق قانونی ساکنین جزیره کیش نشده آنهم شهری که جزوی از این کشور ایران اسلامی محسوب شده که چگونه سازمان منطقه آزاد کیش بعنوان یک سازمان حاکمیتی و بعنوان نماینده تام الاختیار دولت در موضعی بسیار ضعیف و غیرقابل دفاع نسبت به این موضوع مهم و حیاتی برای کیشوندان اینگونه تمکین و نسبت به انتشار این اطلاعیه غم انگیز اقدام نموده است