به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، اکبر پناهی در نشست خبری دومین رویداد ملی ایدهپردازی در آموزش و پرورش که با حضور مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، دانشگاه فرهنگیان و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: این سند یکی از قویترین اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت است و رهبر انقلاب بارها به مسئولان وزارتخانه در ارتباط با اجرای این سند در دیدارها تاکید کردهاند. اما متأسفانه در سالهای گذشته توفیق چندانی در اجرای کامل آن حاصل نشده است.
وی افزود: یکی از دلایل اصلی این امر این است که محول شدن وظایف سایر دستگاهها به آموزش و پرورش در تدوین سند بوده است؛ بهطور مثال، وظایف حوزه سلامت، ورزش یا محیط زیست بر عهده معلمان گذاشته شده، در حالیکه متولی اصلی آن وزارتخانهها و سازمانهای تخصصی هستند.
نمی توان انتظار داشت آموزش و پرورش تمام ساحتهای شش گانه را اجرا کند
سرپرست دانشگاه فرهنگیان اصفهان بیان کرد: نمیتوان از آموزش و پرورش انتظار داشت که تمام ساحتهای ششگانه سند تحول را به تنهایی محقق کنند اما اعتبارات لازم و امکانات و مزایا در اختیار دیگر نهادها باشد بلکه برای اجرایی شدن این سند، همه دستگاهها و نهادهای مرتبط باید در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند چراکه به طور مثال معلم ما بدون امکانات و تجهیزات نمیتواند سلامت جسمی و روانی دانش آموز را تضمین و وظایف دیگر دستکاه ها را محقق کند بلکه این امر وظیفه ذاتی نهاد دیگری است که باید با ما همکاری داشته باشد.
وی در ادامه با قدردانی از همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: این دفتر از معدود نهادهایی است که بهطور عملی وارد حمایت از آموزش و پرورش شده و با برگزاری دومین رویداد ملی رشد آوند با همکاری آموزش و پرورش، زمینهای برای نوآوری و خلاقیت در روشهای تدریس و ارتقای کیفیت یادگیری فراهم کرده است.
ارائه ۷۰ ایده در حوزه فناوری و هوش مصنوعی
پناهی با بیان اینکه معلمان، دانش آموزان، دانشجویان و دیگر افراد دارای ایده موثر در این ارتباط می توانند در این جشنواره شرکت کنند، توضیح داد: از سال گذشته تاکنون بیش از ۹۰۰ نفر در سامانه این جشنواره ثبتنام کردهاند که بیش از ۷۰۰ ایده تأیید شده و آماده داوری است. این ایدهها در محورهای مختلفی همچون الگوهای تدریس (۴۴۹ ایده)، فناوری و هوش مصنوعی در یادگیری اثربخش ( ۷۰ ایده)، سیستمهای ارزشیابی (۱۷ ایده)، نقش خانواده در یادگیری اثربخش (۴۰ ایده)، و روشهای نوین تشویق و تنبیه دانشآموزان ارائه شدهاند.
به گفته وی، ایدههای برتر پس از داوری در آذرماه و همزمان با بزرگداشت شهدای دانشجومعلمان استان (۱۰۱ دانشجو) معرفی و از صاحبان ایدهها تقدیر خواهد شد. برای نفرات اول تا سوم جوایزی از ۵ تا ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان اصفهان با تأکید بر اینکه ایدهها بذرهای ارزشآفرینی هستند، گفت: بسیاری از مشکلات جامعه میتواند با تکیه بر ایدههای خلاقانه دانشآموزان، معلمان و پژوهشگران حل شود. هیچ ایدهای بیارزش نیست؛ حتی اگر در حال حاضر قابلیت اجرا نداشته باشد، میتواند زمینهساز نوآوریهای بعدی شود.
وی با بیان اینکه انتشار اخبار این رویداد در آگاهیبخشی عمومی و تشویق جامعه به مشارکت بسیار مؤثر خواهد بود، گفت: از خانوادهها، دانشجویان، معلمان و دانشآموزان دعوت میکنیم تا ایدههای خود را در زمینه ارتقای کیفیت آموزش به سامانه رویداد ارسال کنند؛ مهلت دریافت آثار تا پایان مهرماه تمدید شده است.
در ادامه عبدالرسول احمدیان رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم کجباف که نقش مؤثری در آغاز این سلسله رویدادها داشتند، اظهار کرد: امیدواریم برگزاری این نشستها به تحقق اهداف کلان تربیتی و تبلیغی کشور کمک کرده و در سطح ملی، جریان ایدهپردازی و کتابنویسی در حوزه تعلیم و تربیت را تقویت کند.
ضرورت همافزایی تعلیم و تربیت
وی با اشاره به ضرورت همافزایی تعلیم و تربیت گفت: اعتقاد ما این است که تفکیک میان امور آموزشی و پژوهشی با مباحث تربیتی آسیبزا است و دفتر تبلیغات تلاش میکند تا با ورود به این عرصه، تعلیم و تربیت اسلامی را همگام و هماهنگ پیش ببرد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تاکید کرد: نخستین رویداد با موضوع «الگوهای تعامل مدرسه، مسجد و منزل» سال گذشته برگزار شد و با استقبال گسترده آموزشوپرورش، امور مساجد و فعالان فرهنگی همراه بود و محصولات آن رویداد نیز در رسانهها و شبکههای اجتماعی بازتاب گستردهای داشت.
وی اضافه کرد: در رویداد دوم که با موضوع «الگوهای برتر یادگیری اثربخش» طراحی شده، تاکنون ۷۰۰ ایده در سامانه ثبت شده که ۸۰ درصد آنها توسط دانشجویان، فرهنگیان، مربیان تربیتی و طلاب فعال در مدارس ارائه شده است. همچنین ۲۰ درصد دیگر از ایدهها توسط سایر علاقهمندان و فعالان حوزه فرهنگ و آموزش به ثبت رسیده که نشان از دغدغه جدی جامعه علمی و فرهنگی کشور در این زمینه دارد.
احمدیان با اشاره به اینکه این رویداد تاکنون شامل ۱۳ جلسه تجربهورزی و مشاوره ایده بوده و بیش از ۸ مشاور تخصصی به صورت مستمر در کنار ایدهپردازان حضور داشتهاند، بیان داشت: به گفته مسئولان، رویکرد اصلی این برنامه صرفاً داوری و انتخاب برترینها نیست، بلکه حمایت همهجانبه از صاحبان ایده برای تبدیل آن به محصول، استارتاپ یا راهکارهای اجرایی در مدارس و نظام آموزشی کشور است.
وی گفت: همچنین تیمهای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فرآیند رویداد را به طور کامل مستندسازی کردهاند و بناست در پایان، مجموعهای از ایدههای برتر در قالب کتاب منتشر شود. علاوه بر آن، بسترهای لازم در «خانه خلاقیت دفتر تبلیغات اسلامی» برای حمایت از تیمهای ایدهپرداز و تبدیل طرحها به محصولات فرهنگی و آموزشی فراهم شده است.
پایان رویداد رشدآوند و آغاز حمایت از خلاقیتها
احمدیان تاکید کرد: پایان این رویداد، نقطه آغاز حمایت از خلاقیتها خواهد بود. هدف ما استمرار، ترویج و به ثمر نشستن ایدههای برتر در حوزه آموزش و پرورش کشور است و سلسله رویدادهای مشابه در گامهای بعدی نیز برنامهریزی و اطلاعرسانی خواهد شد.