نظرسنجی تازه ایسپا نشان می‌دهد که بیش از ۴۴ درصد ایرانیان روزانه یک تا دو ساعت در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی فعال هستند، اما بخش قابل توجهی از مردم با ابزارهای هوش مصنوعی آشنایی ندارند؛ تنها حدود یک سوم کاربران توانایی استفاده از این ابزارها را دارند. این آمار، تفاوت‌های قابل توجهی در سن، تحصیلات و محل زندگی کاربران نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در تازه‌ترین طرح خود به بررسی میزان استفاده مردم ایران از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی و آشنایی آن‌ها با ابزارهای هوش مصنوعی پرداخته است. این نظرسنجی در شهریور ۱۴۰۴ با نمونه ۱۵۰۲ نفر از ایرانیان بالای ۱۵ سال، ساکن مناطق شهری و روستایی، به روش مصاحبه تلفنی انجام شد.

بر اساس یافته‌های ایسپا، ۱۳.۷ درصد افراد اصلاً از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند. بیشترین گروه کاربران، یعنی ۴۴.۳ درصد، روزانه یک تا دو ساعت در این فضاها فعالیت دارند. میانگین زمان استفاده افراد بالای ۱۵ سال از شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی در روز ۲ ساعت و ۸ دقیقه برآورد شد.

نتایج نشان می‌دهد که با افزایش سن، میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی کاهش می‌یابد؛ افراد ۱۵ تا ۲۹ سال ۳ ساعت و ۸ دقیقه، افراد ۳۰ تا ۴۹ سال ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه و افراد بالای ۵۰ سال یک ساعت در روز از این فضاها بهره می‌برند. همچنین، تحصیلات بالاتر با افزایش زمان استفاده مرتبط است؛ افرادی با تحصیلات دانشگاهی روزانه ۲ ساعت و ۳۸ دقیقه و افراد با تحصیلات زیر دیپلم تنها یک ساعت و ۲۴ دقیقه استفاده می‌کنند.

میزان استفاده از شبکه‌ها در مناطق مختلف نیز متفاوت است: ساکنان روستاها روزانه ۱ ساعت و ۳۳ دقیقه، شهرهای غیرمرکز استان ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه و مراکز استان ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه فعالیت دارند.

در زمینه اهداف استفاده، ۴۷.۳ درصد کاربران برای کسب اخبار و اطلاعات، ۴۷.۲ درصد برای سرگرمی و تفریح و ۳۰.۹ درصد برای ارتباط با دیگران از شبکه‌ها بهره می‌برند. آموزش و مهارت‌آموزی و کار و درآمدزایی نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در خصوص آشنایی با ابزارهای هوش مصنوعی، ایسپا گزارش داده است که ۳۵.۶ درصد مردم اصلاً با این ابزارها آشنا نیستند و ۳۲.۱ درصد تنها نام آن‌ها را شنیده‌اند. حدود ۲۷ درصد توانایی استفاده غیرحرفه‌ای و ۵.۱ درصد مهارت حرفه‌ای دارند. استفاده از هوش مصنوعی در میان مردان بیشتر از زنان است و بیشترین سهم کاربران در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال و افراد دارای تحصیلات دانشگاهی مشاهده می‌شود.

کاربران ابزارهای هوش مصنوعی عمدتاً از این ابزارها برای کسب اطلاعات عمومی (۵۴.۴ درصد)، آموزش و مهارت‌آموزی (۲۷.۸ درصد) و پژوهش‌های علمی (۲۶.۷ درصد) استفاده می‌کنند. زمینه‌های دیگر شامل تولید محتوا، برنامه‌ریزی زندگی، مشاوره حرفه‌ای، پزشکی و حقوقی است. در زمینه اعتماد به پاسخ‌های هوش مصنوعی، ۵۳.۶ درصد کاربران اعتماد بالایی، ۲۵.۳ درصد تاحدودی و ۲۰.۷ درصد اعتماد کمی به این ابزارها دارند.

۲۲۷۲۲۷

منبع: خبرآنلاین