هوندا معمولاً با مهندسی هوشمندانه و کیفیت مثال‌زدنی شناخته می‌شود، اما در کنار عملکرد و نوآوری فنی، این برند ژاپنی بارها ثابت کرده که در طراحی نیز توانایی خلق شاهکار دارد.

امیرمسعود عابدین: در بین خودروسازان مختلف، نام هوندا یادآور هوشمندی و کیفیت است، مانند بیشتر شرکت‌های ژاپنی، این یک گروه صنعتی بسیار بزرگ است که در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند. هوندا همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده وسایل نقلیه دوچرخ در جهان است که سالانه بیشترین تعداد را می‌فروشد. درست است که این ارقام بیشتر از موتورسیکلت‌های کوچک در بازارهای در حال توسعه تشکیل شده، اما هوندا همچنان یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان موتورهای مسابقه‌ای، از جمله MotoGP نیز به حساب می‌آید.

چیزی که با شنیدن نام هوندا بلافاصله به ذهن نمی‌آید، طراحی است. هوندا به دلیل مهندسی عالی خود در جهان شناخته شده و طراحی و ظاهر همیشه تابع عملکرد در این شرکت ژاپنی بوده است. با این حال، در طول تاریخ طولانی و پربار خود، تعدادی از موتورسیکلت‌های هوندا وجود داشته‌اند که تبدیل به یک نماد شده‌ و برخی از آن‌ها بر زیباترین موتورسیکلت‌های تاریخ تأثیر گذاشته‌اند!

بیایید به این موتورها نگاهی بیندازیم؛

هوندا سوپر کاب (Honda Super Cub)

سال عرضه: ۱۹۵۸

سوپر کاب پرفروش‌ترین وسیله نقلیه موتوری در تمام دوران است. بیشتر نسخه‌های تولید شده از این موتور، احتمالاً هنوز در حال حرکت هستند و این نشان‌دهنده قابلیت اطمینان بالای آن است. این موتور یک نماد عملکرد یا طراحی به معنای سنتی کلمه نیست؛ این وسیله بیش از هر اختراع دیگری در تاریخ به جز چرخ، جهان را متحول کرد و موفقیت آن باعث تولید بسیاری از موتورهای دیگر شده است.

  • مدل: هوندا سوپر کاب C۱۲۵ ۲۰۲۵

  • نوع موتور: تک‌سیلندر، هوا خنک، SOHC، دو سوپاپ در هر سیلندر

  • حجم موتور: ۱۲۴ سی‌سی

  • حداکثر قدرت: ۹٫۶ اسب بخار در ۷,۵۰۰ دور در دقیقه

  • حداکثر گشتاور: ۱۰ نیوتون متر در ۶,۲۵۰ دور در دقیقه

  • گیربکس: ۴ سرعته، کلاچ گریز از مرکز اتوماتیک

  • انتقال قدرت نهایی: زنجیری

  • قیمت: ۳,۸۹۹ دلار

هوندا دریم CB۷۵۰ Super Four

سال عرضه: ۱۹۶۹

هوندا دریم CB۷۵۰ Super Four در نقطه مقابل Cub قرار می‌گیرد و با این حال تأثیر آن به همان اندازه زیاد است. این وسیله ایده‌ای را ارائه داد که یک موتورسیکلت با عملکرد بالا لازم نیست برای استفاده روزمره سخت و دشوار باشد. این ایده مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و کل صنعت را مجبور کرد تا بازی خود را تغییر دهد. این مدل به ظهور موتورسیکلت جهانی ژاپنی منجر شد که مانند Cub، تعداد زیادی از موتورسیکلت‌های مشابه از آن پیروی کردند. امروز نیز یک CB۷۵۰ وجود دارد، اما با زمان پیشرفت کرده است.  

  • مدل: هوندا دریم CB۷۵۰ Super Four ۱۹۶۹

  • نوع موتور: چهار سیلندر خطی، هوا خنک، SOHC، دو سوپاپ در هر سیلندر

  • حجم موتور: ۷۳۶ سی‌سی

  • حداکثر قدرت: ۶۷ اسب بخار در ۸,۰۰۰ دور در دقیقه

  • حداکثر گشتاور: ۵۹ نیوتون متر در ۷,۰۰۰ دور در دقیقه

  • گیربکس: ۵ سرعته

  • انتقال قدرت نهایی: زنجیری

  • قیمت: نامشخص

هوندا شدو (Honda Shadow)

سال عرضه: ۱۹۸۳

هوندا شدو از نیاز به ارائه یک کروزر به سبک آمریکایی به مردم آمریکا، اما با یک ویژگی ژاپنی متولد شد. این ویژگی ژاپنی عملکرد و قابلیت اطمینان بود. برخی ممکن است بگویند که هوندا کمی زیاده‌روی کرده و بیش از حد آن را اصلاح کرده که باعث بی‌روح شدن آن شده است. در هر صورت، شدو امروز هم وجود دارد و آنقدر محبوب است که هوندا سال گذشته یک ترمز دیسکی عقب و ABS به آن اضافه کرد. نمی‌توان انکار کرد که شدو تمام تناسبات صحیح یک کروزر V-twin به سبک آمریکایی را دارد.

  • مدل: هوندا شدو Aero ABS ۲۰۲۵

  • نوع موتور: وی‌ تویین ۵۲ درجه، مایع خنک، SOHC، سه سوپاپ در هر سیلندر

  • حجم موتور: ۷۴۵ سی‌سی

  • حداکثر قدرت: ۴۵ اسب بخار در ۵,۵۰۰ دور در دقیقه

  • حداکثر گشتاور: ۶۵ نیوتون متر در ۳,۵۰۰ دور در دقیقه

  • گیربکس: ۵ سرعته

  • انتقال قدرت نهایی: شفت

  • قیمت: ۸,۲۴۹ دلار

هوندا CBR۹۰۰RR Fireblade نسل اول

سال عرضه: ۱۹۹۲

نسل اول Fireblade امروز متمایز به نظر نمی‌رسد، اما نشان‌دهنده این است که چقدر موتورسیکلت‌های اسپرت کوچک‌تر هوندا با چراغ جلوی دوگانه و کاور کامل، از آن الهام گرفته‌اند. کاری که این موتورسیکلت انجام داد، تغییر نسبت‌های موتورسیکلت اسپرت بود. این موتور امروز بعد از  سه دهه بعد، همچنان آن خطوط و منحنی‌های صاف را حفظ کرده است.

  • مدل: هوندا CBR۱۰۰RR Fireblade ۲۰۲۵

  • نوع موتور: چهار سیلندر خطی، مایع خنک، DOHC، چهار سوپاپ در هر سیلندر

  • حجم موتور: ۹۹۸ سی‌سی

  • حداکثر قدرت: ۱۸۳ اسب بخار در ۱۳,۰۰۰ دور در دقیقه

  • حداکثر گشتاور: ۱۰۳ نیوتون متر در ۱۱,۰۰۰ دور در دقیقه

  • گیربکس: ۶ سرعته، کلاچ کمکی و اسلیپر، کوئیک‌شیفتر دوطرفه

  • انتقال قدرت نهایی: زنجیری

  • قیمت: ۱۶,۹۹۹ دلار

هوندا NR۷۵۰

سال عرضه: ۱۹۹۲

مهارت هوندا را می‌توان تنها از سال ۱۹۹۲ قضاوت کرد؛ سالی که CBR۹۰۰RR و همچنین موتورسیکلت جاده‌ای NR۷۵۰ عرضه شدند. ما می‌توانیم تمام روز در مورد تأثیر Fireblade بر موتورسیکلت‌های اسپرت مدرن صحبت کنیم، اما حقیقت این است که NR۷۵۰ هم به همان اندازه تأثیرگذار بود. این موتورسیکلت ویژگی‌هایی مانند بدنه فیبر کربنی، چرخ‌های منیزیمی، یک نمایشگر دیجیتال، دو دیسک ترمز جلو، میله‌های اتصال تیتانیومی و تزریق سوخت الکترونیکی را به مشتریان می‌داد. طراح دوکاتی ۹۱۶ آشکارا اظهار داشته که از چراغ جلوی دوگانه و طراحی اگزوز زیر زین NR الهام گرفته است.  

  • مدل: هوندا NR۷۵۰ RC۴۰ ۱۹۹۲

  • نوع موتور: V۴ با سیلندرهای بیضی شکل ۹۰ درجه، مایع خنک، تزریق سوخت، ۸ سوپاپ در هر سیلندر، دو میله اتصال در هر سیلندر، DOHC

  • حجم موتور: ۷۴۸ سی‌سی

  • حداکثر قدرت: ۱۲۵ اسب بخار در ۱۴,۰۰۰ دور در دقیقه

  • حداکثر گشتاور: ۶۶ نیوتون متر در ۱۱,۰۰۰ دور در دقیقه

  • گیربکس: ۶ سرعته

  • انتقال قدرت نهایی: زنجیری

  • قیمت: تقریباً ۱۰۰ هزار دلار (قیمت کنونی)

هوندا گلد وینگ GL۱۸۰۰ نسل پنجم

سال عرضه: ۲۰۰۱

گلد وینگ بیش از نیم قرن است که در صنعت موتورسیکلت حضور دارد و همیشه یکی از بهترین موتورسیکلت‌های تورِر بوده که می‌توان خریداری کرد. قیمت آن به طور قابل توجهی کمتر از سایر توررهای مشابه است. این مدل تا اوایل هزاره جدید به جایگاه واقعی خود نرسید، زمانی که هوندا تصمیم گرفت تعداد سیلندرهای آن را به شش افزایش دهد و یک موتور تخت شش سیلندر شبیه به پورشه ارائه داد. یک عامل تمایز دیگر، طراحی آن است؛ گلد وینگ نسل پنجم در میان توررها منحصربه‌فرد به نظر می‌رسد و این ظاهری است که هوندا تا به امروز حفظ کرده است.  

  • مدل: هوندا گلد وینگ تور ۲۰۲۵

  • نوع موتور: شش سیلندر افقی، مایع خنک، Unicam SOHC، چهار سوپاپ در هر سیلندر

  • حجم موتور: ۱,۸۳۳ سی‌سی

  • حداکثر قدرت: ۱۲۴.۷ اسب بخار در ۵,۵۰۰ دور در دقیقه

  • حداکثر گشتاور: ۱۶۹ نیوتون متر در ۴,۵۰۰ دور در دقیقه

  • گیربکس: ۶ سرعته دستی/ ۷ سرعته اتوماتیک کلاچ دوگانه، با قابلیت دنده عقب 

  • انتقال قدرت نهایی: شفت

  • قیمت: ۲۹,۲۰۰ دلار

هوندا والکری Rune

سال عرضه: ۲۰۰۴

با بازطراحی بزرگ گلد وینگ، ممکن است فکر کنید هوندا عقب می‌نشیند و از لحظه لذت می‌برد... اما نه. این شرکت یک کروزر بر اساس گلد وینگ به نام والکری (Valkyrie) و سپس یک موتورسیکلت سفارشی به نام والکری Rune را معرفی کرد. این مدل یک تولید بسیار محدود بود، با تمام قطعات سفارشی و تنها برای یک سال تولید شد. آنقدر غیرعادی به نظر می‌رسد که شبیه به یک موتورسیکلت مفهومی است که به واقعیت تبدیل شده است.

  • مدل: هوندا والکری Rune ۲۰۰۴

  • نوع موتور: شش سیلندر افقی، مایع خنک، SOHC، دو سوپاپ در هر سیلندر

  • حجم موتور: ۱,۸۳۲ سی‌سی

  • حداکثر قدرت: ۱۱۸ اسب بخار در ۵,۵۰۰ دور در دقیقه

  • حداکثر گشتاور: ۱۶۳ نیوتون متر در ۴,۰۰۰ دور در دقیقه

  • گیربکس: ۵ سرعته دستی

  • انتقال قدرت نهایی: شفت

  • قیمت: تقریباً ۲۰ هزار دلار (قیمت کنونی)

منبع: topspeed

۲۲۷۳۲۲

منبع: خبرآنلاین