فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود گفت: گفت و گو با رهبران ادیان مختلف، ایرانیان مقیم امریکا و تحلیل گران امریکا از دیگر برنامه های پزشکیان در سفر به نیویورک است.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به حضورش در یکی از مدارس تهران گفت: یکی از صحنه های بسیار زیبایی بود که همه دانش آموزان ابتدایی سرود کشور را بلند می‌خوانند. ما نیاز داریم درباره هویت کشورمان و ایجاد آن بیشتر تلاش کنیم. 

وی ادامه داد: ۱۶ میلیون دانش آموز بر سر کلاس درس حاضر شدند.  ۲۴۰۷ فضای آموزشی در اختیار آنان قرار دارد و ۱۱ هزار کلاس درس وجود داد. ۹۸ درصد از واجدین شرایط در کلاس اول ثبت نام کردند. برای ۲ درصدی هم که ثبت نام نکردند پیامک ارسال شده و پیگیری خواهد شد. 

وی با اشاره به سفر پزشکیان به نیویورک گفت: از سخنگاه سازمان ملل استفاده شود و درباره ثروت تمدنی ما صحبت شود. این سفر فرصتی برای گفت و گو برای کسانی است که مایل به گفت و گو باشند.

در ادامه گزیده سخنان فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت را می‌خوانید:

* گفت و گو با رهبران ادیان مختلف، ایرانیان مقیم امریکا و تحلیل گران امریکا از دیگر برنامه های پزشکیان در سفر به نیویورک است.

* از همه مردم مومن می‌خواهیم دعا کنند برای افزایش رحمت الهی، اما امار نشان می دهد که در خشکسالی قرار داریم و از همه مردم عزیزی که در تابستان گرم امسال همراهی کردند تشکر می‌کنیم.

* یکی از سوالات پر تکراری که از ما در طی یکسال پرسیدند این بود که آیا وفاق جواب می دهد؟  بله الحمدالله وفاق جواب می‌دهد.

*پاسخ را در واقع می‌توان در دو لایه ارائه داد. در بخش نخست، مربوط به افزایش نقدینگی و مسائل اقتصاد کلان است که طبیعتاً برنامه‌هایی از سوی دستگاه اقتصادی دولت، شامل بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد، به‌طور مشترک دنبال می‌شود. تلاش آن‌ها این است که نقدینگی را مدیریت کنند. البته باور داریم که موضوع کسری بودجه و افزایش نقدینگی از جمله مسائلی است که سالیان سال به اقتصاد ما آسیب زده است. این مسئله هم بخشی ناشی از سیاست‌گذاری‌های داخلی است و بخشی دیگر به‌واسطه تحریم‌ها ایجاد شده که مانع سرمایه‌گذاری در کشور شده است.

* در مورد برخی کالاها مانند برنج خارجی، قیمت‌گذاری مصوب وجود دارد و با همان قیمت در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. در مقابل، برنج ایرانی مشمول قیمت‌گذاری مصوب نیست و قیمت آن بر اساس سازوکار بازار تعیین می‌شود؛ یعنی افزایش یا کاهش قیمت بسته به عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. بنابراین راهکاری که دولت در حال حاضر دنبال می‌کند، واردات برنج متناسب با ذائقه ایرانی است. همان‌طور که می‌دانید انواع مختلفی از برنج در دنیا وجود دارد و برخی از آن‌ها با ذائقه مصرف‌کنندگان ایرانی بیشتر سازگار است. به همین دلیل واردات برنج‌هایی که با سلیقه مناطق مختلف کشور هماهنگ‌تر باشد، در دستور کار قرار دارد و به‌طور جدی پیگیری می‌شود و به‌زودی ان‌شاءالله وارد خواهد شد.

*در خصوص مرغ نیز باید گفت افزایش دما و همچنین مشکلات ناشی از قطعی برق، آسیب‌هایی ایجاد کرد و این مسئله بر بازار تأثیر گذاشت؛ نکته‌ای که صحیح است و قابل کتمان هم نیست. با این حال، طبق اعلام وزیر محترم جهاد کشاورزی، بازار مرغ مدیریت شده و در حال حاضر با قیمت حدود ۱۱۲ هزار تومان در برخی از میادین اصلی عرضه می‌شود. طبیعتاً یکی از موضوعات بسیار مهمی که دولت دنبال می‌کند، این است که معیشت مردم دچار آسیب نشود. به همین دلیل، نظارت بر قیمت‌ها در کنار تولید منظم و توزیع مستمر، در دستور کار قرار دارد.

* {درباره برنامه دولت بر سر ذخایر گازی و انرژی}: اولاً با توجه به اینکه روند مصرف معمولاً صعودی است، باید عرض کنم امسال با افزایش نیروگاه‌های خورشیدی که وارد مدار شده‌اند، بخشی از مصرف سوخت کاهش پیدا کرده است. نکته دیگر، به‌روزرسانی و یا اصطلاحاً «اورهال» برخی نیروگاه‌هاست که باعث کاهش مصرف آن‌ها شده است. ذخایر سوخت نیز امسال وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارد. اگر یادتان باشد، سال گذشته چندین بار این عدد را در همین سالن مطرح کردم: ذخایر سوخت ما در تاریخ اول شهریور ۱۴۰۳ حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد کمتر از اول شهریور ۱۴۰۲ بود. امسال اما شرایط بهتر است. با این حال، همچنان موضوع مدیریت مصرف، به‌ویژه در مراکز دولتی و مراکز پرمصرف، اهمیت بالایی دارد. به هر حال افزایش تولید یک بحث است، جلوگیری از افت فشار و تلفات بحث دیگر، و مدیریت مصرف نیز موضوعی است که باید جدی گرفته شود. امیدواریم امسال شاهد وضعیت مطلوب‌تری باشیم.

* {برنامه دولت برای معیشت مردم پس از فعال شدن اسنپ بک}: در خصوص سازوکار موسوم به «اسنپ‌بک» یا همان مکانیسم بازگشت تحریم‌ها نیز باید بار دیگر تأکید کنم که از نظر ایران این مکانیزم غیرقانونی است. البته نمی‌توان منکر شد که چنین سازوکاری ابعاد روانی گسترده‌ای دارد و همین ابعاد روانی می‌تواند تبعات اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشته باشد. دولت برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده است. نخست آنکه دستگاه دیپلماسی کشور با تمام توان در تلاش است تا از فعال شدن این مکانیزم جلوگیری کند؛ سفرهای متعدد وزیر امور خارجه و تیم ایشان نشان‌دهنده همین تلاش‌هاست.

* ما هیچ‌گاه از تحریم‌ها استقبال نکرده‌ایم. همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، حتی اگر امکان برداشتن تحریم یک ساعت زودتر وجود داشته باشد، باید برای آن اقدام کرد. این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد. از ابتدای استقرار، با توجه به شرایطی که دولت تحویل گرفت، آمادگی لازم برای مواجهه با چنین موضوعاتی ایجاد شده بود. بنابراین، مسائل معیشتی مردم ـ از جمله کالا برگ ـ در دستور کار قرار دارد و همه تلاش دولت این است که ان‌شاءالله آثار سوء کمتری بر زندگی مردم، به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر، وارد شود. دولت کاملاً واقف است بر فشارهایی که به مردم وارد می‌شود.

* {درباره سفر رئیس جمهوری به نیویورک}: از قبل هم می‌دانستیم که اروپایی‌ها ـ همان‌طور که پس از خروج آمریکا از برجام هم نشان دادند ـ کمکی نکردند. یعنی علی‌رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفت و همه قول‌هایی که دادند، حتی تلاشی برای کمک انجام ندادند. به همین دلیل، از زمان خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، شاهد فشارهای سنگینی بر اقتصاد ایران بوده‌ایم.

* اما نکته‌ای که وجود دارد این است که دستگاه دیپلماسی ما و آقای رئیس‌جمهور ـ که امروز صبح هم در فرودگاه به آن اشاره کردند ـ تأکید دارند که جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای گفت‌وگو و حل مسائل مردم استقبال می‌کند. منتها گفت‌وگو یک فعل دوطرفه است. گفت‌وگو به معنای دیکته کردن نظرات یک طرف بر طرف دیگر نیست. مذاکره یعنی طرفین بنشینند و درباره موضوعی صحبت کنند؛ این کاملاً متفاوت است با اینکه کسی بگوید «من به تو دستور می‌دهم چنین یا چنان کنی».

*همان‌طور که رئیس‌جمهور و دولت ایشان همواره هر فرصتی را برای حل مسائل کشور مغتنم می‌دانند، این فرصت نیز از همین جنس است. افزون بر این، سخنرانی در سازمان ملل اهمیت بالایی دارد و باید آن را فرصتی دانست برای رساندن صدای مردم ایران؛ هم ایستادگی و هم دانایی ملت ایران. طبیعتاً آقای رئیس‌جمهور از این فرصت به بهترین شکل استفاده خواهند کرد و مسلماً دیدارها و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای نیز با رؤسای کشورهای مختلف خواهند داشت.

* تمام تلاش دولت این است که جلوی فشارها و بازگشت تحریم‌ها را بگیرد. در عین حال، برنامه‌های لازم برای مقابله با شرایط احتمالی و کاهش فشار بر مردم در صورت فعال شدن این سازوکار، آماده است. با این حال، مأموریت اصلی مقامات کشور در این سفر آن است که از ظرفیت دیپلماسی و همکاری با کشورهای مختلف بهره بگیرند، حقانیت مردم ایران و فرهیختگی تمدن ایرانی را معرفی کنند و مانع افزایش فشارها بر ملت ایران شوند.

* {در پاسخ به این سوال که آقای پزشکیان از عملکرد آقای عراقچی در مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رضایت دارند، مخصوصاً با توجه به اینکه ایشان بدون مشورت با کشورهای اروپایی پای میز مذاکره نشستند؟ همچنین نقش آقای لاریجانی در این روند چه بوده است، در حالی که برخی منابع می‌گویند شما از تمام روند مذاکرات مطلع بوده‌اید و برخی دیگر اطلاع‌رسانی را تنها در حد آقای عراقچی نسبت می‌دهند. می‌خواهیم بدانیم توافقی که بین آقای عراقچی و آقای گروسی صورت گرفت، چگونه بوده است؟}: عرض کنم خدمت شما، بزرگوارانی که نام بردید از جمله آقای دکتر عراقچی، افرادی هستند که توسط رئیس‌جمهور محترم انتخاب شده‌اند و جزو تیم ایشان محسوب می‌شوند؛ این نکته اول. نکته دوم اینکه تصمیم‌گیری در موضوعاتی نظیر موضوعات هسته‌ای، تصمیماتی است که در لایه‌های مختلف نظام و نهادهای مختلف اتخاذ می‌شود. مسلماً کمیته هسته‌ای یکی از نهادهای بسیار مهمی است که باید کار در آنجا صورت بگیرد.

* در حال حاضر، آقای دکتر لاریجانی به‌عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و شخص رئیس‌جمهور، وظایف بسیار مهمی را در این زمینه بر عهده دارند. رئیس‌جمهور با هیچ‌کس بر سر منافع مردم و کشور تعارف ندارند؛ اگر احساس کنند فردی باید کاری انجام دهد و انجام نداده است، حتماً تذکر خواهند داد، چه به صورت شفاهی و چه در صورت لزوم به شکل‌های دیگر. به هر حال، رئیس‌جمهور مدافع منافع مردم و کشور هستند.

* اما نکته مهم این است که قوه مجریه، قوه مجریه است؛ یعنی مجری تصمیمات است. کلیت نظام شامل قوای دیگر و نهادهای مختلف است. بنابراین قوه مجریه و طبیعتاً وزیر محترم، اجراکننده تصمیماتی هستند که اتخاذ می‌شود، هرچند در روند تصمیم‌سازی نیز نقش دارند.

* {درباره تأثیر بازگشت تحریم‌های احتمالی بر روابط جمهوری اسلامی ایران با چین یا کشورهای منطقه است}: جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و منطقه پیوندی ناگسستنی دارد. این پیوند ناشی از همسایگی، مرزهای مشترک و فرهنگ مشترکی است که وجود دارد و همین موضوع کشورها را به هم متصل می‌کند. دیپلماسی نیز زیربنای گسترش این روابط است. دیپلماسی هم زیربناست، هم راهبرد و هم ابزار؛ و طبیعتاً در لایه‌های مختلف کارکردهای متنوعی دارد.

* در مورد جمهوری چین، به‌عنوان کشوری که در دوران تحریم‌ها نیز همراه ایران بوده، باید گفت چین یکی از اعضای مؤثر سازمان همکاری شانگهای است و روابط دوجانبه مستحکمی با ایران دارد. افزون بر این، موافقت‌نامه همکاری ۲۵ ساله میان دو کشور به‌عنوان چارچوبی راهبردی برای توسعه روابط وجود دارد. بنابراین، جدای از هرگونه مکانیزم تحریمی که مطرح شود، برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط تجاری با همه کشورها، از جمله چین، آماده و در دستور کار است. موضوع روابط با چین، از مسائل راهبردی دولت محسوب می‌شود.

* {در پاسخ به این سوال که آغاز روند بازگشت تحریم‌های شورای امنیت؛ سؤال این است که موضع دولت درباره اجرای قانون مجلس، به‌ویژه در خصوص توقف پروتکل الحاقی و همکاری‌های فراتر از پادمان چیست؟ آیا تصمیم عملی و فوری گرفته خواهد شد؟}:  همان‌طور که عرض کردم، طبیعتاً در این موضوع کلیت نظام و سایر نهادهایی که در این حوزه فعال هستند باید تصمیم‌گیری کنند. موضع جمهوری اسلامی ایران به روشنی بیان شده و مشخص است که چگونه رفتار خواهد کرد. ما بارها گفته‌ایم اگر اقدام خصمانه‌ای صورت بگیرد، تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده خاتمه خواهد یافت و جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند. با این حال، قوه مجریه مجری تصمیماتی است که اتخاذ می‌شود و البته در فرآیند تصمیم‌سازی نیز نقش خواهد داشت.

* {وزیر خارجه آمریکا در اظهارات اخیر خود گفته‌اند که ایران نباید موشک دوربرد، کوتاه‌برد یا میان‌برد داشته باشد. این صحبت‌ها نشان می‌دهد که این موضوع یا در مذاکرات مطرح شده و یا در آینده مطرح خواهد شد. سؤال من این است که موضع دولت در این باره چیست؟}: موضع دولت در این زمینه کاملاً روشن است. ما برای دفاع از مردم خود از هیچ‌کس اجازه نخواهیم گرفت. در طول این ۱۲ روز همه شاهد بودند که در کنار انسجام ملی، این قدرت موشکی ما بود که از مردم دفاع کرد. همچنین در طول هشت سال دفاع مقدس ـ که امروز بار دیگر یاد و خاطره همه شهدا، جانباختگان و عزیزانی را که خون دادند و رنج کشیدند گرامی می‌داریم ـ ثابت شد که هیچ کشوری بدون برخورداری از قوای نظامی لازم نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

* بنابراین، ما برای قدرت موشکی خود نه از کسی اجازه می‌گیریم و نه طبیعتاً حاضر خواهیم بود از آن کوتاه بیاییم. امنیت مردم ما با هیچ چیزی معامله نخواهد شد. موضوع مذاکره، موضوع امنیت نیست، و موشک‌ها جزئی از امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران هستند.

*اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد در جایی هستند که امکان دسترسی به آنها وجود ندارد و زیر زمین مدفون است

*برای قدرت موشکی و دفاع از مردم از کسی اجازه نمی‌گیریم؛ امنیت مردم خط قرمز ماست

ادامه دارد...

۲۹۲۲۱

منبع: خبرآنلاین