امیرمسعود عابدین: بیش از ۱۱۵ هزار دستگاه خودروی بسیار محبوب شیائومی SU۷ در چین، به دلیل نگرانیهایی درباره سیستمهای کمکراننده خود فراخوانده شدهاند. این اقدام پس از یک تصادف پرحاشیه حدود شش ماه پیش رخ داد که در آن سه دانشجو کشته شدند. خودروی SU۷ آنها در حالی که سیستم Navigate on Autopilot فعال بود، با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت با یک مانع بتنی برخورد کرد و منجر به مرگ سه دانشجو شد.
سازمان دولتی نظارت بر بازار چین (State Administration for Market Regulation) اعلام کرده که سیستم کمکراننده استفاده شده در SU۷، توانایی تشخیص کافی ندارد و ممکن است به اندازه کافی در برخی سناریوها رانندگان را تشخیص نداده و به آنها هشدار ندهد. این امر با الزامات سیستمهای سطح ۲ یا سطح +۲ مطابقت ندارد. این سازمان در ادامه مشخص کرد که اگر قابلیت رانندگی کمکی در بزرگراه فعال باشد، ممکن است هشدارهای کافی درباره عملکرد در سناریوهای شدید را ارائه ندهد.
ابعاد فراخوان
در مجموع ۱۱۶,۸۸۷ دستگاه SU۷ که بین فوریه ۲۰۲۴ و آگوست ۲۰۲۵ تولید شده، فراخوانده شدهاند. این تعداد حدود ۳۸ درصد از ۳۰۵,۰۵۵ دستگاه SU۷ فروخته شده در سراسر چین، از زمان عرضه خودرو در اوایل سال ۲۰۲۴ را تشکیل میدهد.
شیائومی تأیید کرده است که این نقص از طریق یک بهروزرسانی نرمافزاری از راه دور (over-the-air) برطرف خواهد شد و نیازی به مراجعه فیزیکی به مراکز خدمات نیست.
این فراخوان با اجرای استانداردهای ایمنی جدید در چین، برای خودروهای مجهز به سیستمهای کمکراننده سطح ۲ همزمان شده است. این مقررات که الزامات عملکرد سختگیرانهتری را تعیین میکنند، از سال ۲۰۲۷ به اجرا در خواهند آمد.
تصادف مرگبار ماه مارس
جدیترین حادثه مرتبط با SU۷، در ماه مارس و در بزرگراه Dezhou-Shangrao رخ داد. رسانههای چینی گزارش دادند که در آن زمان، خودرو ظاهراً با سرعت ۱۱۶ کیلومتر بر ساعت (۷۲ مایل بر ساعت) و با فعال بودن سیستم Navigate on Autopilot در حال حرکت بوده است.
گفته میشود این سیستم هنگام نزدیک شدن به منطقه ساخت و ساز، مانع پیش رو را شناسایی کرده و ترمزگیری را آغاز کرده است. راننده مداخله و خودرو را به سمت چپ هدایت کرده و ترمز متوسطی گرفته، سپس به تدریج به سمت راست برگشته است. لحظاتی بعد، خودرو با یک مانع بتنی برخورد کرد و آتش گرفت و هر سه سرنشین متاسفانه جان خود را از دست دادند.
منبع: carscoops
۲۲۷۳۲۲