امیرمسعود عابدین: تصمیم رنو برای خرید داچیا در پایان دهه ۱۹۹۰، بسیار عاقلانه و درست بود. این خودروساز رومانیایی که زمانی مورد تمسخر صنعت خودرو بود، در طول دو دهه گذشته به شکل خوبی شکوفا شده است. ساندرو در سال ۲۰۲۴ پرفروشترین خودروی اروپا و از سال ۲۰۱۷ محبوبترین مدل در میان مشتریان بوده است. تنها سال گذشته، نزدیک به ۳۱۰ هزار نفر این خودروی سوپرمینی را خریداری کردند.
در حالی که رقبای کمی در این رده قیمتی وجود دارند، اما داچیا اجازه نمیدهد که خودروی بسیار موفقش کهنه شود. برای سال ۲۰۲۶، ساندرو و مدل نیمهآفرودی آن یعنی استپوی، یک فیسلیفت میاندورهای دریافت میکنند. تغییرات طراحی به سدان لوگان و استیشن واگن جاگر نیز تعمیم داده شده است، به طوری که هر چهار مدل چراغهای جلوی جدیدی دریافت میکنند که در دو طرف یک جلوپنجره بهروز شده قرار گرفته و توهم یکپارچگی را ایجاد میکنند.
در نمای عقب، داچیا جلوه پیکسلی را به چراغها اضافه کرده است؛ این چراغها در مدل جاگر همچنان به سمت بالا امتداد یافتهاند و ظاهری شبیه به ولوو ایجاد میکنند. ساندرو استپوی اکنون دارای یک نوار مشکی مات است که نام برند را در خود جای داده، اگرچه به سختی قابل مشاهده است.
تغییرات بیرونی با رینگهای آلیاژی تازه و قالپاقهای جدید برای نسخههای ارزانتر که از رینگهای فولادی استفاده میکنند، تکمیل میشود. آنتن کوسهای اکنون به صورت استاندارد نصب است و بسته به مدل، دو رنگ جدید به آنها اضافه میشود.
فناوری و امکانات رفاهی بهروز
اگرچه خودروهای داچیا همچنان جزو مقرون به صرفهترین خودروهای اروپا هستند، اما در مورد امکانات کم نمیگذارند. برای سال ۲۰۲۶، این مدلها دارای یک صفحه نمایش لمسی ۱۰ اینچی بزرگتر با Apple CarPlay و Android Auto بیسیم میشوند. ساندرو، ساندرو استپوی، جاگر و لوگان همچنین یک پد شارژ بیسیم، چراغهای جلو اتوماتیک، دوربین چندنمایی و آینههای جانبی تاشو برقی دریافت میکنند.
بسیاری از این امکانات هزینههای اضافی دارند، اما مشاهده اینکه داچیا حتی به صورت آپشن، امکانات مدرن را ارائه میدهد، اطمینانبخش است. یکی دیگر از ویژگیهای قابل تأمل، سیستم نقطه اتصال YouClip است که قبلاً در مدلهای دیگر موجود بود و در سرتاسر کابین پیدا میشود. لوگان یکی از این نقاط را روی داشبورد و دیگری را در پشت کنسول مرکزی دارد. مدلهای ساندرو یک نقطه سوم را در درب صندوق عقب اضافه میکنند، در حالی که جاگر یک نقطه چهارم را در یک طرف فضای بار دارد. این نقاط اتصال میتوانند انواع اقلام کوچک، از نگهدارنده تلفن تا آویز لباس را محکم کنند.
از آنجایی که اروپا همچنان به عنوان بازار اصلی داچیا باقی میماند، اما این شرکت باید با رعایت آخرین استانداردهای ایمنی، رگولاتورهای اتحادیه اروپا را راضی نگه دارد. ویژگیهای جدید اکنون شامل هشدار توجه راننده و ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص خودروها، عابران پیاده، دوچرخهسواران و موتورسیکلتها هستند.
پیشرانههای هیبریدی و دوگانه سوز
مهمترین ارتقاء در زیر کاپوت ساندرو استپوی و جاگر قرار دارد. داچیا یک پیشرانه هیبریدی نصب کرده که یک موتور بنزینی ۱٫۸ لیتری تنفس طبیعی را با دو موتور الکتریکی، یک پک باتری ۱٫۴ کیلووات ساعتی و یک جعبه دنده اتوماتیک که شامل چهار دنده برای موتور احتراقی و دو دنده برای رانندگی الکتریکی است، جفت میکند.
این سیستم در مجموع ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این خودروها همیشه در حالت الکتریکی روشن میشوند و داچیا ادعا میکند که تا ۸۰ درصد رانندگی در شهر میتواند بدون استفاده از موتور بنزینی انجام شود. جاگر در حال حاضر با این سیستم هیبریدی قابل سفارش است، در حالی که استپوی به عنوان اولین ساندروی برقیشده، در سهماهه چهارم سال آینده عرضه خواهد شد.
پیکربندیهای مقرون به صرفهتر، از سیستم هیبریدی صرف نظر خواهند کرد. هر چهار مدل را میتوان با یک موتور توربوشارژ سه سیلندر ۱٫۲ لیتری که با گاز LPG نیز کار میکند، تجهیز کرد. این موتور ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند که از طریق یک جعبه دنده دستی شش سرعته یا یک جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه شش سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود. با باکهای بنزین و LPG پر، ساندرو استپوی و جاگر میتوانند تا ۱,۴۸۰ کیلومتر مسافت را طی کنند.
مدلهای داچیا ساندرو، ساندرو استپوی، لوگان و جاگر ۲۰۲۶ بسته به مدل، با موتورهای توربوشارژ بنزینی با ۱۰۰ یا ۱۱۰ اسب بخار قدرت نیز در دسترس هستند که هر کدام با یک جعبه دنده دستی شش سرعته جفت میشوند. موتور پایه همچنان یک سه سیلندر تنفس طبیعی با ۶۵ اسب بخار قدرت است که با یک جعبه دنده دستی پنج سرعته همراه است.
موفقیت داچیا ثابت میکند که تقاضا برای خودروهای ارزان و بدون زرق و برق، حتی در عصر شاسیبلندها، همیشه وجود خواهد داشت.
منبع: motor۱
۵۸۳۲۲