به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از آخرین خودرو، دو خانواده از منطقه خلیج سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا، تسلا را به دلیل مرگ فرزندانشان در یک حادثه رانندگی در سال ۲۰۲۴ مورد پیگرد قضایی قرار دادهاند. آنها مدعی هستند که استفاده از دستگیرههای برقی و مکانیزمهای خروج اضطراری پیچیده و پنهان، سرنشینان را پس از تصادف سردرگم و گرفتار کرده؛ از دید این خانوادهها، عامل اصلی جان باختن فرزندان آنها این امر بوده و تسلا مقصر است.
شرح حادثه و اتهامات سنگین علیه تسلا
این پرونده به یک حادثه در شب عید شکرگزاری (Thanksgiving Eve) ۲۰۲۴ در شهرستان پیدمونت مربوط میشود. در این حادثه یک دستگاه تسلا سایبر تراک با چهار سرنشین دانشجو در پیچی از کنترل خارج شده و به درخت و دیواری برخورد میکند. این برخورد باعث میشود پیکاپ تسلا در چند ثانیه آتش بگیرد. به دلیل شدت برخورد دستگیرههای الکترونیکی درب این خودرو از کار افتاده و سه نفر از سرنشینان که بر اثر دود و سوختگی داخل کابین گرفتار شده بودند، جان خود را از دست میدهند.
دوربینهای نظارتی موجود نشان میدهند که یکی از افراد حاضر در محل وقوع حادثه از شیشه جلو وارد شده و یکی از سرنشینان را نجات میدهد. وی پس از «ده تا پانزده ضربه» با شاخه درخت به شیشه جلو موفق به شکستن آن میشود. با این حال، سه سرنشین باقیمانده به دلیل استنشاق دود و سوختگی میمیرند.
در این میان، خانواده کریستا سوکوهارا ۱۹ ساله و جک نلسون ۲۰ ساله علیه تسلا اقامه دعوی کردهاند و پرونده اصلی راننده سورن دیکسون، هم به عنوان جزئی از دعوی در نظر گرفته شده است.
محور ادعاها: مکانیسم پیچیده دستگیره درها و سازوکار نامطمئن خروج اضطراری
تسلا در مدل سایبر تراک از دستگیرههای بیرونی همسطح بدنه استفاده کرده است. این نوع دستگیرهها با آنکه باعث حفظ زیبایی و بهبود آیرودینامیک میشوند، اما به خاطر مکانیسم برقی در تصادفات شدید، احتمالاً کارایی خود را از دست میدهند. خانوادهها ادعا میکنند که هنگام وقوع آتش، این دستگیرهها دیگر کار نکرده و سرنشینان نتوانستهاند درها را باز کنند.
تسلا در داخل کابین یک مکانیزم خروج دستی قرار داده، اما انتقادها بر پنهان بودن محل آن متمرکز است. در مورد درهای عقب سایبر تراک، باید یک پادری لاستیکی برداشته شود و سپس یک کابل مکانیکی را به جلو کشید؛ مکانیسمی که در شرایط اضطراری خیلی پیچیده به نظر میرسد. در بیانیههای حقوقی آمده پس از تصادف، یکی از سرنشینان که بیهوش شده، قادر نبوده مکانیزم را پیدا کند یا از آن استفاده نماید.
اظهارات قانونی
راجر دریر وکیل خانواده سوکوهارا گفته:
«آنچه اتفاق افتاد این بود که خودرو هنگام آتشسوزی وارد وضعیت ناتوانی شد و هیچ مکانیزم اضطراری در دسترس برای خروج سریع وجود نداشت.»
وکیل خانواده نلسون نیز گفته است:
«او پس از برخورد زنده بود، اما وقتی خواست خارج شود، نتوانست و به خاطر دود از دنیا رفت.»
گفته شده که خانوادهها خواستار اصلاح طراحی دستگیرهها، افشای سوابق داخلی تسلا درباره پیشبینی مخاطرات و پرداخت خسارات تأدیبی هستند.
زمینه نظارتی و واکنش تسلا
در ماه سپتامبر ۲۰۲۵، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) تحقیقی را در خصوص دستگیرههای الکترونیکی مدلهای تسلا از جمله مدل Y آغاز کرده است. شکایتها درباره گیر کردن دربها و ناتوانی در خروج به این تحقیق دامن زدهاند.
مدیر ارشد طراحی تسلا در این رابطه اعلام کرده که آنها در حال توسعه طراحی جدیدی هستند که دستگیرههای الکترونیکی و مکانیکی را در یک نقطه ادغام میکند تا استفاده در شرایط اضطراری آسانتر شود. بد نیست اشاره کنیم تسلا سایبرتراک از لحاظ ایمنی با چالشهایی روبرو شده و این پیکاپ برقی در برخی کشورها به دلیل مسائل ایمنی و استانداردهای عابر پیاده پذیرش نشده است.
گفتنی است دستگیرههای مخفی شونده هم سطح با بدنه در چین نیز زیر ذرهبین قرار گرفته؛ نهادهای نظارتی این نوع دستگیره را ناایمن تشخیص دادهاند. به همین خاطر از جولای ۲۰۲۷ استفاده از این دستگیره در مدلهای جدید ممنوع خواهد شد.
۲۲۷۳۲۲