در دنیایی که هر خودروی رولزرویس خود اثری هنری به شمار می‌رود، نسخه‌ای ساخته شده که از مرزهای لوکس‌سازی هم فراتر می‌رود.

امیرمسعود عابدین:‌ رولزرویس با رونمایی از مجموعه انحصاری Centenary Private Collection، صد سالگی مدل فانتوم را جشن می‌گیرد. این مدل که تنها به ۲۵ دستگاه محدود شده، به عنوان پیچیده‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین مجموعه از نظر فناوری، در تاریخ این برند معرفی شده است.

این نسخه ویژه که برای گرامیداشت یکی از بهترین خودروهای لوکس جهان طراحی شده، نتیجه بیش از ۴۰,۰۰۰ ساعت کار است که به خودرویی منجر شده که وضعیت فانتوم را به عنوان نمادی از جاه‌طلبی، هنر و وقار تأیید می‌کند. این اغراق نیست، چرا که این مدل بیش از سه سال در حال توسعه بوده و داستان یک نماد خودرویی را روایت می‌کند.

برای آشنایی با تاریخچه باشکوه رولزرویس فانتوم، ‌ می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

چه چیزی این خودرو را خاص می‌کند؟

در نمای بیرونی، فانتوم Centenary Private Collection دارای بدنه‌ای دو رنگ است که برای یادآوری عصر طلایی هالیوود طراحی شده است. این خودرو با رنگ‌آمیزی سفید قطبی (Arctic White) و مشکی عرضه می‌شود که به لطف ذرات درخشان شیشه خرد شده که در پوشش شفاف ادغام شده‌اند، دارای درخشش فوق‌العاده‌ای است.

در میان این رنگ‌آمیزی‌ها که جلب توجه بسیاری می‌کنند، مجسمه طلایی ۱۸ عیار Spirit of Ecstasy نقش پررنگی را ایفا می‌کند. در کنار این لوگوی برجسته، ‌چهار نشان رولزرویس با طلای ۲۴ عیار نیز وجود دارد.  

فضای داخلی، رویایی و هنرمندانه

کابین خودرو چیزی شبیه به یک اثر هنری است؛ صندلی‌های عقب به یک بوم نقاشی تبدیل شده‌اند که داستان فانتوم را در سه لایه مجزا روایت می‌کنند. همانطور که رولزرویس توضیح داده، اولین لایه پس‌زمینه است که با چاپ با وضوح بالا ارائه شده و تاریخ فانتوم را نشان می‌دهد؛ از محل اصلی شرکت در Conduit Street لندن گرفته تا نقاشی‌های رنگ روغن هنری رویس از جنوب فرانسه. لایه دوم که آن هم با وضوح بالا چاپ شده، فانتوم‌های بزرگ گذشته را با جزئیات دقیق به تصویر می‌کشد. لایه سوم و فوقانی از گلدوزی‌ها تشکیل شده که به صورت انتزاعی هفت مالک مهم از هر نسل فانتوم را نشان می‌دهد.

یکی از موارد مهم این بخش، آستر سقف ستاره‌ای متحرک و گلدوزی شده است. این آستر لحظاتی از تاریخ فانتوم را در ۴۴۰,۰۰۰ کوک به تصویر می‌کشد.

ساخت این اثر هنری که حاوی بیش از ۱۶۰,۰۰۰ کوک است، بیش از یک سال طول کشیده است. همچنین شایان ذکر است که صندلی‌های عقب پارچه‌ای هستند که اشاره‌ای به روزهای قدیم دارد، زمانی که فقط صندلی‌های جلو با چرم پوشیده می‌شدند، زیرا برای رانندگان طراحی شده بودند.

در مورد صندلی‌های جلو، آن‌ها دارای آثار هنری حکاکی شده با لیزر هستند. این طرح‌ها شبیه طرح‌های اولیه بوده و شامل ارجاعاتی به اسم رمز «مرغ دریایی» (Seagull) برای فانتوم I مدل ۱۹۲۳ هستند. همچنین یک طرح خرگوش وجود دارد که اشاره‌ای ظریف به اسم رمز «راجر رابیت» (Roger Rabbit) برای راه‌اندازی مجدد رولزرویس در سال ۲۰۰۳ است.

جزئیات خیره‌کننده و موتور مزین

این مدل دارای پیچیده‌ترین چوب‌کاری‌هایی است که تاکنون برای یک رولزرویس انجام شده؛ مانند پنل‌های Blackwood رنگ‌شده روی درها که بیشتر شبیه چاپ‌های هنری هستند تا چوب. هر پنل دارای یک طراحی منحصر به فرد است که شامل حکاکی لیزری، لایه‌بندی جوهر سه‌بعدی، معرق‌کاری سه‌بعدی چند جهته و ورقه‌کاری طلا برای ایجاد بُعد و بافت است. آن‌ها همچنین یک جاده از طلای ۲۴ عیار دارند که جذابیت بصری زیادی دارد. تمام این‌ها با پنل‌های چرمی گلدوزی شده و همچنین میزهای خاص در عقب همراه هستند که دارای حکاکی‌هایی از فانتوم I مدل ۱۹۲۵ و همچنین فانتوم VIII هستند.

سایر نکات برجسته شامل روکش پیانو بلک است که با گرد طلایی تزریق شده، یک دایره چرخشی روکش شده با طلای ۲۴ عیار و یک موتور V۱۲ به حجم ۶٫۷۵ لیتر که با یک کاور مخصوص طراحی شده آراسته شده، است. کاور با رنگ سفید قطبی تکمیل شده است.

خودروی ساخته شده بسیار دیدنی است، چرا که بیش از یک وسیله نقلیه سنتی، یک موزه هنری متحرک است. این خودرو یک ویترین عالی از مهارت و توجه رولزرویس به جزئیات است.

منبع: carscoops

۵۸۳۲۲

منبع: خبرآنلاین