استاندار کرمان با بیان اینکه در کمال تاسف، میزان رضایت مردم از دستگاه‌های اداری در استان کرمان مطلوب نیست اعلام کرد: این ارزیابی زمانی صورت گرفته که ارتباطی به این دولت ندارد، اما نشان می‌دهد که باید تحول جدی در سازمان اداری استان اتفاق بیفتد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان ؛ محمدعلی طالبی استاندار کرمان، در شورای راهبری تحول اداری استان با اشاره به طرح‌های اصلاحی دولت‌های مختلف در این خصوص و طرح این سوال که آیا تاکنون اثر ملموس این طرح‌ها و اصلاحیه‌ها را در نگاه مردم به سیستم اداری دیده‌اید؟ گفت: ما روندی از کاهش اعتماد عمومی مردم به نظام اداری مشاهده می‌کنیم و متاسفانه اتفاقی که بتواند این روند را منعکس کند تاکنون رخ نداده است.  
 
وی با ابراز امیدواری از اینکه طرح اصلاحی در دولت چهارم به بازآفرینی اعتماد عمومی بیانجامد، عنوان کرد: طرح‌ها تدوین می‌شوند، اما اثر ملموسی بر نوع نگاه مردم ندارند، در حالی که مردم باید در تجربه خودشان احساس کنند که تحولی در نظام اداری رخ داده و با یک نهاد هوشمند، پاسخگو و کارآمد روبرو هستند.  
 
استاندار کرمان ادامه داد: تاکید ما بر این است که هر آنچه باید در اصلاح نظام اداری استان داشته باشیم، باید به صورت عملی خودش را در نوع رضایت مردم نشان دهد.  
 
وی با بیان اینکه در کمال تاسف، میزان رضایت مردم از دستگاه‌های اداری در استان کرمان مطلوب نیست اظهار کرد: این ارزیابی زمانی صورت گرفته که ارتباطی به این دولت ندارد، اما نشان می‌دهد که باید تحول جدی در سازمان اداری استان اتفاق بیفتد، سازمانی که بیش از حد سنگین است و مدیرانی که بیش از حد محافظه‌کار هستند.  
 
استاندار کرمان، مهمترین کار در چارچوب اجرای این طرح را تمرکز بر اولویت‌های مدنظر استان دانست و افزود: دوره‌های آموزشی مدیران بسیار اهمیت دارد و در همین زمینه دوره‌های آموزشی برای فرمانداران تعریف کردیم.
 
طالبی گفت: هیچ مدیری نباید خودش را بی‌نیاز از آموزش ببیند. باید اعتماد عمومی را نسبت به دستگاه‌های اداری بالا ببریم.  
 
وی اظهار کرد : دولت شامل همه دستگاه‌ها و ادارات در زیرمجموعه نظام می‌شود و نارضایتی که می‌گوییم، مختص دولت به مفهوم خاص آن نیست و در کل سیستم اداری مشکلاتی داریم.  
 
طالبی گفت: باید برای بی‌انگیزگی کارکنان به صورت ویژه کار کرد که بخشی از آن به نوع پرداخت و مشکلات اقتصادی جامعه، بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌ها، نوع برخوردها مدیران با کارکنان و بی‌برنامگی‌ها برمی‌گردد.  
 
استاندار کرمان، پایش‌های مستمر در رضایتمندی ارباب رجوع از دستگاه‌های اداری را مورد تاکید قرار داد و گفت: در دفتر بازرسی استانداری علاوه بر پایش‌های معمول خود، مکانیزم‌هایی برای ارزیابی مدیران طراحی کردیم و در حال انجام است.  
 
وی با بیان این مطلب که براساس این پایش‌ها و ارزیابی‌ها حتی ممکن است تجدید نظر در برخی انتخاب‌ها و انتصاب‌ها داشته باشیم بیان کرد: در این ارزیابی‌ها رضایت مردم و پاسخگویی به مردم در چارچوب وظایف دستگاه‌ها برای ما مهم است.  
 
وی گفت: شاید بهتر بود که نظام اداری ایران مانند دیگر کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه سیاست‌گذاری و راهبری باشد و ارائه خدمات به بخش خصوصی واگذار می‌شد، اما اینچنین نیست و در کشور ما نبض فرهنگ،  اقتصاد، اجتماع و سیاست به نوع عملکرد سیستم‌های اداری در کرمان بستگی دارد.  
 
طالبی بیان کرد: به صورت جدی طرح و برنامه‌ها در حوزه تحول اداری را با نگاه عملگرایانه انجام می‌دهیم تا بتوانیم پایان سال ارزیابی از موفقیت یا عدم موفقیت، همراهی یا عدم همراهی دستگاه داشته باشیم.  
 
لزوم تدوین برنامه مکمل سند تحولی نظام اداری
 
سپس رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: در راستای طرح تحول بخشی استان، برنامه مکمل سند تحولی نظام اداری استان تدوین شده که هدف نهایی آن رضایتمندی ارباب رجوع است.  
 
محمدرضا وحیدی با اشاره به محورهای اصلی این سند گفت: اصلاح فرایندهای ارائه خدمت یکی از این موارد است که ۲۰۰ خدمت پر ارباب و رجوع شناسایی شد.  
 
وحیدی اعلام کرد: ساماندهی فضای ساختمان‌های اداری و مولدسازی ساختمان‌های مازاد، ارتقای بهره‌وری در حوزه‌های آب، برق و انرژی، صنعت و معدن و کشاورزی نیز مدنظر است.

48