به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد اخلاق در سخنرانی خود به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد طالقانی، با اشاره به جایگاه علمی و معنوی امیرالمؤمنین علی(ع) و ویژگیهای مؤمن حقیقی، اظهار داشت: امیرالمؤمنین علی(ع) سخنی دارند که در آن ۱۱۰ ویژگی برای مؤمن بیان شده است. در روایتی نیز امام(ع) هفت خصلت را برای مؤمن برمیشمارند. خود حضرت فرمودهاند: «علم، سیلوار از کوه وجود من سرازیر است.» ما پس از پیامبر(ص) عالمی مانند امیرالمؤمنین علی(ع) نداریم که حقایق را برای بشر آشکار کند. وقتی سخن از زبان جاری میشود، ما مسئول عمل به آن هستیم، زیرا خداوند در قیامت عذر کسانی را که در دینداری کوتاهی کردهاند نمیپذیرد، چرا که فرصتها را در دنیا از دست دادهاند و حجت بر آنان تمام شده است.
بنابر روایت حوزه،وی افزود: نمیتوان گفت که امیرالمؤمنین علی(ع) «عالم» است، زیرا عالم ممکن است علمش را فراموش کند یا با بیماری دانشش از بین برود، اما امیرالمؤمنین علی(ع) حتی وقتی شمشیر بر سرش فرود میآید و مغزش از وسط شکافته و جمجمهاش غرق خون میشود، یک ساعت پیش از شهادت وصیت میکند، گویی هیچ آسیبی ندیده است. علم او ضربهناپذیر است. امام علی(ع) اقیانوس علم است؛ امامی که واجبالاطاعه و سخنش حجت الهی است.
استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر لزوم نگاه درست به شخصیت امام علی(ع) تصریح کرد: باید امام علی(ع) را آنگونه که هست ببینیم و سخنانش را بزرگ و عمیق بشماریم؛ در عمل به این معارف کوتاهی نکنیم، زیرا در غیر این صورت ضرر خواهیم کرد، کاری هم به تبلیغات سوء نداشته باشیم. امروز بیش از دو هزار شبکه ماهواره، سایت و رسانه داخلی و خارجی علیه اهلبیت(ع) سخن میگویند، اما این نشانه منفی بودن اهلبیت(ع) نیست، بلکه عقل و فهم آنها است که منفی است، چرا که اهلبیت(ع) طهارت محض، آگاهی محض، علم محض و نور محضاند. آنان که با این حقیقت زاویه دارند، خود دچار جهل و نقص عقلاند.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان بیان کرد: در کتابهای اهل سنت درباره ایمان امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده که پیامبر(ص) فرمود: «اگر ایمان علی در یک کفه ترازو و ایمان همه عالم در کفه دیگر گذاشته شود، ایمان علی سنگینتر است.» این یعنی اوج توحید و معرفت علی(ع).
وی گفت: کسانی که با امیرالمؤمنین علی(ع) زاویه دارند، اخلاق معاویه را دارند. معاویه با امام علی(ع) زاویه داشت، همانگونه که ابوجهل با پیامبر(ص) زاویه داشت. خردمندان و اهل درایت با حق زاویه نداشتند. سلمان، ابوذر و عمار خردمند بودند و همراه حق. کسانی که امروز در رسانهها و ماهوارهها با اهلبیت(ع) دشمنی میکنند، در حقیقت ادامه روحیه ابوجهل، ابولهب و معاویه هستند. اینان خردمند نیستند.
وی ادامه داد: حتی یک ماتریالیست لبنانی به نام «شبلی شمیل» که هیچ دینی را قبول نداشت، گفته است: «علی بن ابیطالب نسخهای از انسانیت است که در گذشتگان و آیندگان همانند ندارد.» این را کسی میگوید که منکر خدا است، اما در برابر عظمت امام علی(ع) سر تعظیم فرود میآورد.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه مؤمن واقعی هیچ تردیدی در خدا و پیامبر(ص) ندارد، گفت: مؤمن چنان به یقین رسیده که گویا خدا و پیامبر(ص) را با چشم دل میبیند. هیچ راهی برای تردید در خدا و رسول خدا وجود ندارد. حتی یک کافر، یهودی، مسیحی، بیدین یا زرتشتی نیز از مؤمن زیان نمیبیند، چراکه پیامبر(ص) فرمودند: وجود مؤمن سراسر خیر و منفعت است.
این استاد حوزه تصریح کرد: درآمد مؤمن پاک است، نه آلوده به غصب، ربا، دزدی، اختلاس یا شبهه. مال مؤمن از راه کسب حلال به دست میآید و او میداند با ثروت اضافی خود چه کند. بخیل، بیرحم و مسئولیتگریز نیست. خوراک مؤمن نیز هم حلال است و هم پاکیزه.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان تأکید کرد: خداوند در قرآن گاهی رزق را به خود نسبت میدهد و میفرماید: «یرزقکم الله» یعنی روزیای که از سوی من به شما میرسد را بخورید، نه آنکه از سوی شیطان برسد. زیرا ممکن است شیطانِ انسی به انسان فریبکاری و درآمد حرام بیاموزد و آن مال نجس باشد.
وی با تاکید بر اینکه هیچگونه انحرافی در درآمد مؤمن نباید وجود داشته باشد، ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودهاند: «یک لقمه حرام تا زمانی که آثارش در بدن باقی است، خدا نه دعای او را مستجاب میکند و نه نمازهایش را قبول.»
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) با وجود همه مشغلههای حکومتی در چهار سال و هفت ماه خلافت خود، هر روز به بازار میرفت و از ابتدا تا انتهای بازار فریاد میزد: «ای کاسبان! پیش از خرید و فروش، حلال و حرام را بیاموزید.» یعنی پیش از کسب رزق، باید فقه بدانید تا نوع معامله حلال و حرام را بشناسید.
وی با اشاره به دقت امیرالمؤمنین علی(ع) در امور اقتصادی بیان کرد: حضرت میفرمایند: «گاهی ربای در معاملات پنهانتر از رد پای مورچه بر سنگ صاف است.» همانطور که رد پای مورچه روی سنگ دیده نمیشود، گاهی ربا در معاملهها بسیار مخفی است.
استاد اخلاق حوزه اظهار کرد: قرآن کریم بر مال حلال تأکید ویژه دارد، زیرا مال حرام ضررهای متعدد آخرتی، برزخی، روحی و حتی ضرر در عبادت دارد.