امیرمسعود عابدین: اسمارت در حافظه بسیاری از ما با مدلهای کوچک و کممصرفی مثل فورتو شناخته میشود؛ خودروهایی که برای پارک کردن در شلوغترین خیابانها هم به زحمت نمیافتادند. اما از زمانی که این برند در سال ۲۰۱۹ به مالکیت مشترک مرسدس و جیلی درآمد، فلسفه طراحی آن نیز تغییر کرد. نخستین نشانهها با کراساوور ۵# ظاهر شد و حالا سدان جدید ۶#، روایت تازهای از اسمارت را پیش چشم قرار میدهد.
تغییری بزرگ در تاریخ اسمارت
اسمارت ۶# تازهترین محصول این برند و بزرگترین خودرویی است که اسمارت تاکنون ساخته است. طول ۴۹۰۶ میلیمتری آن اختلاف چندانی با سدانهایی مثل بیامو سری ۷ نسل E۳۲ ندارد و تقریبا به اندازه دو دستگاه فورتو نسل اول است. تصاویر تازهای که توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین منتشر شده، وزن سنگینترین نسخه این خودرو را ۲,۰۹۹ کیلوگرم نشان میدهد؛ عددی که نشان میدهد اسمارت دیگر آن برند فوقسبک گذشته نیست.
پایههای این تغییر، مدل ۵# بود که نخستین بار معماری پلاگین هیبریدی را وارد محصولات اسمارت کرد. اما ۶# با فاصله محوری ۲۹۲۶ میلیمتری، بدنهای کشیدهتر، عرض ۱۹۲۲ میلیمتری و ارتفاع ۱۵۰۸ میلیمتری، کاملا سطح بازی را عوض کرده است. رینگهای ۲۰ اینچی با طراحی پیچیده نیز چهرهای مدرنتر و جسورانهتر به آن دادهاند.
وجود یک باله عقب فعال و حسگر لایدار روی سقف نیز نشان میدهد اسمارت دیگر یک برند مینیمال و ساده نیست، بلکه به فناوریهای پیچیده و پیشرفته روز نیز مجهز میشود.
پیشرانه، مصرف و برد؛ جاهطلبانه مثل ابعاد خودرو
اسمارت ۶# یک پلاگین هیبریدی تمامعیار است که یک موتور ۱٫۵ لیتری بنزینی را با پیشرانه برقی ترکیب میکند. حاصل این همکاری، توان قابلتوجه ۴۲۹ اسببخار است؛ عددی که برای یک سدان خانوادگی از اسمارت تقریبا غیرقابلباور به نظر میرسد.
اما آنچه بیش از توان خروجی توجه را جلب میکند، برد ترکیبی ۱۸۱۰ کیلومتری است؛ رقمی که البته بر اساس چرخه چینی CLTC محاسبه شده و در شرایط واقعی کمتر خواهد بود. با این حال، برد ۲۸۵ کیلومتری صرفا با موتور برقی و میانگین مصرف سوخت ۳٫۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، این خودرو را به یکی از کممصرفترین سدانهای بزرگ بازار چین تبدیل میکند.
سرشار از نمایشگرهای عظیم
اسمارت هنوز تصاویری از کابین ۶# منتشر نکرده، اما با توجه به سلیقه مشتریان چینی و روند بازار، میتوان حدس زد داستان چیست؛ داشبوردی با نمایشگرهای بزرگ، تعداد کم دکمهها و محیطی کاملا دیجیتال. بسیاری از خودروسازان سنتی نیز برای رقابت در همین بازار، به همین مسیر تن دادهاند.
آینده عرضه
اسمارت ۶# قرار است سال آینده در بازار چین عرضه شود و احتمالا فقط برای همین بازار باقی خواهد ماند. در اروپا اما مسیر دیگری در جریان است؛ بازگشت روح خودروهای کوچک اسمارت با مدل آینده ۲#؛ پاسخی به نیاز همیشگی بازار اروپا به خودروهای شهری.
اسمارت ۶# نهتنها نشانه تحول اسمارت است، بلکه پیام واضحی دارد: این برند کوچک، حالا بازیگری جدی در میدان خودروهای بزرگ، پیشرفته و برقی است.
منبع: motor۱
۵۸۳۲۲