مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با تأکید بر اینکه «کاربست پژوهش از خود پژوهش مهم‌تر است»، گفت: پژوهش نباید به هفته پژوهش محدود شود و اگر نتایج پژوهش‌ها به‌درستی اجرا شود، بسیاری از ناترازی‌های موجود در آموزش و پرورش و کشور برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ،قاسم شریفی، در آیین تجلیل از فرهنگیان و دانش‌آموزان پژوهشگر استان که با حضور بیش از ۶۰۰ دانش‌آموز و فرهنگی در تالار شهید مطهری (ره) سمنان برگزار شد، پژوهش را یکی از ارکان اصلی تحول در نظام آموزشی دانست و اظهار کرد: هفته پژوهش تنها یک تلنگر است و نگاه آموزش و پرورش، توجه مستمر به پژوهش در طول سال تحصیلی و همه ایام است.

وی با اشاره به اینکه موفقیت‌های به‌دست‌آمده در حوزه پژوهش نتیجه برنامه‌ریزی منسجم و مشارکت مؤثر کارکنان فرهنگی در سطح استان است، افزود: در این آیین از بیش از ۶۰۰ نفر از دانش‌آموزان و فرهنگیانی که طی یک سال گذشته در جشنواره‌ها و فعالیت‌های علمی و پژوهشی مشارکت فعال داشته‌اند، تجلیل می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با تأکید بر اهمیت کاربست پژوهش تصریح کرد: اگر پژوهش‌ها به مرحله اجرا برسند، قطعاً بسیاری از ناترازی‌ها و مشکلات موجود در آموزش و پرورش و حتی در سطح کشور قابل حل خواهد بود.

شریفی با اشاره به حضور موفق دانش‌آموزان استان در جشنواره‌های علمی از جمله جشنواره نوجوان خوارزمی و جشنواره جوان خوارزمی، نقش پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را در این موفقیت‌ها برجسته دانست و گفت: هم‌اکنون ۱۱ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در استان فعال است و رویکرد اصلی ما، کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های این مراکز در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی هدایت هدفمند دانش‌آموزان به پژوهش‌سراها را از برنامه‌های مهم آموزش و پرورش استان عنوان کرد و افزود: تقویت مهارت‌هایی مانند تفکر پژوهشی، مسئله‌محوری، مسئولیت‌پذیری و پرورش حس کنجکاوی علمی از اهداف اصلی این برنامه‌هاست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به برخی چالش‌ها در این حوزه خاطرنشان کرد: فرسودگی بخشی از تجهیزات پژوهش‌سراها و نیاز به تکمیل امکانات از جمله مشکلات موجود است که نوسازی تجهیزات و زیباسازی فضاهای پژوهشی برای افزایش جذابیت این مراکز در دستور کار قرار دارد.