به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ «قاسم خالدی» مشاور رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور در نشست تخصصی «رسانه و امنیت ملی» با اصحاب رسانه و روابط عمومی های استان قزوین که در سالن شهید رجایی پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد، اظهارکرد: رسانه در حوزه امنیت و اطلاعات به مثابه یک سلاح است؛ اهمیت رسانه در عصر جدید بر این حوزه سایه افکنده است. در عصر جدید، نگاه به رسانه سنتی نیست و اغلب مطالعات بر روی مفهوم «سلاحسازی رسانه» است. جنگهای امروز، جنگهای ترکیبیاند. در این جنگها، رسانه و فضای مجازی نقش موشک و هواپیما را بازی میکنند و گاهی حتی مؤثرتر از آنها عمل میکنند.
خالدی افزود: رسانهها به عنوان سلاحهای دقیق و بیصدا قادرند میدان جنگ را به عرصهای روانی و فرهنگی تبدیل کنند، همانگونه که بمباران حس ترس را ایجاد میکند.
فضای مجازی بخشی از واقعیت زندگی مردم است
مشاور رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور بیان کرد: فضای مجازی دنیایی پر از فرصتها و چالشهای بیپایان است و ورود به عرصه فناوریهای پیشرفتهای مانند هوش مصنوعی، تحولات بزرگ به همراه دارد که میتواند زندگی شیشه ای کنونی را پیچیده تر کند.
وی تصریح کرد: ما سالها دچار خطای شناختی درباره «فضای مجازی» بودیم. نامگذاری اشتباه «فضای مجازی» باعث شد ناخودآگاه آن را در مقابل «واقعیت» قرار دهیم. در حالی که این فضا عین واقعیت است و نمیشود چیزی که مدیریت، تصمیم، ایده و اثر اجتماعی تولید میکند، غیرواقعی یا مجازی دانست.
خالدی بیان کرد: در جنگهای نوین، جبهه هشتم، جبهه رسانه است. دشمن هم اعتراف کرده که در این جبهه بارها شکست خورده است. دیگر نمیشود مثل گذشته با شمشیر جنگید و سلاح امروز، رسانههای اجتماعی هستند.
رسانه، جبهه هشتم جنگهای نوین
وی تصریح کرد: نقش رسانههای ما در جنگ 12روزه، کمتر از نقش موشکهای ما نبود. اگر ضربات نظامی باعث شد دشمن پیشنهاد آتشبس بدهد، این رسانهها بودند که وحدت ملی را حفظ کردند، ترس را به انسجام تبدیل کردند و اجازه ندادند شکاف اجتماعی فعال شود.
مشاور رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور خاطرنشان کرد: امروز دیگر رسانه فقط یک ابزار اطلاعرسانی نیست؛ یک بازیگر اصلی در امنیت ملی کشور است. در شرایط بحران اقتصادی و امنیتی، رسانه نقش حیاتی در مدیریت افکار عمومی دارد. رسانه دقیق، شفاف و مسئول، میتواند مردم را همراه کند و مسیر اصلاح را هموار ساز؛ اما اگر این مدیریت نباشد، اخبار جعلی، ناامیدی و تحریف واقعیت، جامعه را زمینگیر میکند.
وی مهمترین وظایف رسانهها را شامل پایش تهدیدات از طریق نظارت بر شبکههای اجتماعی، شناسایی اخبار جعلی و خنثیسازی آنها، مدیریت بحران، تحلیل احساسات عمومی و هدایت افکار جامعه عنوان کرد.
مشاور رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور تصریح کرد: در شرایط فعلی، با پدیدههایی نظیر سلاحسازی اطلاعات، اثرگذاری الگوریتمهای شبکههای اجتماعی در تقویت محتوای افراطگرایانه و تحلیل رفتار کاربران برای ساخت پروفایلهای دقیق مواجه هستیم؛ مواردی که باعث تبدیل رسانه به عرصهای مهم در جنگهای ترکیبی شدهاند.
خالدی جنگ رسانهای را نوعی نبرد بدون خونریزی دانست و ادامه داد: این نوع جنگ به صورت آرام و نرم در تیتر روزنامهها، شبکههای رادیویی و تلویزیونی و لنز دوربینها جریان دارد و فرماندهان این کارزار، استراتژیستهای عملیات روانی و مدیران رسانهای هستند که نقشی تعیینکننده ایفا میکنند.
مشاور رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور خاطرنشان کرد: براساس مطالعات تطبیقی انجامشده در ۵۵کشور، سندی برای مقابله با اخبار نادرست تدوین و تصویب شده و این مطالعات نشان میدهند که اخبار جعلی زیانهای جدی به همراه دارند. مقابله با این نوع اخبار تنها از طریق خود رسانهها ممکن است و ارتقای سواد رسانهای نیز باید از طریق همین رسانهها انجام شود.
تابآوری ملی، کلید شکست دشمن
خالدی با تاکید بر اهمیت نقش رسانه ها در شرایط کنونی، انتشار گسترده اخبار منفی، ترویج خشونت، ایجاد کلیشهها و تبعیض، فشارهای اجتماعی ناشی از استانداردهای غیرواقعی و گسترش اطلاعات غلط را از عوامل افزایش اضطراب و ناامنی روانی در جامعه برشمرد.
وی با بیان اینکه کلید شکست دادن دشمن، تابآوری است، تصریح کرد: ایجاد ناامیدی، تفرقه میان دولت و مردم و حمله به ارکان دولت میتواند موجب بروز اعتراضات و شکافهای اجتماعی شود. در این راستا روابط عمومی دستگاهها باید ارتباط مستقیم میان مردم و سازمانها در دستگاه های اجرایی مربوطه را تسهیل کنند و گزارشهای شفاف از دستاوردهای بهدستآمده در اختیار مردم قرار دهند.