در واقع، نمایشگاه سرگرمیهای کامپیوتری در لسآنجلس حقیقتی تلخ را بر سر شرکتها کوبید: سودآوری بازیهای ویدئویی سنتی با وجود افزایش بازیدوستان در حال کاهش است!
نسترن صائبی: حتی شرکتهای عظیمی که تا به حال بازیهای مسابقهای و جنگی بزرگی میساختند، نمیتوانند از جذابیت بازیهایی مانند "Angry Birds" و "Words With Friends" چشمپوشی کنند. این بازیها، این روزها در گوشی هوشمند هر کاربر 3 ساله تا 65 ساله یافت میشود و فناوری لمسی، این بازیها را واقعا آسان و جذاب کرده است.
به عنوان مثال، شرکت نرمافزارهای تعاملیTake-Two که بازیهای "Grand Theft Auto" و "BioShock," را برای کنسولها عرضه کرده، امسال در نمایشگاه E3 چندین بازی برای گوشیهای هوشمند ارائه کرد. از طرف دیگر شرکت زینگا که بازیهایش در فیسبوک و گوشیهای موبایل محبوبیت زیادی کسب کرده، در نمایشگاه E3 اولین حضور خود را تجربه کرد و تقریبا هیچ محصولی ارایه نداد و فقط به ملاقات و ارتباط با توسعهدهندگان بازی در کنفرانس پرداخت.
از چند وجه مختلف، صنعت بازیهای ویدئویی خط سیری مانند بازی "Words With Friends" را که توسط پاول بتنر طراحی شده، طی میکنند. بتنر برای 15 سال روی بازیهای بسیار مهیجی مانند هالو کار کرد تا اینکه آیفون به بازار عرضه شد و قابلیتهای این محصول جدید الهام بخش او و برادرش شد تا بازی جدیدی را با نام "Words With Friends" برای آیفون طراحی کنند. این بازی خیلی زود محبوبیت بسیاری کسب کرد و البته در این راه اتفاقات عجیبوغریبی را نیز تجربه کرد. مثلا زمانی که الک بالدوین در حین پرواز هواپیما در حال این بازی بود، گوشیاش را خاموش نکرد و همین موضوع داشت منجر به سقوط هواپیما میشد! بیشک بازیهای ویدئویی گوشیهای هوشمند امروزه یکی از پرطرفدارترین محصولات هستند و میتوانند بازارهای پرسودی در آینده نزدیک ایجاد کنند. هرآنچه باشد این بازارها پس از نمایشگاه لسآنجلس بسیار جذابتر خواهند شد.
phys.org
2121