نشست ایران با گروه 1+5 ، مواضع ایران در قبال سوریه، کمک برزیل به حل موضوع هسته ای ایران و ایجاد نظم نوین جهانی؛ سوالات خبرنگاران برزیلی از رئیس​جمهور ایران بود.

به گزارش خبرآنلاين، محمود احمدی​نژاد در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های برزیلی و رسانه های خارجی مقیم برزیل با بيان اينکه ملت ایران آرزو دارد كه نیازهای خود را از كشورهای غربی قطع كند، افزود: چرا كه ملت ما اطمینان دارد با تلاش متخصصان ایرانی خواهد توانست بخش وسیعی از نیازها را در داخل كشور تأمین كند. ایران امروز در رتبه هفدهم اقتصاد جهانی قرار دارد، ایران به زودی به رتبه پانزدهم جهان در این عرصه خواهد رسید و همه این موفقیت‌ها بدون تكیه بر غرب بوده است.
گزيده سخنان رئيس جمهور در اين نشست را به نقل از ايرنا بخوانيد:
·         متأسفانه عده‌ای انرژی اتمی و بسیاری از مسایل حساس جهان را در انحصار خود می‌دانند كه این گواه حاكمیت یك مدیریت انحصار طلب بر جهان است.
·         جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام كرده است كه به دنبال ساخت بمب اتم نبوده و در فعالیت های هسته ای ما تاكنون هیچ انحرافی به اثبات نرسیده است.
·         كشورهای غربی از حكومت هایی كه مشروعیت ندارند، حمایت می كنند. آنها با بمب اتم مخالف نیستند، چرا كه در منطقه ما كسانی هستند كه حتی مشروعیت حكومت ندارند، اما كشورهای غربی آنها را به بیش از 250 كلاهك هسته‌ای مجهز كرده و به طور مطلق از آنان حمایت می‌كنند. امروز صهیونیست‌ها به صراحت در جهان اعلام می‌كنند كه دارای بمب اتم هستند و به واسطه آن ملت‌ها را تهدید می‌كنند.
·         كسانی كه امروز دارای بمب اتم هستند، به این بهانه كه ممكن است ایران بخواهد از برنامه هسته ای خود منحرف شود و به سلاح اتمی دست پیدا كند، علیه ایران به مقابله برخواسته و مخالفت می‌كنند. این همان نظم ناعادلانه‌ای است كه باید در جهان از بین برود و مسلماً از بین خواهد رفت و نظم عادلانه خواهد آمد. این نظم عادلانه نظمی است كه در آن ملتها از حقوق خود آزادانه استفاده می كنند و هیچ كس نتواند تبعیضی علیه ملتها تحمیل كند.
·         موانع و مشكلات در مسیر گفت وگوهای ایران با كشورهای عضو گروه 1+5 در حقیقت همان نظم ناعادلانه‌ای است كه در جهان حاكم است. آنها با پیشرفت و قدرتمند شدن ایران مخالف هستند و نمی‌توانند این موضوع را به صراحت اعلام كنند و به بهانه موضوع هسته‌ای از سلطه خود بر شورای امنیت سوء استفاده كرده و انتظار دارند كه جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های خود را متوقف كند و تسلیم خواسته آنها شود.
·         ایران همواره راه‌حل همكاری را به جای تقابل پیشنهاد داده است. متأسفانه آنها نمی‌خواهند همكاری شكل بگیرد و می‌خواهند مسیر پیشرفت ملت ایران متوقف شده و این ملت تحت سلطه آنها باشد.
·         بیانیه تهران كه با حضور رییس‌جمهوری سابق برزیل و نخست وزیر تركیه امضا شد، سندی روشن، تاریخی و نشانه قانونمندی، مسئولیت‌پذیری و قابل اعتماد بودن ملت ایران است كه كاملا منطبق بر قوانین حاكم و در جهت همكاری متقابل بود. اما متأسفانه پاسخ زیاده‌خواهان به این كار ارزشمند، اعتمادآفرین و امنیت‌ساز صدور قطعنامه‌ای علیه ملت ایران و وضع تحریم‌های جدید بود!
·         جمهوری اسلامی ایران در مذاكرات همچنان خویشتنداری و صبوری كرده و به دنبال ایجاد همكاری متقابل است اما مطمئناً از حقوق ملت خود به طور كامل دفاع خواهد كرد.
·         {درباره تهدیداتی كه از سوی برخی سیاستمداران مبنی بر حمله نظامی به ایران مطرح می‌شود}تمامی این اقدامات جلوه‌هایی از نظم ناعادلانه در جهان هستند و مستكبران در حالی كه از سویی شعار آزادی و تبادل اطلاعات میان ملت‌ها را سرمی‌دهند، از سوی دیگر با زور سلاح و تفنگ ملت‌ها را تهدید می‌كنند.
·         ملت ایران بیش از هفت هزار سال سابقه تمدنی و فرهنگی دارد و تاریخ ثابت كرده است كه هیچ مهاجمی علیه ملت ایران دوام نیاورده و اثری از او در تاریخ باقی نمانده اما ملت ایران همچنان پابرجاست.
·         رسانه‌ها از اركان و ابزار اصلی هستند كه در اختیار نظام سلطه قرار دارند و با تبلیغات دروغ حق را باطل و باطل را حق نشان می‌دهند. به عنوان مثال گزارش‌هایی كه این رسانه‌ها از ایران ارائه می‌دهند به گونه‌ای است كه ایران را كشوری عقب‌افتاده و مردم آن را دچار مشكلات فراوان و فقیر معرفی می‌كنند، در حالی كه امروز ایران از كشورهای پیشرفته در علم و تكنولوژی دنیا محسوب می‌شود.
·         در سوریه طرفین باید با تفاهم با یكدیگر كشور خود را ساخته و پیشرفت كنند. دخالت‌های بیگانگان و ارسال اسلحه به این كشور نه تنها كمكی به حل مسایل نمی‌كند، بلكه كینه‌ورزی، كشتار و دشمنی‌ها را افزایش خواهد داد. جمهوری اسلامی ایران در راستای حل مشكلات سوریه به دنبال ایجاد فضای گفت و گو میان طرفین است.
/2929
منبع: خبرآنلاین