کرادفانینگ (Crowdfunding) نوعی سرمایه گذاری پول به صورت دسته جمعی و مردمی است که عمدتا از طریق اینترنت و وب سایت انجام شده و به کمک مالی ویا سرمایه گذاری روی انواع کمپانی های تازه تاسیس یا در حال تاسیس که ابداعات سود آور را در آینده یدک می کشند و یا کسب و کارهای های کوچک (اقتصادهای کوچک) در حال سقوط و حتی جمع آوری اعانه برای کمپین های سیاسی از طریق وب سایت اطلاق می گردد. تئوری پش سر کرادفاندینگ هدایت سرمایه های توده ای به سوی نیازمند ترین های اقتصاد.
در تبیین این مسئله گفته می شود بیزینس های کوچک نیاز مالی شدید دارند و از آنجایی که به اعتبار سرمایه گذاران دسترسی ندارند؛ بنابر این وام های بانکی بدیل مناسبی برایشان محسوب می شود. اما در سال 2009 بانکهای امریکایی به طرز عجیبی این نوع وام ها را که از سال 1942 بدین سو بی سابقه توصیف شده، به طرز محسوسی کاهش دادند و در واقع دست مشاغل کوچک را در پوست گردو گذاشتند. در 95 درصد از اوقات، هنگام مراجعه کارآفرینان به بانکها جواب منفی دریافت شده است.
بنا براین در اینجا بحث کرادفاندینگ پیش کشیده شده است. در واقع وقتی پولهای توده ای و مردمی روی یک کسب و کار می رود، می تواند کمپانی مذکور را زنده نگه داشته و جلوی ورشکستگی آنرا بگیرد.
مطابق آمار 65 درصد از شغل های ایجاد شده ظرف 17 سال گذشته توسط بخش بیزینس های کوچک ایجاد شده است. در حال حاضر 52 درصد از بیزینس های کوچک به صورت home base یا مستقل بوده و تنها دو درصد از آن به صورت فرانشیز به حیات خود ادامه می دهند.
منابع: سان فرانسیسکو کرونیکول / فوربس / راک د پست
/5631