طبیعت زیبا و رنگارنگ پیرامون ما از دریچه نگاه پرندگان، آبزیان، حشرات و حتی پستانداران بسیار متفاوت از چیزی است که ما می‌بینیم. درک تفاوت‌های این جهان دیداری باعث می‌شود به دلیل وجود بسیاری از الگوها در طبیعت پی ببریم.

محبوبه عمیدی: در نمایشگاه تازه‌ای که در انجمن سلطنتی بریتانیا آغاز به کار کرده، تلاش شده دنیای پیرامون و مخصوصا حیوانات متعدد آنطور که پرندگان یا جانداران دیگر آنها را می‌بینند، به نمایش دربیاید.

به گزارش دیلی میل، این تصاویر زیبا و خیره‌کننده بر اساس آخرین تحقیقات در مورد بینایی جانوران تهیه شده‌اند. بعضی از آنها بر خلاف ما انسان‌ها قادر به دیدن امواج فرابنفش هستند و رنگ‌هایی را می‌بینند که دنیای آنها را کاملا متمایز از دنیای ما خواهد کرد.

به عنوان مثال پرندگان قادر به تماشای طیف فرابنفش هستند و به همین دلیل زمانی که یک طاووس به دنبال جفت می‌گردد، نمی‌تواند رنگین‌کمان زیبایی را که از طیف‌های گوناگون آبی و سبز روی پرهای جنس مخالف تشکیل شده ببیند. او در عوض پرهای براق‌تری را خواهد دید که ارغوانی هستند.

در چشم پرندگان چهار نوع سلول مخروطی‌شکل وجود دارد که گیرنده‌های نوری آن را تشکیل می‌دهند. این گیرنده‌های نوری در چشم ما سه نوع متفاوت هستند و از سوی دیگر پرندگان قادر به تشخیص امواج فرابنفش هستند. به همین دلیل نسبت به ما انسان‌ها رنگ‌های بسیار بیشتری را می‌بینند و علاوه بر این تصاویری که از طبیعت دریافت می‌کنند، بسیار شفاف‌تر و درخشان‌تر است.

محققان می‌گویند وقتی بتوانیم از دریچه نگاه حیوانات به دنیا نگاه کنیم، خواهیم توانست علت بسیاری از رفتارهای آنها را درک کنیم. رنگ‌آمیزی حیوانات بخشی از روند تکامل آنها به شمار می‌رود و می‌تواند به آنها اجازه دهد با یکدیگر تماس برقرار کنند، جفت خود را ساده‌تر جذب کنند و در مقابل شکارچیان ظاهری هشداردهنده داشته باشند. آنها این رنگ‌ها را که قادر به دیدن بسیاری از آنها نیستیم به زبانی تشبیه می‌کنند که انسان در ابتدای آشنایی با آن قرار گرفته است. عده‌ای از حیوانات می‌توانند امواج فرابنفش را ببینند، گروهی دیگر نور قطبیده را تشخیص می‌دهند و بسیاری از جانوران می‌توانند رنگ‌هایی را ببینند که انسان‌ها قادر به تشخیص آنها هستند. دسته دیگری هم وجود دارند که رنگ‌های خیلی کمتری را می‌بینند. تماشای دنیا از دریچه نگاه هر یک از این گروه‌ها می‌تواند به ما در درک بهتر حیات‌وحش کمک کند. می‌فهمیم که چرا بدن بعضی از حیوانات از الگوهای رنگی متعددی تبعیت می‌کند و بعضی پوستی یک‌دست دارند. از سوی دیگر شناخت این تفاوت‌ها به ما کمک می‌کند علاوه بر درک اهمیت رنگ‌هایی که می‌بینیم، به دلیل خلق رنگ‌هایی که قادر به دیدن آنها نیستیم نیز پی می‌بریم».

دکتر تام پایک، سخنگوی ارشد دانشکده علوم حیات دانشگاه لینکلن می‌گوید: «ما داریم بسیار ساده‌انگارانه با جهان بصری پیرامون خود برخورد می‌کنیم. جهان پیرامون ما برای بسیاری از جانداران با آنچه ما می‌بینیم بسیار متفاوت است. 

 53273

منبع: دیلی میل

برچسب‌ها