ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد هدف از بازی بزرگی که سوریه را مورد هدف قرار داد تجزیه سوریه و ایجاد جنگ داخلی است.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در بخش سوم گفت‌وگوی مفصلش با روزنامه جمهوریت ترکیه اظهار کرد: همگان انتظار داشتند که من در زمانی تعیین شده سرنگون شوم. اما همه آنها در محاسباتشان اشتباه کردند.

وی با تاکید بر اینکه سوریه هم اکنون مورد حمله افراط‌گرایان مورد حمایت کشورهای عربی دشمن دمشق قرار گرفته تصریح کرد: بازی بزرگی که سوریه را مورد هدف قرار داد بزرگتر از آن چیزی بود که پیش بینی می‌کردیم هدف از این بازی تجزیه سوریه و ایجاد جنگ داخلی است. جنگ علیه تروریسم با شدت هرچه تمام‌تر ادامه خواهد یافت و در نهایت ما بر تروریسم پیروز خواهیم شد.

بشار اسد با مقایسه وضعیت خود با شاه ایران اظهار کرد: شاه ایران مهمترین کشور منطقه را رهبری می‌کرد. ارتشی قدرتمند داشت و مورد حمایت همه کشورهای جهان بود اما نتوانست در برابر خواست ملتش ایستادگی کند. اگر من در وضعیت وی به سر می‌بردم و ملت سوریه در کنار من نبود سرنگون می‌شدم. من با پشتیبانی ملت سوریه ایستادگی می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند انقلاب واقعی یک ملت را شکست دهد، افزود: ما هم اکنون جنگی علیه گروه‌های تروریستی به راه انداخته‌ایم نه علیه ملت سوریه و این جنگ را ادامه خواهیم داد چرا که باید از خود و ملت سوریه دفاع کنیم.

رئیس جمهوری سوریه با تمسخر دیدگاه برخی‌ مبنی بر اینکه ملت سوریه خواستار خروج وی از کشور است، اظهار کرد: به وضعیت کنونی نگاه کنید. آمریکا، کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه دشمنان من هستند اما من به یاری ملت سوریه همچنان مقاومت می‌کنم. دلیلی ندارد ملتی که در کنار من ایستاده را به قتل برسانم.

بشار اسد 46 ساله تاکید کرد که بخش اعظم بحران کنونی سوریه از کشورهای خارجی سرچشمه می‌گیرد و دلیل آن حضور گروه‌های مسلح عرب و افراطی در سوریه، حمایت مالی کشورهای خارجی از این گروه‌ها و اسلحه پیشرفته‌ای است که از طریق مرزها قاچاق می‌شود.

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به سئوالی در مورد پشیمانی وی از سرکوب اولین تظاهرات مسالمت آمیز ملت سوریه در سال گذشته اظهار کرد در هر حالی درصدی اشتباه وجود دارد این یک چیز مسلم است ما انسان هستیم و اشتباه می‌کنیم اما باید میان اشتباهایی که در داخل سوریه انجام می‌شود و عناصر خارجی تفاوت قائل شویم.

وی با متهم کردن بخش اعظمی از تظاهرکنندگان سوری به دریافت پول از کشورهای خارجی تاکید کرد که قیمت هر تظاهرکننده براساس منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند از 10 دلار تا 50 دلار و یا 100 دلار در نوسان است.

بشار اسد افزود: آنها زمانی که در آن مرحله شکست خوردند به ایجاد مناطقی در سوریه روی آوردند که گروه‌های مسلح بر آن تسلط داشته باشند. همانند آنچه که در شهر بنغازی لیبی اتفاق افتاد. اما ارتش این تلاش آنها را مورد هدف قرار داد و در ماه مارس گذشته مرحله دوم طرح آنها را با شکست مواجه کرد.

رئیس جمهوری سوریه در مورد مرحله سوم طرح بحران سوریه اظهار کرد: مرحله سوم عبارت است از عملیات ترور شخصیت‌ها و قتل‌عام غیر نظامیان و همچنین حمله به نهادهای حکومت با استفاده از مواد منفجره.

وی تاکید کرد که تظاهرات همچنان در مناطقی از سوریه برگزار می‌شود اما شرکت کنندگان در این تظاهرات‌ها بسیار کمتر از تظاهرات گذشته هستند و اکثریت شرکت‌کنندگان پول دریافت کردند.

اسد با اشاره به قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر که ارتش سوریه را مسئول خون‌ریزی‌ها در این کشور دانست، سازمان‌های بین‌‌المللی را به پیروی از دولت آمریکا متهم کرد.

رئیس‌جمهور سوریه اردوغان را به داشتن "مواضع متناقض" نسبت به بحران‌های منطقه‌ای متهم کرد و با بیان اینکه نخست‌وزیر ترکیه اهداف فرقه‌ای دارد و روابط برادرانه را به دخالت در امور سوریه تبدیل کرده، گفت: ترکیه از تروریست‌های سوریه حمایت لجستیک می‌کند.

بشار اسد ترکیه را که خواستار کنار رفتن وی از قدرت شده به عدم دخالت در امور داخلی کشورش فراخواند و گفت: تمایل ترکیه به تلاش برای دخالت در امور داخلی سوریه متاسفانه این کشور را در موضعی قرار داده است که ترکیه اکنون یک طرف دخیل در همه اقدامات خونین (سوریه) شده است.

وی تاکید کرد: ترکیه همه نوع حمایت لجستیک را از تروریست‌هایی که مردم مرا کشتند، کرده است.

اسد در خصوص رجب طیب اردوغان که تاکنون بارها با شدت به سیاست دمشق حمله کرده اعلام کرد که وی طبق اهداف فرقه‌ای عمل می‌کند که این کار نزاع در سوریه را تشدید می‌کند.

رئیس جمهوری سوریه گفت: سوریه در مقام یک کشور مستقل که به خود و حاکمیت خود احترام می‌گذارد، این دخالت را رد می‌کند و نمی پذیرد که کسی در امور داخلی این کشور دخالت کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سرنگونی هواپیمای ترکیه توسط پدافند هوایی سوریه می تواند به رویارویی بین دو کشور منجر شود؟ گفت: در حال حاضر، وضعیت منطقه بسیار متشنج و متحول و "مشابه وقایع 100 سال پیش است که در جریان آن، امپراتوری عثمانی تضعیف شد و سقوط کرد، در آن زمان هم یکی از عوامل تضعیف امپراتوری عثمانی، اختلاف بین اعراب و ترک‌ها بود.

به گفته بشار اسد، سوریه از 12 سال پیش و سفر رئیس جمهوری وقت ترکیه به آن کشور، روابط دوستانه‌ای با ترکیه برقرار کرد اما از زمان آغاز بحران سیاسی در سوریه در 15 ماه پیش، دولت او در دو جبهه درگیر بوده است: "اول، حل بحران سیاسی داخلی و مقابله با تروریست‌ها، دوم تلاش برای حفظ دستاوردها در روابط دوجانبه با ترکیه.

وی دولت اردوغان را متهم به تلاش برای تخریب این روابط کرد و افزود: در حال حاضر آنچه که از این روابط باقی مانده، صرفا روابط دوستانه بین دو ملت است و در نتیجه، ما می کوشیم تا از بروز رویارویی بین دو کشور جلوگیری شود.

اسد هدف گیری عمدی هواپیمای نظامی ترکیه توسط پدافند هوایی سوریه را رد کرد و گفت: سودی از چنین اقدامی نصیب سوریه نمی‌شد. سربازی که مامور تیراندازی به سوی هواپیماهای غیرخودی بود، در عرض چند ثانیه و بدون هماهنگی با فرماندهان بالاتر به سوی آن تیراندازی کرد و این عملی تصادفی بوده است.

خبرنگار جمهوریت گفت که منابع نظامی ترکیه اظهار داشته‌اند مدارکی از تماس بین مقامات ارشد دولت سوریه و مسئولان رادار هوایی این کشور در ارتباط با تصمیم به سرنگونی هواپیمای ترکیه در دست دارند و از کشورهای دیگر هم خواسته‌اند مدارکی را که از طریق استراق سمع به دست آورده‌اند در اختیار ترکیه قرار دهند، اما رئیس‌جمهوری سوریه گفت که اظهارات این منابع "دروغ است."

رئیس‌جمهور سوریه بین دولت و ملت ترکیه تفاوت قایل شد و گفت: با وجود اینکه سیاست اردوغان برای مردم سوریه تنها خون و ویرانی به ارمغان آورده و بدون توجه به اینکه دولت کنونی ترکیه خواستار مرگ مردم ماست، من برای ملت ترکیه، که ملت برادر ماست، آرزوی بهروزی دارم.

رئیس جمهوری سوریه گفت: دولت ترکیه بدون توجه به "روابط برادرانه با سوریه" به مداخله در امور داخلی این کشور پرداخت که برای ما قابل قبول نیست و در مراحل بعدی، با حمایت تدارکاتی از تروریست هایی که مردم بیگناه ما را می‌کشند، در حوادث خونین در این کشور درگیر شد.

وی با انتقاد مستقیم از نخست وزیر ترکیه افزود: نمی خواهم در مورد شخصیت فردی صحبت کنم که در اظهارات خود، تمام ارزش‌های اخلاقی و معنوی را زیر پا گذاشته است، ارزش‌هایی را که باید مشخصه هر سیاستمدار، بلکه هر انسانی در جهان باشد.

خبرنگار جمهوریت سخنان نخست وزیر ترکیه را یادآور شد که بارها گفته است که بشار اسد در گفتگوی با او، قول داده بود تا دست به اصلاحات بزند و از سرکوب مردم خودداری ورزد، اما رئیس جمهوری سوریه گفت که اینگونه اظهارات نشان می دهد که اردوغان در صدد مداخله در امور داخلی سوریه است و پرسید: چگونه می توانم به او در این مورد قولی داده باشم؟ این دروغی آشکار است. برعکس، این او بود که از من راهنمایی می خواست و من هم دیدگاهم نسبت به مسایل را در سخنرانی هایم مطرح می کردم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا از نظر رئیس جمهوری سوریه، دولت ترکیه حامی گروه اخوان المسلمین است؟ گفت: از سال‌ها پیش اردوغان همیشه به اخوان المسلمین توجه داشت، حتی بیش از توجه به روابط ترکیه و سوریه و تردیدی نیست که می خواهد از آنها حمایت و به آنها کمک کند، اما ما چنین اجازه‌ای را به هیچکس در جهان نمی دهیم.

رئیس جمهوری سوریه گفت که نخست وزیر ترکیه به جای توجه به منافع ملت خود، در صدد "پیشبرد علایق محدود شخصی است" و با متهم کردن تلویحی اردوغان به جهت گیری به نفع اهل تسنن در برابر سایر فرقه‌ها گفت: وقتی اسرائیل در سال ٢٠٠٨ به فلسطینیان در غزه حمله کرد، اردوغان سرو صدای زیادی به راه انداخت اما دو سال و نیم قبل از آن، وقتی اسرائیل به لبنان حمله کرده بود، چیزی از او شنیده نشد در حالیکه در هر دو مورد، حرکت مقاومت، هدف حمله اسرائیل قرار گرفته بود.

اسد در پاسخ به این سئوال که دلیل این تفاوت در برخورد رجب طیب اردوغان را در چه می داند، گفت: او در این ماجرا ذهنیت فرقه‌گرای خود را به نمایش گذاشت، زیرا تفاوت بین این دو مورد فقط جنبه فرقه‌ای آنها بود، او برای مردم سوریه اشک تمساح می‌ریزد اما چرا برای مردم برخی کشورهای خلیج فارس گریه نمی کند که مردمی بی گناه و غیر مسلح هستند؟ و به عنوان مثال، مردم قطر را ذکر کرد.

49261

منبع: ایسنا