درحالی که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که ارز دانشجویی و بیماران قطع نشده است، اما ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر از حذف ارز برای دوره های کاردانی و کارشناسی زده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ وزارت علوم پیش از این گفته مخالف حذف ارز دانشجویی است، هرچند که اگر حذف هم شود کاری از دستش بر نمی آید.

با این حال فتحی پور به نسیم آنلاین گفته است: "سالانه 10 میلیارد دلار ارز دانشجویی اختصاص می‌یابد که فقط نیمی از آن مربوط به دوره‌های تکمیلی است."

این تغییر موضع رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، پس از واکنش های دو روز گذشته مدیرکل بورس وزارت علوم مطرح می شود که از مخالفت وزارت علوم با حذف ارز دانشجویی حرف شده بود.

حسن مسلمی نائینی مدیر کل اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم درباره حذف ارز دانشجویی به خبرآنلاین اعلام کرد که فعلا صلاح نیست تصمیمی برای حذف ارز دانشجویی گرفته شود و به نظر من ارز دانشجویی از ارزهای غیر ضروری محسوب نمی شود و نباید حذف شود:ما در وزارت علوم تنها اسامی کسانی که در سامانه نشا ثبت نام می کنند را تایید می کنیم و دانشجو بودن آنها را به بانک مرکزی اعلام می کنیم و پرداخت ارز دانشجویی وظیفه بانک مرکزی است،و نه وظیفه ماو اگربانک مرکزی بخشنامه دهد که ارز دانشجویی باید حذف شود ما هم نمی توانیم کاری کنیم درست مانند زمانی که دانشجویان در گرفتن ارز از بانکها مشکل داشتند و کاری از دست ما ساخته نبود.

همچنین امروز بهمنی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد ارز دانشجویی حذف نشده است.

اما به نظر می رسد نرم تر شدن موضع رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در حذف ارز دانشجویی و تقلیل دادن آن به دوره های کاردانی و کارشناسی، بر موضع مسوولان وزارت علوم تاثیرگذار باشد. چه اینکه آنها بارها اعلام کرده اند به دلیل ظرفیت های خالی دوره های کاردانی و کارشناسی، لزومی به حضور جوانان ایرانی در این دوره های تحصیلی دانشگاه های خارج از کشور نیست و به همین دلیل هم مدرک کاردانی و کارشناسی دانشگاه های معدودتری را معتبر اعلام کرده است.

به هرحال این تغییر موضوع فتحی پور و آماری که از میزان ارزی که برای دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دوره های کاردانی و کارشناسی دانشگاه های خارج، می تواند وزارت علوم را مجاب کند با بخشنامه احتمالی بانک مرکزی برای محدود شدن ارز دانشجویی، مخالفت نکند.

4747

منبع: خبرآنلاین
"