بحث بر سر ماندن یا رفتن مرتضوی در تامین اجتماعی ادامه دارد.

به گزارش خبرآنلاین؛ در حالیکه علی‌اکبر بختیاری مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری حکم وی را قطعی می داند امروز،وکیل سعید مرتضوی اعلام کرد که دیوان عدالت صلاحیت ابطال پیشنهاد هیات امنای صندوق تامین اجتماعی را ندارد. همچنین معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد که حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال حکم انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی اجرا نخواهد شد.
محمدرضا رحیمی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت ، در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت نسبت به رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری برای سعید مرتضوی گفت: موضع دولت مشخص است؛ معاونت حقوقی استدال خود را ارائه کرده است.
وی افزود: تامین اجتماعی یک موسسه عمومی انتفاعی و غیردولتی است و گمان می‌کنم تصمیم دیوان عدالت اداری در آن مورد نافذ نباشد از جهت حقوق بررسی کرده و پاسخ‌های مناسب در روزها گذشته دادند.
معاون اول رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که "آیا امکان اجرای رای دیوان عدالت اداری درباره سعید مرتضوی وجود دارد؟" گفت: اجرا نمی‌شود و آقای مرتضوی سر جایش است.

 

رای دیوان فاقد وجاهت قانونی است

محمد اصلانی وکیل سعید مرتضوی در گفت وگو با ایسنا رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی بودن انتصاب موکلش به ریاست سازمان تامین اجتماعی را با استناد به قانون دیوان عدالت اداری و قانون مدیریت خدمات کشوری فاقد وجاهت قانونی دانست.

وی گفت: صلاحیت‌های دیوان عدالت اداری به شرح مواد 13 و 19 قانون دیوان عدالت اداری مربوط به وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی دولتی است نه نهاد عمومی غیردولتی، که در مورد سازمان تامین اجتماعی صادر شده است. دیوان عدالت اداری فارغ از این است که بخواهد یا بتواند وارد این موضوع شود.

وی افزود: بحث این است که صندوق تامین اجتماعی نهادی است که به اصطلاح، عمومی غیردولتی نامیده می‌شود. این عنوان هم برداشته شده از نام این صندوق در فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی است که منابع آن از سوی ارگان کارفرماها براساس حق بیمه‌های دریافتی است، یعنی بودجه دولتی نمی‌گیرد که دولت بخواهد در آن وارد شود.

اصلانی ادامه داد: شهرداری نهادی غیردولتی است منتهی در فهرست آورده شده که دیوان عدالت اداری می‌تواند به اعتراضات، مصوبات و دستوراتی که شهرداری صادر می‌کند رسیدگی کند ولی به طور خاص نام سازمان تامین اجتماعی که قبلا صندوق تامین اجتماعی بود به عنوان نهاد عمومی غیردولتی آورده شده است. پس به خاطر اینکه سازمان تامین اجتماعی بودجه دولتی نمی‌گیرد، دیوان عدالت اداری صلاحیت ورود به این بحث را نداشته است.

وکیل سعید مرتضوی ادامه داد: مواد 13 و 19 قانون جدید دیوان عدالت اداری، صلاحیت‌های این مرجع را محصور کرده است و آنچه که می‌تواند انجام دهد نسبت به ابطال مصوبات، نظامات، آیین‌نامه‌ها و سایر مقررات دولتی است. از این جهت درخصوص آقای مرتضوی موضوع این بوده که بعد از انتصاب ایشان به سمت مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی، تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی آمدند درخصوص این انتصاب می‌خواستند استیضاح کنند که بنا به دلایلی که همگان می‌دانند انجام نشد و قضیه به جایی رسید که به دیوان عدالت اداری نسبت به نحوه انتصاب اعتراض شد.

وی افزود: این شکایت ابتدا به کمیسیون تخصصی بیمه، بازنشستگی و کار و کارگری دیوان ارجاع شد و در نظریه این کمیسیون آمده است که «موضوع معرفی آقای سعید مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی متضمن پیشنهاد بوده است». لذا این مساله مصوبه نبوده که هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخواهد صلاحیت ورود داشته باشند.

وکیل سعید مرتضوی اظهار کرد: با توجه به مطالعاتی که داشتم و از دوستان هم شنیدم واقعا عجیب است که هیات عمومی دیوان عدالت اداری پیشنهاد هیات امنای صندوق تامین اجتماعی را ابطال کرده است. یعنی یک هیات امنایی به عنوان هیات امنای صندوق تامین اجتماعی پیشنهاد داده‌اند که آقای مرتضوی به عنوان مدیرعامل این صندوق معرفی شود.

وی افزود: این موضوع مورد اعتراض قرار گرفته و دیوان عدالت اداری آمده این موضوع را مصوبه تلقی کرده است در صورتی که اصلا این موضوع مصوبه نیست و معنای آن انتصاب نیست بلکه هیات امنا مطابق ماده 14 اساسنامه صندوق تامین اجتماعی مصوب 30/ 4/ 1389 هیات وزیران حق پیشنهاد نصب و عزل مدیران را دارد و در آن قید شده که با تایید و حکم وزیر رفاه ایشان می‌تواند به عنوان مدیرعامل انتخاب شود.

گفتنی است پیش از این دیوان چنین ادعایی را که وجاهت رسیدگی به پرونده مرتضوی را ندارد، رد کرده بود.

 

47232

منبع: خبرآنلاین