درام جنایی «کمیسر متهم می‌کند» به کارگردانی سرجیو نیکلائسکو یکی از فیلم‌های محبوب در ایران است.

به گزارش خبرآنلاین، این فیلم رومانیایی که در دهه 1360 به دفعات از تلویزیون ایران پخش شد، سال 1973 بر مبنای رویدادی واقعی در سال‌های جنگ جهانی دوم ساخته شد.
 

«کمیسر متهم می‌کند» به کارگردانی سرجیو نیکلائسکو و با بازی او در نقش کمیسر مولدوان بر اساس قتل عام ییلاوا در سال 1940 ساخته شد.
 

در این کشتار 64 زندانی سیاسی رومانیایی در بازداشتگاه ییلاوا در نزدیکی بخارست توسط «گارد آهنین» که اعضاء آن نیروهای وابسته به رژیم فاشیستی حاکم بر این کشور بودند، به قتل رسیدند.
 

در فیلم، این قتل عام در زندان ویراگا روی می‌دهد و به دنبال آن مولدوان که یک کمسیر پلیس است، برای تحقیق درباره کشتار این زندانیان که گروهی فعال کمونیست هم در میان آن‌ها بودند، وارد عمل می‌شود. مولدوان سرنخ‌های جنایات گارد آهنین را دنبال می‌کند و به عالی‌ترین مقامات رومانی می‌رسد.
 

در نهایت مقامات فاسد، دستور قتل مولدوان را صادر می‌کنند و در پایان فیلم (فایل ضمیمه این خبر) نیروهای گارد آهنین او را به رگبار می‌بندند. هرچند در قسمت دوم «کمیسر متهم می‌کند» که سال 1980 با عنوان «انتقام» ساخته شد، معلوم شد مولدوان از آن تیراندازی جان سالم به در برده است.
 

نیکلائسکو بجز «کمیسر متهم می‌کند» و «انتقام» در دو فیلم «دوئل» (1983) و «بازمانده» (2008) نیز در نقش کمیسر مولدوان ظاهر شد.
 

نیکلائسکو 82 ساله یکی از محبوب‌ترین سینماگران رومانی است. او در مقام کارگردان حدود 50 فیلم در کارنامه دارد.
 

او پس از انقلاب رومانی در دهه 1980 وارد دنیای سیاست شد و در 1992 به عنوان عضو حزب سوسیال دموکرات رومانی به مجلس سنا راه پیدا کرد. نیکلائسکو سال 2011 از عضویت در این حزب کناره‌گیری کرد.
 

5858
 

منبع: خبرآنلاین