در پی درج مطلبی با عنوان واردات خودرو با تعرفهای از جنس لابی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران توضیحی ارسال کرده است که متن کامل آن را میخوانید:
احتراماً پیرو درج مطلبی در صفحه 4 آن روزنامه محترم در تاریخ 17/8/88 تحت عنوان «واردات خودرو با تعرفهای از جنس لابی» خواهشمند است توضیح ذیل جهت تنویر افکار عمومی در همان صفحه به عنوان «هماهنگی ایدرو و وزارت صنایع در تدوین سند استراتژی صنعت خودرو» درج نمایید.
اصولاً سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان یکی از سازمانهای تابعه وزارت صنایع و معادن در هماهنگی کامل با این وزارتخانه عمل میکند و ایدرو استراتژی صنعت خودرو برای سالهای آتی را نیز در راستای سیاستهای کلان وزارت صنایع و معادن تهیه کرده که تصویب و اجرای آن منوط به تأیید وزیر است. معاون بهرهبرداری و نوسازی ایدرو نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، ضمن تأکید بر لزوم ارتقای بهرهوری و رقابتپذیری تولیدکنندگان خودرو به مشکلات موجود در فضای کسب و کار در کشور اشاره نموده و متذکر شده است که روند ارتقای بهرهوری در شرکتهای تولیدکننده خودرو وجود دارد که باید براساس سند استراتژی خودرو تقویت شود و بدیهی است حذف یا کاهش شدید تعرفه میتواند موجب مشکلات زیادی برای خودروسازان و قطعهسازان کشور شود و هیچ کشوری هم به آسانی بازار داخلی خود را در اختیار شرکتهای خارجی قرار نمیدهد که معضلات بیکاری در سطح وسیع و انتقال منابع ارزی را به دنبال خواهد داشت. برای ایجاد توانایی رقابتپذیری در صنعت، راهحل، ارتقای بهرهوری و کاهش قیمت تمام شده خودرو همراه با ارتقای کیفیت است که این سازمان و شرکتهای خودروسازی با تدوین سند استراتژی خودرو به دنبال آن هستند، به طوری که وزیر صنایع و معادن و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز بیان کردهاند، انتظار میرود به تدریج تعرفههای واردات خودرو با ارتقای بهرهوری و بهبود فضای کسب و کار کشور کاهش یابد تا خودروسازان فرصت کافی برای افزایش قدرت رقابتپذیری خود داشته باشند که در سند استراتژی خودرو به آن اشاره شده است.