رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تولیت مستقیم ساماندهی آسیبهای اجتماعی در کشور مشخص نیست، گفت: ساماندهی متکدیان و آسیبهای اجتماعی نیازمند عزم ملی و یک دستگاه مسوول مستقیم است.
مرتضی طلایی در گفتوگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه شهرداریها تنها مسوولیت جمعآوری متکدیان و افراد آسیبدیده اجتماعی از سطح شهر را دارند، اظهار کرد: نیروی انتظامی هم مسوولیت بخشی از فراینده ساماندهی آسیبهای اجتماعی را دارد، اما متولی اصلی این حوزه وزارت رفاه و سازمانهای تابعه آن است که چرخه ساماندهی را تکمیل و مسوولیت هر بخش را در این امر معین میکند.
ادعای ساماندهی کامل آسیبهای اجتماعی، تعارف است!
وی در پاسخ به اینکه چگونه چهره شهر تهران در ایام برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد از آسیبهای اجتماعی پاک شد، اما اکنون متکدیان و آسیبدیدگان اجتماعی دوباره به سطح شهر بازگشتهاند؟ گفت: در ایام اجلاس، تمامی دستگاههای مربوطه دست به دست هم داده و متکدیان و آسیبدیدگان اجتماعی را نگه داشتند؛ اما پس از این ایام آنها دوباره رها شدهاند، چراکه فرایند ساماندهی به صورت کامل اجرا نشد و اگر کسی مدعی ساماندهی کامل این افراد شده، تعارف کرده است!
طلایی اعتقاد دارد، تا زمانی که چرخه ساماندهی آسیبهای اجتماعی معیوب باشد، چندان فرقی نمیکند که شهرداری مسوولیت جمعآوری را به درستی و یا به صورت ناقص انجام بدهند.
وی که فرماندهی نیروی انتظامی شهر تهران را نیز در کارنامه خود دارد، به ایسنا گفت: هنگامی که در پلیس خدمت میکردیم، عدهای معتقد بودند که پلیس در بحث معتادان کمکاری و کوتاهی میکند؛ در آن زمان اعلام کردیم که پلیس ظرف 48 ساعت میتواند پنجهزار معتاد را از سطح شهر جمعآوری کند؛ اما کدام دستگاه این افراد را تحویل خواهد گرفت؟! اینجا بود که همه عقب نشینی کردند!
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اعتقاد دارد که جمعآوری آسیبهای اجتماعی کار سادهای است، اما مراحل بعدی ساماندهی پیچیده است و به همین خاطر، باید از تولید آسیب جلوگیری شود.
هزینه نگهداری دانشآموز خاطی در مدرسه، کمتر از یک ماه رها شدن او در خیابان است
طلایی با تاکید بر اینکه جلوگیری از تولید آسیبهای اجتماعی باید در سیاستهای کلان کشور گنجانده شود و همه دستگاهها خود را در قبال آن مسوول بدانند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، اخراج یک دانشآموز از مدرسه، مقدمه تولید آسیب اجتماعی است. هزینه نگهداری دانشآموز خاطی در مدرسه، در تمام طول دوره تحصیل، کمتر از یک ماه رها شدن و بلاتکلیفی او در خیابان است. اما آموزش و پرورش خود را متعهد به نگهداری از دانشآموزی که از ضوابط تخطی کرده نمیداند و او را اخراج میکند.
وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از تولید آسیب، ارکان اداره جامعه همچون، اقتصاد، فرهنگ و حوزه مسائل اجتماعی باید رشد متوازن و همپایی داشته باشند، اظهار کرد: در بخش اقتصادی، اشتغال یکی از راهکارهای جلوگیری از تولید آسیب اجتماعی است. اما هماکنون شاهد اشتغال کاذب در جامعه هستیم و بعضا گلفروشی کنار خیابان هم در آمار شاغلان گنجانده میشود.
این عضو شورای شهر تهران همچنین، با تاکید بر نقش خانواده در جلوگیری از تولید آسیبهای اجتماعی، بر ضرورت پیشبینی تمهیداتی به منظور کاهش آمار طلاق تاکید کرد و گفت: والدین باید بدانند که طلاق به معنای سربار کردن فرزندان به جامعه است و آسیبهای اجتماعی بعدی به دنبال دارد.
4545
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷
ایسنا نوشت:
منبع: خبرآنلاین