اولین نشست کمیته 4جانبه حل بحران سوریه بدون دستیابی به نتیجه ای مشخص به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرآنلاین اولین نشست کمیته 4 جانبه حل بحران سوریه شب گذشته با حضور علی اکبر صالحی، احمد داود اوغلو و محمد کامل عمرو وزیران خارجه ایران، ترکیه و مصر و در غیاب عربستان برگزار گردید و در نهایت بدون دستیابی به نتیجه ای مشخص به کار خود پایان داد.
برگزاری نشست چهار جانبه ایران، مصر، ترکیه و عربستان به ‌منظور حل بحران سوریه پیشنهادی بود که توسط محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر در اجلاس مکه ارائه شد و در اجلاس سران عدم‌تعهد که در تهران برگزار گردید بار دیگر از سوی وی مورد تاکید قرار گرفت.
گام اول اجرایی کردن این پیشنهاد هفته گذشته در سطح معاونین وزاری خارجه چهار کشور مذکور برداشته شد. این نشست در نهایت با تاکید بر توقف فوری خشونت، حفظ وحدت سوریه، حاکمیت و تمامیت ارضی، مخالفت با هرگونه مداخله خارجی در سوریه، گفتگوی ملی دولت و معارضه و برگزاری نشستی دیگر در سطح وزاری امور خارجه به کار خود پایان داد.
نشست وزاری خارجه کمیته 4 جانبه
اولین نشست این کمیته در سطح وزرای امورخارجه در حالی شب گذشته در غیاب وزیر امور خارجه عربستان برگزار گردید که تا پیش از برگزاری این نشست برخی گمانه زنی ها حکایت از عدم رسیدن به نتیجه مثبت به دلیل مواضع متضاد چهار کشور حکایت داشت. چه آنکه در این میان ترکیه و عربستان از حامیان جدی معارضین سوریه و مخالف حکومت فعلی این کشور هستند، مقامات مصری نیز در اظهارنظرهایی که مشهودترین آن در اجلاس عدم تعهدها در تهران مطرح شد بر برکناری اسد از حکومت تاکید داشتند. در مقابل اما جمهوری اسلامی ایران بر اصولی چون تداوم طرح اصلاحات بشار اسد، حمایت از طرح کوفی عنان و ضرورت توقف ارسال سلاح و اقدامات تروریستی گروه‌های مسلح و بی‌مسئولیت در سوریه تاکید دارد.
علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در این نشست ضرورت توقف درگیری ها و خشونت به طور همزمان از سوی گروه های درگیر،حل مسالمت امیز بحران بدون دخالت خارجی، توقف هرگونه حمایت مالی، نظامی و آموزشی از نیروهای مسلح مخالف دولت سوریه، آغاز گفتگو میان دولت سوریه و معارضه، تشکیل کمیته آشتی ملی با مشارکت همه گروهها، اعزام ناظران از کشورهای مشارکت شرکت کننده در نشست قاهره برای نظارت بر روند توقف خشونت،‌ تاکید بر لزوم حفظ یکپارچگی، وحدت ملی و ارضی سوریه و کمک به روند اصلاحات ریشه ای و تحقق رویکرد مردم سالاری و دمکراسی با محوریت سوری - سوری را برای بحث و بررسی به نشست قاهره پیشنهاد کرد.(اینجا)
صالحی که پیش از عزیمت به مصر به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حضور عراق به عنوان ریاست دوره ای اتحادیه عرب و ونزوئلا به عنوان یکی از اعضای تروئیکای جنبش عدم تعهد به کمیته اشاره کرده بود(اینجا) در نشست شب گذشته بار دیگر این امر را مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به ظرفیت خوب جنبش عدم تعهد برای ایفای نقش موثر در تحولات منطقه و جهان پس از برگزاری نشست سران غیرمتعهد در تهران، حضور جمهوری اسلامی ایران و مصر از تروئیکای نم در نشست قاهره مفید است و ما خواستار آن هستیم که ونزوئلا به عنوان عضو تروئیکای جنبش عدم تعهد و عراق به عنوان رییس دوره ای اتحادیه عرب به جمع حاضر، برای به ثمر رسیدن روند سازنده موجود اضافه شوند.(اینجا)

پایان نشست و عدم دستیابی به توافق

اما این نشست در حالی بدون نتیجه ای مشخص و ملموس به کار خود پایان داد که وزاری خارجه سه کشور بعد از پایان این نشست در اظهاراتی جداگانه سخن گفتن درباره راه حل های بحران سوریه بعد از برگزاری یک جلسه را زود دانسته و بر ضرورت ادامه مذاکرات تاکید کردند.
محمد کامل عمرو وزیر امورخارجه مصر بر ادامه رایزنی ها برای حل بحران سوریه تاکید کرد و گفت:راه های حل بحران سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و توافق کردیم رایزنی ها ادامه داشته باشد و در حال حاضر برای اینکه از راه حل های کاربردی سخن بگوییم زود است.
احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز با تاکید براینکه نمی توان در آغاز نشست کمیته 4جانبه راهکار فوری برای حل بحران سوریه ارائه کرد، افزود: مهم این است که معتقدیم راه حل بحران سوریه باید منطقه ای باشد و لذا به رایزنی ها ادامه خواهیم داد. ما درباره برخی اصول به توافق رسیدیم و بالطبع اختلاف نظری نیز با یکدیگر داریم.
در همین حال علی اکبر صالحی در این نشست خبری انتظار یافتن راه حل سریع در این نشست را غیرواقعی دانست و گفت: ما باید در این رابطه صبور باشیم و تاکید می کنم که اشتراکات ما درباره بحران سوریه بیش از اختلافاتمان است.
صالحی همچنین بار دیگر موضع ایران در قبال بحران سوریه را بیان کرد و خاطرنشان ساخت: دولت سوریه باید پاسخگوی خواسته های ملت سوریه باشد اما راه حل بحران این کشور نباید از خارج تحمیل شود.
تاکید بر استفاده از روابط تهران ـ دمشق برای حل بحران سوریه
احمد داوود اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه همچنین بعد از دیدار با محمد مرسی، رییس جمهور و هشام قندیل، نخست وزیر مصر در کنفرانس مطبوعاتی درباره مشارکت ایران در نشست چهارجانبه در مصر بیان کرد: ما می‌خواهیم از روابط ایران و سوریه برای قانع کردن اسد به توقف درگیری‌ها استفاده کنیم. همچنین می‌توان به شیوه مشترکی برای حل بحران سوریه دست یافت؛ چرا که ملت سوریه مستحق آن است که در آزادی و کرامت زندگی کند.

ابهام در دلایل عدم حضور عربستان در نشست کمیته 4 جانبه

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان غایب بزرگ این نشست بود. یاسر علی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر، و یک مقام اتحادیه عرب دلیل عدم شرکت سعود الفیصل را مشکلات جسمانی وی عنوان کردند، بدون این‌که اشاره کنند چرا مقام دیگری از عربستان در این نشست شرکت نکرد.
در همین راستا احمد داوود اوغلو در خصوص حضور وزیر امور خارجه عربستان در نشست چهارجانبه در خصوص سوریه گفت: وزیر عربستانی به ما اعلام کرد که توانایی حضور در این نشست را ندارد. ما هم به رایزنی‌های مستمر خود با طرف عربستانی و ایرانی ادامه خواهیم داد.
/27220

منبع: خبرآنلاین