دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کاهش جمعیت در ایران دچار شیب غیر نرمال و غیر قابل قبولی شده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ محمد رضا مخبر دزفولی در نشست هم اندیشی "بررسی مسئله جمعیت در ایران براساس دیدگاه مقام معظم رهبری" که قبل از ظهر پنج شنبه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، گفت: دلیل توجه ما به مسئله جمعیت طی چهار سال گذشته ناشی از مطالعات انجام گرفته است، ما در سال‌های 64 و 65 نرخ باروری 6.4 داشتیم و این یعنی میانگین فرزند آوری هر خانواده در ایران 6 فرزند بوده است.

او گفت: بر اساس برنامه های کشوری قرار بر این بوده است تا سال 1390 این میانگین به چهار فرزند برسد اما ما این نتیجه را بسیار زودهنگام و در سال 71 شاهد بودیم و در سال 90 میانگین فرزندان هر خانوار به کمتر از 2 فرزند رسید.

نکته اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه ای تشویقی را برای افزایش جمعیت تهیه کرده است که این برنامه باید در مجلس مصوب و به قانون تبدیل شود.  دراین برنامه مشوق هایی مانند مرخصی زایمان، اهدا سکه طلا و تسهیلات مسکن و ... وجود دارد.

بخش هایی از سخنان مخبر دزفولی را به نقل از مهر بخوانید؛

- به گفته جمعیت شناسان اگر نرخ جانشینی جامعه کمتر ا ز نرخ باروری باشد، خطرات مهمی برای آن کشور ایجاد می شود، در حال حاضر ما به زیر نرخ جانشینی نیز رسیده ایم و این خود هشداری مهم برای ملت ما است.

- مقام معظم رهبری تاکید کرده اند که فرزندآوری به شیوه معقول باید به صورت یک ارزش اجتماعی تلقی شود که حقیقتا این امر خود نیاز به زمان و فرهنگ سازی دارد.

- مقام معظم رهبری خواهان رسیدگی دقیق به این مسئله و پشت سر گذاشتن روال قانونی آن هستند و انشاالله به برکت اسلام، جمهوری اسلامی ایران از این معظل نیز خارج خواهد شد.

- شاید اگر در دهه‌های گذشته یک تعال مناسب بین فضلای حوزه و دست اندرکاران عرصه‌های اجرایی و دانشگاهی ایجاد می‌شد، ما اکنون صاحب یک نظریه جامع جمعیتی در کشورمان بودیم.

- رویکرد اولیه اسلام در مورد جمعیت همواره بر افزایش آن تکیه دارد و ما باید با تکیه بر این نقشه اولیه و با توجه به شرایط جامعه خودمان برنامه ریزی و اقدام کنیم.

4747

منبع: خبرآنلاین