فهیمه حسنمیری: ایران در هر شاخصی که در رتبههای آخر قرار گرفته باشد، در رتبه های مربوط به تصادفات رانندگی بالاتر از سایر کشورها قرار گرفته و جزو کشورهایی است که بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی را دارند.
کارشناسان در بیان دلایل این موضوع به جادههای ناایمن، وسایل نقلیه غیراستاندارد، پایین بودن فرهنگ رانندگی و موثر نبودن جریمهها اشاره میکنند و معتقدند تنها یک عامل نیست که میتواند این آمار را کاهش یا افزایش دهد.
در این بین، موتورسیکلتسواران جایگاه مخصوص خود را دارند و علاوه بر نافرمانی بیشتر آنها نسبت به رعایت قوانین رانندگی، درصد زیادی از تلفات حوادث رانندگی به آنها مربوط میشود به طوری که سازمان پزشکی قانونی، شمار افرادی را که تا ابتدای تیرماه در حوادث رانندگی موتورسیکلتها جان خود را از دست دادهاند، یکهزار و 163 نفر، معادل 24.3 درصد از کل تلفات رانندگی در این مدت اعلام کرده است.
به گزارش این سازمان، از کل تلفات حوادث موتورسیکلتها در بهار امسال، یکهزار و 110 نفر را مردان و 53 نفر را زنان تشکیل میدهند و استانهای خراسانرضوی با 130، تهران با 109 و فارس با 99 فوتی بیشترین تلفات حوادث موتورسیکلت سواران را داشتهاند.
آمارها نشان میدهد بیشتر متوفیات حوادث موتورسیکلتها مردان جوان بودند و از آنجا که ضربه به سر علت اصلی فوت افراد است الزام موتورسواران در استفاده از کلاهایمنی تأثیر بسزایی در کاهش مرگ و میر آنان دارد. همچنین با توجه به آن که اکثر موتورسواران متوفی مردان جوان هستند تمرکز برای آموزش و اطلاعرسانی به این قشر از اهمیت خاصی برخوردار است. از سویی نظر به این که حدود نیمی از حادثه دیدگان تصادفات موتورسیکلتها در بیمارستان فوت میکنند بررسی امکانات بیمارستانها و تسریع در انجام اقدامات اورژانسی در نجات جان مصدومان بسیار مؤثر است.
در اینفوگرافیک زیر آمار تلفات تصادفات رانندگی مربوط به موتورسیکلتسواران در سه ماهه اول امسال را میبینید؛ آماری که کاهش یافتنش توجه بیشتر مسوولان برای استانداردسازی جادهها و وسایل نقلیه و آموزش و فرهنگسازی به رانندگان و همچنین همکاری خود موتورسیکلتسواران و عابران پیاده را میطلبد.
47234