ایرنا:

وزارت دفاع روسیه امروز جمعه در اطلاعیه ای از برنامه این کشور برای برگزاری رزمایش بزرگ دریایی با حضور ناوگان های دریایی سیاه و بالتیک در سواحل سوریه خبر داد.
به گزارش ایرنا در اطلاعیه وزارت دفاع روسیه آمده است: یک گروه از کشتی های جنگی ناوگان دریای سیاه روسیه به فرماندهی رزمناو ˈمسکوواˈ در بخش شرقی آب های مدیترانه رزمایش برگزار می کنند.

بر پایه اطلاعیه ، کشتی سوخت رسانی ˈایوان بوبنوفˈ سوخت مورد نیاز کشتی های جنگی روسی را تامین کرده و اقدامات اضطراری لازم برای این کار نیز انجام گرفته است.

این اطلاعیه حاکی است: کشتی پشتیبانی بوبنوف برای رفع نیاز کشتی های جنگی شرکت کننده در رزمایش سواحل سوریه، روز گذشته در بندر ˈلارناکاˈی قبرس تانکرهای سوخت، آب و مواد غذایی خود را پر کرد.

بنا بر اطلاعیه وزارت دفاع روسیه، گروهی از کشتی های جنگی ناوگان دریایی بالتیک این کشور به فرماندهی کشتی گشت زنی ˈ یاروسلاو مودریˈ و کشتی پشتیبانی ˈلناˈ نیز در بندر ˈوالتایˈ مالتا برای تامین ذخیره مورد نیاز خود و نیز استراحت خدمه لنگر می اندازد.

در اطلاعیه آمده است: این دو کشتی جنگی نیز برای شرکت در رزمایش سوریه و انجام تمرینات انتقال ذخایر جنگی در روز و شب به آب های مدیترانه اعزام خواهند شد و کشتی گشت زنی ˈیاروسلاو مودریˈ نیز در تمرینات ویژه مبارزه با زیردریایی شرکت خواهد کرد.

برپایه این اطلاعیه، در همین حال ناوچه بزرگ نیروی دریایی روسیه موسوم به ˈسورمورسکˈ نیز در قالب ماموریت مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدن روزها چهاردهم تا هیجدهم ماه جاری میلادی از بندر یونانی ˈسوداˈ دیدن خواهد کرد.

بنا بر اطلاعیه وزارت دفاع روسیه، سربازان پیاده نظام نیروی دریایی این کشور در طول این سفر برای دریافت آموزش های اضافی از یک مرکز ویژه آموزشی ناتو بازدید خواهند کرد.

بر پایه این گزارش، رزمایش بزرگ دریایی ناوگان های دریای سیاه و بالتیک روسیه بر پایه وجود پایگاه نظامی به جای مانده از دوران اتحاد جماهیر شوروی در بندر طرطوس سوریه در سواحل دریای مدیترانه انجام می گیرد.

هر چند مقام های روس بارها هدف از اعزام کشتی های جنگی این کشور به آب های مدیترانه در نزدیکی مرزهای سوریه را تقویت حضور در آب های بین المللی اعلام کرده اند، اما کارشناسان مسایل نظامی با اشاره به وجود تنها پایگاه نظامی روسیه در بندر طرطوس سوریه از برگزاری رزمایش بزرگ نیروی دریایی روسیه در سواحل شرقی آب های مدیترانه به عنوان اقدامی هشداردهنده برای رویکردهای مداخله جویانه احتمالی اردوگاه غربی- عربی در امور داخلی سوریه یاد می کنند.

از این دیدگاه، روسیه تمامی تلاش خود را به کار می برد تا ضمن جلوگیری از هر گونه مداخله نظامی احتمالی غرب در تحولات جاری سوریه، ادامه حضور خود در بندر راهبردی طرطوس در منطقه حساس و استراتژیک خاورمیانه را حفظ کند.

کارشناسان با اشاره به کمرنگ شدن حضور روسیه در منطقه خاورمیانه پس از فروپاشی شوروی در اوایل دهه 1990 میلادی می گویند روس ها با درک حساسیت های منطقه خاورمیانه و به منظور احیای جایگاه سابق خود در معادلات منطقه ای علاقه زیادی به حضور چشمگیر در بندر طرطوس دارند و برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ناوگان های دریای سیاه وبالتیک روسیه نیز اقدامی در این راستاست.

49261

منبع: خبرآنلاین