رییس سازمان محیط زیست پیشنهاد داده است طرح زوج و فرد سراسری همیشگی باشد. این درحالی است که پلیس و بسیاری از کارشناسان با محدودیت تردد برای کاهش آلودگی مخالفند.

امید کریمی: محمدجواد محمدی زاده، این پیشنهاد را در حاشیه همایش صنعت سبز داده است: سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است اجرای طرح زوج و فرد خودروها از درب منازل در طول سال باید انجام شود و اگر شورای عالی ترافیک کشور که مسولیتش با وزیر کشور است، موافقت کند اجرای این طرح مفید خواهد بود. اگر این طرح اجرا شود هم تراکم خودروها کم خواهد شد که در پی آن ترافیک روان تر ، مصرف سوخت کمتر و آلایندگی هوا کاهش خواهد یافت.

او حتی پاسخ منتقدان را هم داده است که می گویند اگر این اتفاق بیفتد، مردم ماشین دیگری با پلاک زوج یا فرد می خرند: مگر چند درصد مردم توان خرید دو خودرو را دارند؟

او همچنین پیش بینی کرده است آلودگی هوا تا پایان زمستان وجود داشته باشد: پیش بینی هواشناسی نشان می دهد تا پایان دی ماه امسال پایداری هوا خواهیم داشت اما تجربه سال های گذشته نشان می دهد این شرایط تا بهمن و اسفندماه امسال ادامه خواهد داشت.

 

پلیس: زوج و فرد مقطعی است

این درحالی است که سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهور ناجا امروز درباره اجرای طرح زوج و فرد گفت: همه می دانند که طرح سراسری زوج و فرد روشی پایدار و اساسی نیست و در زمان اضطرار بر اساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا اجرا می شود. باید منشا آلودگی هوا از جمله خودروها، صنایع ، مصارف خانگی و ادارات از بین برود اجرای طرح سراسری زوج و فرد راه حل از بین رفتن آلودگی نیست و تنها به کاهش آلودگی و ایستایی آلودگی ها کمک می کند. (اینجا را بخوانید)

همچنین یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دراین باره به خبرآنلاین می گوید: "ما باید حمل و نقل عمومی را توسعه بدیم و مردم ترغیب بشوند که بتوانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، نه اینکه با زور و طرح هایی مانند زوج و فرد بخواهیم از وسایل حمل و نقل استفاده کنند. هم اکنون بسیاری از شهر های بزرگ کشور مانند توکیو طرح هایی مانند زوج و فرد ندارند اما توسعه مطلوب حمل و نقل عمومی به حدی است که مردم از این وسایل استقبال می کنند و برای آنها از نظر اقتصادی و زمانی صرف نمی کند که از وسایل نقلیه خود استفاده کنند. ما باید مطلوبیت سفر با حمل و نقل عمومی را ایجاد کنیم و هزینه های ناشی از استفاده خودروهای شخصی را بالا ببریم، چرا که هم اکنون سهم خودرو های سواری در میزان آلودگی هوا بسیار بالاست.

 

زوج و فرد فایده ندارد

او درباره تاثیر محدودیت های تردد در شهر در آلودگی هوا هم گفت: در کوتاه مدت تاثیر دارد، اما در بلند مدت تاثیر ندارد. چون در طول زمان با اضافه شدن خودروها و جایگزین شدن سفرها با موتورسیکلت، این محدودیت چبران می شود. باید الگوی کشورهای موفق را داشته باشیم. مثلا ژاپن را بگذاریم، فرانسه را بگذاریم و از آنها الگو بگیریم.

غیر از این، پروفسور پرویز کردوانی، جغرافیدان برجسته ایرانی درباره طرح زوج و فرد به خبرآنلاین می گوید: " کاهش آلودگی، این که طرح زوج و فرد کنیم و ماشین ها را کنترل کنیم اینها بی خود است. همه این کارها هم با حقه انجام می شود." (اینجا را بخوانید)

به هر حال سازمان محیط زیست دوباره روی طرحی دست گذاشته است که در تاثیرگذاری آن چندان اطمینانی وجود ندارد. ضمن اینکه در زوج و فرد سراسری دو هفته گذشته هم گفته شد در خوشبینانه ترین حالت این طرح فقط توانست از بدتر شدن شرایط پیشگیری کند و تاثیری بر کاهش آلودگی نداشت.

شاید این پیشنهاد هم مانند آب پاشی با هواپیما است که دو سال پیش و در زمان آلودگی شدید زمستان 89 مطرح و حتی اجرا شد.

4747

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها