با مطرح شدن طرح 6-3-3 در نظام آموزشی ایران بسیاری از صاحبنظران مسایل آموزشی این نکته را پیش کشیدند که بلوغ کلاس ششمی ها ممکن است آسیب متوجه فضای آموزشی کند.

هادی معیری نژاد: در کشور ما معمولا بلوغ به دلایل خاص فرهنگی مرحله ای توام با پنهان کاری است. والدین و فرزندان به دلیل رو در بایستی و مسایل فرهنگی دیگر این قضایا را چون یک تابو نگریسته و به آن توجه روشمند نمی کنند.

این بی توجهی که متاسفانه در نظام آموزشی هم مشاهده می شود باعث می شود تا نوجوانان مسایل بلوغ خود را در درون گروه همسالان بیاورند ودر آنجا به طور حتم با انحرافات بسیاری مواجه می شوند که به دلیل وضعیت خاص ذهنی نوجوانان تا سالها سال این انحراف در رفتار آنان ته نشست کرده و باعث مشکلات بعدی در زندگی اجتماعی ازدواج و غیره می شود.

سر کشی هیجانات جنسی، آزار و اذیت کوچک ترها و کسانی که بلوغ آنها دیرتر است، دادن اطلاعات غلط درباره رفتارهای جنسی به دیگران  از جمله این آسیب هاست.

دراین باره یک مربی پرورشی از تماس های پی در پی والدین دانش آموزان پایه های اول و دوم ابتدایی به مدارس خبر می دهد و می گوید: «نگرانی والدین بیشتر متوجه بلوغ دانش آموزان ششم ابتدایی و تحصیل فرزندان آنها در کنار دانش آموزان ششم در یک مدرسه است.»

او به مهر توضیح می دهد که «دانش آموزان ششم ابتدایی قطعاً با بحران های دوران بلوغ مواجهند که گاه ممکن است این بحرانها منجر به مشکلات اخلاقی شود که در چنین مواردی به صلاح نیست دانش آموزان پایه های پایین تر با آنها هم مدرسه شوند.»

این مربی پرورشی بیان می کند: «مشکلات و نگرانی والدین را بارها و بارها به گوش مدیران مدرسه رسانده ایم، اما با توجه به افزایش تراکم دانش آموزان امکان کنترل برای معاون و ناظم مدرسه در زنگ های تفریح بسیار کم شده است که این خود می‌تواند منجر به افزایش آسیبهای اجتماعی در ساعات زنگ تفریح شود. ما بارها به مدیران وزارتخانه اعلام کرده بودیم که دانش آموزان باید با گروه سنی خود هم صحبت شوند، اما اجرای نظام 6-3-3 مشکلاتی را ایجاد کرده و اکنون دانش آموزان مقاطع پایین تر برای خودنمایی بیشتر تلاش می کنند تا با دانش اموزان کلاس پنجم یا ششم هم صحبت شوند و ارتباط دوستی برقرار کنند.»

 

چهار دوره سه ساله باید اجرا شود

پیش از اجرای طرح 6-3-3، بسیاری از کارشناسان آموزشی نسبت به حضور دانش آموزان بزرگتر و در آستانه بلوغ که 10 تا 12 سال سن دارند (چهارم تا ششم) در کنار دانش اموزان کم سن و سال تر، هشدار داده بودند. چه اینکه همان دوره 5 ساله هم چندان کم آسیب نبود. آموزش و پرورش البته پاسخ منتقدان را با وعده 4 دوره 3 ساله داد. هرچند زمانی برای آن عنوان نشد.

حسین احمدی کارشناس مسائل آموزشی در این باره می گوید: «توجه به مقطع ابتدایی و اضافه شدن یک پایه دیگر به آن از ویژگی های اجرای سند تحول بنیادین است. اما مسوولان آموزش و پرورش با توجه به پیش بینی کارشناسان نباید از اجرای چهار دوره سه ساله حتی برای سال تحصیلی جدید غفلت می کردند.»

او معتقد است: «دوره ابتدایی یکی از تاثیرگذارترین دوره ها برای دانش آموزان تلقی می شود و اثرات روحی - روانی بسیاری روی آنها می گذارد. بنابراین از زمانی که صحبت تحول در نظام آموزشی شد، قرار بود ابتدا محتوا، روشهای آموزشی، نظام برنامه ریزی و کتابها تغییر کند نه ساختار آموزشی.»

احمدی با اشاره به اجرای نظام 6-3-3 به مهر می گوید: «متاسفانه از همان روزهای نخست تصویب سند، با توجه به افزوده شدن یک پایه به مقطع ابتدایی، همه تصورشان به سمت 6 ساله شدن ابتدایی رفت. اما قرار بود این 6 سال در دو دوره شکل اجرایی به خود بگیرد که متاسفانه این اتفاق در سال تحصیلی جدید نیافتاد و امروز شاهد بروز مشکلات روحی - روانی و اخلاقی متعددی در میان دانش آموزان ابتدایی هستیم.»


آموزش پرورش و راه چاره کوتاه مدت
اما آموزش و پرورش چه راهکاری برای حل این معضل دارد؟ ظاهرا به دلیل کمبود فضای آموزشی که با اضافه شدن پایه ششم هم بیشتر به چشم آمده است، اجرای تفکیک فیزیکی پایه های اول تا سوم و چهارم تا پنجم را هم غیرعملی می کند.

 در این رابطه مدیرکل آموزش و پرورش تهران راه حل غیرمعمولی ارائه داده است: زمان زنگ تفریح دانش‌آموزان پایه‌های اول، دوم و سوم با زمان زنگ تفریح دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی متفاوت خواهد شد.

سیدعلی یزدیخواه، در گفت‌وگو با فارس به تقسیم دوره ابتدایی به دو دوره «سه ساله» بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعدادی از مدارس ابتدایی شهر تهران به صورت دو دوره «سه ساله» اداره می‌شود و برای سال آینده در نظر داریم تعداد دیگری از مدارس ابتدایی را بر این اساس ساماندهی کنیم.

او گفت: بر این اساس مقرر شده است در تعدادی از مدارس ابتدایی، زنگ‌های تفریح دانش‌آموزان جابه‌جا شود؛ به این صورت که زمان زنگ تفریح دانش‌آموزان پایه‌های اول، دوم و سوم با زمان زنگ تفریح دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی متفاوت خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران می گوید اگر زنگ تفریح دانش‌آموزان جدا باشد، تردد در راه‌پله‌ها و راهروهای مدرسه راحت‌تر خواهد بود و دسترسی دانش‌آموزان برای استفاده از آبخوری و سرویس بهداشتی مدرسه نیز سریع‌تر است. به نظر می‌رسد این راه‌حل می‌تواند در بحث ملاحظات تربیتی مدارس ابتدایی و لزوم تفکیک دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر و بالاتر بسیار مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه در این طرح در زمان ورود و خروج دانش‌آموزان به مدرسه تغییری ایجاد نمی‌شود، اظهار داشت: این طرح امسال به صورت آزمایشی اجرا می‌شود تا اشکالات آن را رفع کنیم تا اگر دبستانی در سال آینده نتوانست به دو دوره «سه ساله» تفکیک شود، به این صورت عمل کند.
47301

منبع: خبرآنلاین