آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که به تلاش برای جلب حمایت ایران در زمینه تحقیقاتی که آژانس مدعی است مدتها به تعویق افتاده است، ادامه خواهد داد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با شیمون پرز، رییس رژیم صهیونیستی، بر لزوم حل اختلاف نظرها با ایران از طریق دیپلماسی به جای جنگ تاکید کرد.
آنچنان که ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز منتشر کرده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد که آمانو در دیدار خود با پرز در مجمع اقتصاد جهانی در سویس گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «گفت‌وگو» با تهران را افزایش داده است.
آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمانو در این دیدار «بر تعهد آژانس به گفت‌وگو و لزوم حل مسائل از طریق ابزار دیپلماتیک تاکید کرد».

سخنگوی کرملین خواستار حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران شد
در همین راستا سخنگوی کرملین اعلام کرد که روسیه و آمریکا در زمینه برنامه هسته‌یی ایران دیدگاه مشترکی دارند، اما رویکردشان در این زمینه متفاوت است.
دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه در گفت‌وگو با مجله آمریکایی نشنال اینترست(منافع ملی) گفت: ما نمی‌خواهیم رژیم منع اشاعه مختل شود و در این میان حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را می‌پذیریم.
آنچنان که ایسنا به نقل از پایگاه خبری نیوزیلند ویک منتشر کرده است، پسکوف افزود که روسیه تنها ابزار دیپلماتیک و سیاسی را در برخورد با تهران می‌پذیرد و هرگونه تحریمی را رد می‌کند.
وی گفت که مسکو امیدوار است ایران به نفع متقابلی رفتار کند.
سخنگوی مقر ریاست جمهوری روسیه افزود: ما امیدواریم شاهد درک متقابلی از جانب شرکای ایرانی‌مان باشیم که مطمئنا رویکردی مبتنی بر همکاری اتخاذ خواهند کرد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اخیرا در یک کنفرانس خبری سالانه هشدار داد که هرگونه تلاشی برای حل موضوع هسته‌یی ایران از طریق ابزار نظامی می‌تواند خطرناک باشد.

لاوروف علاوه بر آن از ایران خواست به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی احتمالی نسبت داده شده به برنامه هسته‌یی تهران پاسخ دهد.
وزیر امور خارجه روسیه به مکث‌های طولانی و سرعت پایین مذاکرات با گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان) درباره موضوع هسته‌یی ایران نیز اشاره کرد.
 

گفت‌وگو با ایران درباره زمان و مکان مذاکرات بعدی تهران با گروه 1+5 همچنان ادامه دارد

همچنین سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که گفت‌وگو با ایران درباره زمان و مکان مذاکرات بعدی تهران با گروه 1+5 همچنان ادامه دارد.
مایا کوسیانچیک، سخنگوی کاترین اشتون روز جمعه در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت: من نمی‌توانم تاریخ یا مکانی را تایید کنم.
آنچنان که ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت منتشر کرده است، مایا افزود: ما تاریخ‌ها و مکان ملموسی را به طرف ایرانی پیشنهاد دادیم و همواره شاهد این بوده‌ایم که ایران با مدالیته‌های مختلفی به ما جواب داده است. برای مثال تغییر دادن یا پیشنهاد دادن مکان‌های مختلف.
سخنگوی اشتون در ادامه گفت: ما همواره بسیار انعطاف‌پذیر بوده‌ایم و هیچ مکانی را مستثنی قرار ندادیم. ما می‌خواهیم ایران هر چه زودتر به میز مذاکرات باز گردد تا بتوانیم پیشرفت ملموسی در زمینه رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی پیرامون برنامه هسته‌یی آنها حاصل کنیم.
یک دیپلمات اروپایی نیز بار دیگر تکرار کرد که دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 درباره موضوع هسته‌یی تهران احتمالا در ماه فوریه برگزار می‌شود، نه ژانویه.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود روز جمعه گفت: اکنون به نظر می‌رسد دور بعدی مذاکرات در ماه فوریه برگزار خواهد شد.
وی افزود: هنوز توافقی درباره دور بعدی مذاکرات صورت نگرفته است، اما ارتباطات همچنان ادامه دارد.
کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نمایندگی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) و آلمان را در مذاکرات هسته‌یی با ایران بر عهده دارند.
در دور قبلی مذاکرات که در ماه ژوئن در مسکو برگزار شد دو طرف نتوانستند به اختلاف نظرهای‌شان در زمینه گام‌های بعدی پایان دهند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، این دیپلمات اروپایی با ابزار ناامیدی از اینکه دو طرف هنوز نتوانسته‌اند ترتیب ملاقاتی را بدهند افزود: وقتی پای زمان و مکان مذاکرات پیش آمد ما انعطاف‌پذیری نشان دادیم.
وی گفت که گروه 1+5 قصد داشتند یک «پیشنهاد تازه شده» را برای از سرگیری مذاکرات سازنده به تهران ارائه کنند، ولی «فرصتی برای این کار به دست نیاوردند».
/27220

منبع: ایسنا