در سال های گذشته نام های منتخب خانواده های ایرانی، تفاوت چندانی نکرده است.

شیماسادات عطری: پیش از این اعلام شده است امیرعلی، محمد طاها و امیرحسین سه نام انتخابی با فراوانی بالا برای پسران و زهرا، نازنین زهرا و ریحانه بیشترین فراوانی نام دختران را به خود اختصاص داده‌اند.

اما اکنون چه نام هایی در صدر انتخاب پدران و مادران قرار دارند؟ محسن کرمی، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور، 10 نام برتر ایرانیان را طی 10 ماهه اول امسال اعلام کرده است. 

او به مهر گفته که روند نامگذاری نسبت به قبل تغییر کرده است: براساس بانک اطلاعات جمعیتی، در 10 ماهه سال 91 شاهد تغییراتی در روند نامگذاری هستیم بطوریکه نام برخی از شخصیتهای سریالها صدا و سیما باعث انتخاب نام فرزندان در خانواده ها شده است.

البته تغییرات اینچنینی در سال های گذشته هم دیده شده است. به عنوان مثال هستی و ستایش به همین دلیل در 10 نام برتر دختران وارد شد و هنوز هم انتخاب نخست خیلی از زوج های ایرانی است.

اما در دو جدول زیر 10 نام برتر منتخب در 10 ماه گذشته امسال را می بینید؛

 

10 نام برتر دختران که در سال 91 بیشترین فراوانی را داشته است

ردیف نام
1 فاطمه
2 زهرا
3 نازنین زهرا
4 زینب
5 ریحانه
6 یسنا
7 هستی
8 مریم
9 ستایش
10 رقیه

 

10 نام برتر پسران که بیشترین فراوانی را در سال 91 داشته است:

ردیف نام
1 امیر علی
2 امیر حسین
3 ابوالفضل
4 محمد
5 علی
6 محمد طاها
7 حسین
8 امیر محمد
9 محمد
10 محمدمهدی

 

شاخص‌های کلی تغییر نام اعلام شد
معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال همچنین شاخص‌های کلی تغییر نام را اعلام کرد.

محسن کرمی در این باره به ایسنا گفت: هر ایرانی که نام یا نام خانوادگی او معنای بدی داشته باشد، می‌تواند بدون نیاز به حکم قضایی، نسبت به تغییر آن اقدام کند، البته شاخص‌های کلی برای نامی که قرار است جایگزین یک نام نامناسب شود،‌ وجود دارد. از جمله اینکه نام جدید تحقیر کننده یا مستهجن نباشد، ریشه مناسبی داشته باشد، جزو نام‌های ایرانی اسلامی بوده و میزان فراوانی آن در عرف جامعه قابل قبول باشد. ضمن اینکه امکان تغییر اسامی قدسی وجود ندارد.

به گفته او برای تغییر نام خانوادگی بدمعنی هم هیچ محدودیتی وجود ندارد: در صورت تقاضای فرد،‌ اگر اصل نام خانوادگی نامناسب باشد تغییر خواهد کرد و یا در غیر این صورت، پیشوند و پسوند نامناسب آن حذف خواهد شد. همچنین دستورالعملی تدوین شد که هموطنان بر اساس آن می‌توانند بدون مراجعه به دادگاه و استخدام وکیل برای دفاع از تغییر نام یا نام خانوادگی، نام نامناسب خود را تغییر دهند.

 

باید اجازه بگیرید

او گفت: برای تغییر نام خانوادگی باید قانون مربوط به حق تقدم نیز، رعایت شود،‌ چنانچه کسی متقاضی نام‌خانوادگی خاصی باشد که در محل تنظیم سند، حق تقدم آن متعلق به فرد دیگری است،‌ برابر قانون باید برای تغییر نام خانوادگی از او اجازه رسمی اخذ شود. به عبارت دیگر، افراد برای تغییر نام خانوادگی خود به نام‌های خانوادگی که حق تقدم آن به فرد دیگری تعلق دارد، باید اجازه قانونی از او را داشته باشند. البته تلاش می‌کنیم که این محدودیت هم در آینده حذف شود.

به گفته معاون سازمان ثبت‌احوال، پروسه رسیدگی به تقاضای تغییر نام یا نام خانوادگی معمولا بیش از یک‌ماه به طول نمی‌انجامد.

4747

منبع: خبرآنلاین
"