تغییرات در آموزش عمومی ایران گویا تمامی ندارد؛ در حالی که 3-3-6 تا 7 سال آینده هم به طور کامل اجرا می شود، دو مسوول وزارت آموزش و پرورش از افزوده شدن پیش دبستانی به دوره ابندایی خبر داده اند.

شیما سادات عطری: از زمانی که حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش تصمیم گرفت تحولی در نظام آموزشی ایران بوجود بیاورد، بحث اجباری شدن پیش دبستانی و افزوده شدن آن به ابتدایی سر زبان ها افتاد. حتی در برهه ای گفته شد دوره ابتدایی با افزوده شدن پیش دبستانی، 6 سال می شود. اما ایراداتی که این طرح داشت و نیاز به اصلاح گسترده قوانین در چند نهاد دیگر بوجود آمد، عملا دوره پیش دبستانی را به دوره تحصیل عمومی افزوده نکرد.

اما اکنون دو مسوول در آموزش و پرورش گفته اند ممکن است پیش دبستانی به دوره 12 ساله تحصیل افزوده شود؛ فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش و مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش.

نوید ادهم دراین باره به فارس گفته: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سن تعلیم و تربیت رسمی 5 سالگی است اما سن افراد لازم‌التعلیم (لازم‌التربیه) طبق قانون مشخص می‌شود. بر این اساس طبق سند تحول، کودکان از چهارسالگی تمام یعنی 5 سالگی می‌توانند وارد نظام آموزشی شوند اما آموزش اجباری رسمی که اول دبستان است در کشور ما از سن 6 سالگی تمام است که قانون تعیین کرده است.

به گفته او هرچند اکنون قانون سن اول دبستان را 6 سالگی تمام تعیین کرده است اما ممکن است دو سال یا 5 سال دیگر قانون آغاز سن تحصیل در اول ابتدایی را 5 سالگی در نظر بگیرد و این بستگی به شرایط و اقتضائات جامعه دارد.

همچنین معاون آموزش ابتدایی وزیر دراین باره گفته است: پیش‌دبستانی یک دوره بسیار حساس و مهم در ابتدایی است که تعریف آن در نظام آموزشی کشور،‌ باید به صورت "قانونی" انجام شود.

فاطمه قربان در این باره به ایسنا گفت: برای هفت ساله شدن ابتدایی نیازمند قانون هستیم و آموزش و پرورش معتقد است که این دوره تاثیر بسزایی در میزان یادگیری دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی دارد. بر اساس آخرین تغییراتی که در آموزش و پرورش صورت گرفته، محتوای آموزشی برای دوره پیش‌دبستانی باید به تایید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برسد و مجوز فعالیت نیز از سوی این وزارتخانه صادر شود، لذا باید این دوره را مهم تلقی کنیم.

 

80 درصد نوآموزان، پیش دبستانی می روند

به گفته او آمارهای مرکز سنجش سلامت نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد از نوآموزان در سن پیش‌دبستانی این پایه را می‌گذرانند: در حال حاضر پوشش تحصیلی مراکز پیش‌دبستانی که ضمیمه مراکز دولتی هستند و یا به صورت مستقل فعالیت می‌کنند، آمار 430 هزار نفری از اسامی نوآموزان پیش‌دبستانی را نشان می‌دهد که وارد سامانه شده است و انتظار می‌رود میزان پوشش بیشتر از این اعداد و ارقام باشد. این اتفاق خوبی است که خانواده‌ها به جایگاه پیش‌دبستانی و تاثیر آن در روند آموزشی کودکان خود پی‌برده‌اند.

درواقع عملا اموزش های عمومی برای عمده دانش آموزان از 5 سالگی شروع می شود.

اما پیش از این وزیر آموزش و پرورش گفته بود ضریب هوشی نسل فعلی ایرانیان بالاتر رفته است و به همین دلیل باید سن شروع آموزش های عمومی پایین بیاید. او حتی در مواردی از سن شروع آموزش عمومی در کشورهای دیگر دنیا حرف زد که عملا به دلیل افزایش ضریب هوشی کودکان، پایین آمده است.

البته کاهش سن ورود به مدرسه همچنان مخالفان مختلفی دارد؛ چه اینکه ممکن است اثرات منفی روانی طولانی تر شدن دوره ابتدایی می تواند بیش از فوایدش باشد. ضمن اینکه آموزش و پرورش هنوز برای دوپاره کردن دوره ابتدایی به دو دوره 3 ساله، با کمبود فضای آموزشی مواجه است و امسال هم که پایه ششم به دوره ابتدایی افزوده شد، مدیران مدارس و اولیا دانش آموزان با معضلی به نام ارتباط کلاس اولی ها و دومی ها با ششمی ها مواجه شدند. (اینجا را بخوانید)

آموزش و پرورش البته اعلام کرده سال آینده، نظام 3-3-3-3 در 30 درصد مدارس ابتدایی اجرا می شود. همچنین گفته شده ممکن است پس از عید در برخی مدارس ابتدایی، زمان زنگ تفریح پایه اول تا سوم و چهارم تا ششم، همزمان نباشد.

به هرحال به نظر نمی رسد افزوده شدن دوره پیش دبستانی به دوره ابتدایی، به سادگی انجام شود، آموزش و پرورش همچنان باید ایرادات کلاس ششم و تغییراتی که در دوره های دیگر بوجود امده است را رفع و رجوع کند.

4747

منبع: خبرآنلاین