زهرا خدایی: اعلام ضرر 5 میلیارد یورویی در شرکت پژو سیتروئن که خبر اول رسانههای فرانسه و جهان در روز چهارشنبه بود، برای یکی از کهنهترین مارکهای اتومبیلسازی جهان ضربۀ بزرگی بود.
خسارتی با این رقم در تاریخ پژو امری بیسابقه بوده و حکایت از وخامت اوضاع پژو و در مجموع صنعت اتومبیلسازی فرانسه و اروپا دارد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوموند، پژو-برند شمارۀ یک فرانسویها دلیل این امر را وابستگی بیش از اندازه به بازار اروپا عنوان کرده و این در حالی است که متعاقب بحران یورو، خرید و فروش اتومبیل در اروپا تقریبا به حالت رکود درآمده است.
4.7 میلیارد یورو کاهش سرمایه و 567 میلیون یورو خسارت در عملیاتهای جاری و کاهش 5.2 درصدی(55.4 میلیارد یورو) در فعالیتها آمار و ارقام فعالیتهای اقتصادی سالیانۀ پژو است که البته باید هدر رفتن 3 میلیارد یورو سرمایۀ نقدی در سال گذشته را نیز بدان افزود.
با این حال پژو امیدوار است بتواند وضعیت خود را تا پایان سال 2014 بهبود بخشد. لازمۀ این امر کاهش نیمی از مصرف سرمایۀ نقدی در سال جاری و رساندن آن به 1.5 میلیارد یورو است. از سویی این گروه خودروسازی قرار است 11000 شغل را تا سال 2014 حذف و یکی از سایتهای تولید خود در اولنه(فرانسه) را ببندد. همچنین مدیران شرکت تصمیم دارند با کاهش سرمایهگذاری و کاستن از پروژههای تحقیقاتی و توسعهای با همکاری شرکت جنرال موتورز از هزینههای جاری بکاهند. تولید اتومبیلهای کوچک و ارزان قیمت برای مقابله با بحران اقتصادی و بالا بردن میزان فروش از دیگر راهکارهای پژو است. اما نمیتوان این واقعیت را نایده گرفت که با این روند تولیدات این شرکت به لحاظ کیفیت نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و دیگر همانند گذشته نخواهند بود.
از طرفی طی هفتههای اخیر با تضعیف پژو، زمزمۀ واگذاری بخشی از شرکت پژو به دولت نیز به گوش میرسد؛ اما وزیر اقتصاد فرانسه اعلام کرده است که در حال حاضر چنین پروژهای در دست نیست. اما بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که پژو برای باقی ماندن در بازار رقابت نیازمند یک ناجی است.
اما پژو تنها شرکت خودروسازی فرانسوی نیست که از وضعیت نابهنجار بازار اتومبیل رنج میبرد. ماه گذشته شرکت رنو از حذف 7500 شغل در فرانسه خبر داد. با این حال رنو برای جبران و مقابله با بحران اقتصادی دست به تولید خودروهای ارزان قیمت در کشورهای نوظهور زده است.
گفتنی است بازار خرید و فروش اتومبیل در اروپا در پائینترین سطح خود از سال 1995 قرار دارد.
بازار اتومبیل در اروپا در حالی آمارهای ناامیدکننده را ارائه میدهد که گروه ژاپنی تویوتا (اولین برند اتومبیل جهان) در سال جاری شاهد افزایش فروش بوده است و به رغم سونامی سال 2011 و کاهش فروش در چین همچنان در صدر قرار دارد.
فولکس واگن؛ گروه خودروسازی آلمانی نیز امید دارد تا سال 2018 با افزایش تولید و فروش خود جای تویوتا را بگیرد. این گروه ماه گذشته صدمین کارخانۀ تولیدکنندۀ خود را در مکزیک راه اندازی و نزدیک به 700 شغل در این کشور ایجاد کرد. هدف این برند آلمانی، بالا بردن فروش خود در کشورهای آمریکای شمالی است. گفتنی است سال گذشته فولکس واگن بیشترین فروش خود را در ایالات متحده آمریکا صورت داده بود. این واحد جدید قرار است موتورهای مورد نیاز را تأمین کند و گفته میشود سالیانه ظرفیت تولید 330 هزار عدد موتور را دارد. فولکس واگن امیدوار است تا سال 2018 نزدیک به 1 میلیون خودرو را وارد بازارهای آمریکا کند.
کاهش خرید و فروش خودرو در فرانسه و اروپا با رشد آن در سایر کشورها اعم از آمریکا و اقتصادهای نوظهور همراه بوده است. به گونهای که آسیا نزدیک به 42% و آمریکا 28% از بازار جهانی اتومبیل را تشکیل میدهند.
از این رو رنو برای احیای تولید خود به تازگی کارخانهای را در برزیل و همچنین طنجۀ مراکش به راه انداخته است. پژو نیز تلاش میکند تا تولیدات خود را بیشتر در کشورهای اروپای جنوبی و چین به فروش برساند. پژو امیدوار است با افزایش فعالیتهای خود در سایتهای چین، برزیل و روسیه تا سال 2014 جان تازهای بگیرد و حداقل بتواند در بازارهای اروپایی توان رقابتی خود را حفظ کند.
در کنار همۀ بحرانهای موجود در بازار خرید و فروش، افزایش هزینۀ تولید را باید به مجموعۀ مشکلات اتومبیل در اروپا افزود. در طول 10 سال اخیر هزینۀ نیروی کار در فرانسه از هزینۀ تولید اتومبیل در آلمان فراتر رفته و از سوی قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی نیز افزایش قابل توجهی یافته است.
3152